Begin to gain more value of local products on a global basis, geographical indication (GI) registration of the
subject of a mandatory subject that must be included in the agenda of Turkey and the world has become and gave
impetus to work together on. The diversity of geographic product of Turkey, considering the geographical
indicatiors of the world market today and in the future can take in terms of position, it is seen that a remarkable
share. The aim of this study, in Mugla which is one of the cities provide important contributions to the
agricultural economy of Turkey that are evaluated evaluation within rural development and products with
geographic indicator by various aspects. In this study was investigated statistics of Turkish Patent and Trade
Mark Office. Also, It was used from previous studies and various foundations related in Mugla province. As a
conclusion, increasing of number of product with geographical indication was important in terms of rural
development in Mugla province. Various information meetings which will create awareness about geographical
indication to producer and consumer are deemed important.
Yerel ürünlerin küresel bazda daha fazla değer kazanmaya başlaması, coğrafi işaret (Cİ) tescili konusunun gerek
dünya gerekse Türkiye gündeminde ele alınması gereken zorunlu bir konu haline getirmiş ve beraberinde ilgili
çalışmalara da hız kazandırmıştır. Türkiye'nin coğrafi ürün çeşitliliği dikkate alındığında dünya coğrafi işaretler
pazarında bugün ve gelecekte de alabileceği pay açısından dikkat çeken bir konumda olduğu görülmektedir. Bu
çalışmanın amacı, Türkiye'nin tarım ekonomisine önemli katkılar sağlayan illerinden biri olan Muğla ilinde
coğrafi işaretli ürünleri çeşitli yönleri itibariyle ele alarak, kırsal kalkınma kapsamında değerlendirilmelerine
yer vermektir. Çalışmada Türk Patent ve Marka Kurumu'nun istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca daha önce
yapılmış çeşitli çalışmalar ile Muğla ilinde yer alan kuruluşların konu ile ilgili raporlarından elde edilen veriler
kullanılmıştır. Sonuç olarak, Muğla ilinde Cİ'li ürün sayısının artırılması kırsal kalkınma açısından önem
taşımaktadır. Bu bağlamda, Cİ'li ürün konusunda gerek üretici ve gerekse tüketicilerde farkındalık yaratacak
çeşitli bilgilendirme çalışmalarına önem verilmesi gerekli görülmektedir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Submission Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 23 Issue: 2 |