The aim of the study is to reveal consciousness levels of consumers on the packaging of food products. The data
used in the research were obtained using the questionnaire technique. The sample size of the study was
determined as 100 according to the probability sampling method of households living in Konya-Selçuklu
district. The reliability of the data prepared to determine the effect of packaging on consumers' tendency to
purchase food products was tested by Cronbach's Alpha test. The data from the survey results were analyzed by
one-way analysis of variance between consumers' income levels (by separating strata) and food product
purchasing tendencies and Duncan test was used to determine which group was the difference. As a result;
Consumers prefer to use glass packaging for food products packaging. 69.0% of participant think that the
packaging material that causes the most environmental pollution is plastic material. Among the elements that are
attractive in packaging for the purchase of food products by individuals are; The appearance of the package and
the material from which the package is made. Participants mostly preferred red color in the packaging color.
There is a statistically significant relationship between consumer preference of packaging and income status
Çalışmanın amacı, tüketicilerin gıda ürünlerinde ambalaj konusundaki bilinç düzeylerini ortaya koymaktır.
Araştırmada kullanılan veriler anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmanın örnek hacmi Konya iline
bağlı Selçuklu ilçesinde tüketicilerin olasılık örneklemesi yöntemine göre 100 olarak belirlenmiştir.
Tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma eğilimlerinde ambalajın etkisini belirlemek üzere hazırlanan verilerin
güvenirliliği Cronbach's Alpha testi ile belirlenmiştir. Anket sonuçlarından elde edilen veriler, tüketicilerin gelir
seviyelerine göre (tabakalara ayrılarak), gıda ürünleri satın alma eğilimleri arasında tek yönlü varyans analizi
yapılarak Duncan testi ile farkın hangi gruptan kaynaklandığı yorumlanmıştır. Sonuç olarak; tüketiciler gıda
ürünleri ambalajlarının cam ambalaj olmasını tercih etmektedirler. Katılımcıların % 69'u çevre kirliliğine en çok
neden olan ambalaj maddesinin plastik malzeme olduğunu düşünmektedir. Tüketicilerin gıda ürününü satın
alırken ambalajın görünüşü ve ambalajın yapıldığı malzeme önemli yer almaktadır. Katılımcılar ambalaj
renginde çoğunlukla kırmızı rengi tercih etmektedirler. Tüketicilerin ambalaj tercihi ile gelir durumu arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Submission Date | May 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 23 Issue: 2 |