International education has begun to hold an important place in the public diplomacy of states as a soft-power element. These days, short-term student-exchange programs at the high school and college levels, summer schools that involve language education, scholarship academic studies, and vocational training programs have become diplomatic vehicles to which states give importance. The Ministry of Education has put into practice new types of schools that take particular focus on language teaching and cultural sharing in this context. From these schools, the International Imam Hatip High Schools IIHHs have become institutions where 1,400 students from 72 countries undergo education. On the decrease of public diplomacy one of Turkey’s important foreign policy tools due to internal and external factors, Turkey aims to re-strengthen its public policy using educational tools. Both politicians and diplomats have expressed expectations directed at positive effects on the point of foreign students being partners in the fields of politics and economics in the future of Turkey when they complete their education at IIHHs and return to their countries. This study attempts to show that, in struggling with elements harmful to the perception of Turkey, IIHHs are aimed at indirectly contributing to Turkish foreign policy as an important tool in disrupting the impact power of movements found in extremist rhetoric and activities.
Public diplomacy Soft power International Imam Hatip High Schools Exchange diplomacy Religious education
Uluslararası eğitim yumuşak gücün bir öğesi olarak devletlerin kamu diplomasisinde giderek önemli bir yer tutmaya başlamıştır. Günümüzde lise ve üniversite düzeyindeki kısa süreli öğrenci değişimi programları, dil eğitimini içeren yaz okulları, burslu akademik çalışmalar ve mesleki eğitim programları devletlerin önem verdiği diplomatik araçlar haline gelmişlerdir. Millî Eğitim Bakanlığı bu bağlamda özellikle dil öğretimini ve kültürel paylaşımları odağına alan yeni okul türlerini hayata geçirmiştir. Bu okullardan Uluslararası İmam Hatip Liseleri UİHL günümüzde 72 ülkeden 1400 öğrencinin eğitim gördüğü kurumlar haline gelmiştir. Türkiye’nin önemli dış politika araçlarından biri olan kamu diplomasisi son dönemdeki iç ve dış etkenlerden dolayı azalması üzerine, eğitim araçlarını kullanarak kamu diplomasisini yeniden güçlendirmeyi hedeflemektedir. Yabancı öğrencilerin UİHL’deki eğitimlerinin tamamlayıp ülkelerine döndüklerinde Türkiye’nin ileride ekonomi ve siyaset sahalarında partnerleri olması noktasındaki olumlu etkilerine yönelik beklentiler hem siyasetçiler hem de diplomatlar tarafından dile getirilmektedir. Bu çalışmada UİHL’nin Türkiye’nin algısına zarar veren unsurlar ile mücadele etmede; aşırıcı söylem ve eylemlerde bulunan hareketlerin etki gücünü kırmada önemli bir araç olarak Türk dış politikasına dolaylı katkı sağlamasının hedeflendiği gösterilmeye çalışılmıştır.
Kamu diplomasisi Yumuşak güç Uluslararası İmam Hatip Liseleri Değişim diplomasisi Din öğretimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |
İLAHİYAT ATIF DİZİNİ