Abstract
Animation is based upon the principle that is organized to produce the illusion of objects and pictures using the persistance of vision. The idea of recording the animations which are produced via technological equipments and various discoveries is seen as the biggest efforts since the first periods. The development in the animation cinema has shown a increase of technological progresses. In the beginning of 20th Century, Georges Méliès’s use of stop trick named as cinema tricks in his movies has started the process of producing first animation movies via stop motion technique. This technique is regarded as one of the most popular methods used via digital technology in today’s animation movies. Countries from 1914 in which transparent film layer was invented until today’s 3D computer technology have produced animation movies through either current technology and productions or techniques related to their cultures. This process in Turkey began with caricature artists who are influenced by Walt Disney animations and their productions of advertising animations for the cinema. From the 1970s in which there were scarce governmental supports on television broadcasting and an increase in the activities of festivals and competitions to 1990s, this process has enabled original animation film productions in various fields to be produced. With the development of digital technology in 1990s, while foreign 3D animation productions increased, as TRT (Turkish Radio and Television Corporation) withdrew its support, the animation film production has seen its most stable period. In 2008 with the beginning of broadcast of TRT Kids, the increase in number of production companies and private institutions, the laws and regulations of government about animation production, today animation cinema is proceeding progressively. The domestic works of this field which have began to be displayed in cinemas since nearly the last decade are quite limited. In this study, first of all, the historical development of animation cinema will be touched on with examples of Turkey and then the animation cinema and the literature in Turkey will be explained thoroughly.
Animasyon, gözün ağtabakası izleniminden faydalanarak resim veya nesnelerin hareket etme yanılsamasını uyandıracak şekilde düzenlenmesi prensibine dayanmaktadır. Teknik aletler ve çeşitli buluşların aracılığıyla gerçekleşen animasyonların kayıt altına alınması fikri, ilk dönemlerden itibaren en büyük uğraşların başında gelmiştir. Animasyon sineması alanındaki gelişim de bu nedenle teknolojik ilerlemelerin artışına paralel bir seyir izlemiştir. XX. yüzyılın başlarında Georges Méliès’in filmlerinde stop trick denilen sinema hilelerini kullanması, ilk animasyon filmlerin stop motion tekniğiyle çekilmesine giden süreci başlatmıştır. Bu teknik günümüz animasyon filmlerinde de dijital teknolojiyle harmanlanarak kullanılan en popüler yöntemlerin başında gelmektedir. 1914 yılında saydam film tabakasının bulunmasından günümüzde 3D bilgisayar teknolojisine kadar geçen süreçte ülkeler, kimi zaman var olan güncel teknoloji ve yapımlar paralelinde kimi zaman da kendi kültürlerine uygun tekniklerle animasyon film üretmişlerdir. Türkiye’de bu süreç sektörleşen Walt Disney animasyonlarından etkilenen karikatür sanatçılarının sinema için reklam animasyonları üretimiyle başlamıştır. Devlet desteğinin televizyon yayıncılığıyla kısmen görüldüğü, yarışma ve festival etkinliklerinin artış gösterdiği 1970’lerden 1990’lı yıllara bu süreç, farklı alanlarda özgün animasyon film üretimlerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. 1990’larda dijital teknolojinin gelişmesiyle birlikte üç boyutlu yabancı animasyon film üretimleri artarken TRT’nin desteğini çekmesiyle Türkiye’de animasyon film üretimleri en durgun dönemini yaşamıştır. 2008 yılında TRT Çocuk’un yayın hayatına başlaması, yapımevlerindeki ve özel kuruluşların desteklerindeki artış, hükümetin animasyon üretimiyle ilgili kanun ve planlamaları ile günümüzde animasyon sineması gelişim gösteren bir çizgide ilerlemektedir. Yaklaşık son on yıldır sinemalarda gösterime girmeye başlayan bu alandaki yerli literatür çalışmaları da oldukça sınırlı sayıdadır. Bu çalışmada öncelikle animasyon sinemasının tarihsel gelişimine ülke örnekleriyle değinilecek daha sonra Türkiye’deki animasyon sineması ve bu alandaki literatür çalışmalarına yer verilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2021 |
Submission Date | November 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 19 Issue: 37 |