In the education of girls and non-Muslims in the Ottoman State, Tanzimat and Islahat Edicts and Mesrutiyet periods had been important turning points. With these edicts and the regulations issued in these periods, girls had the opportunity get education like children of the statesman and non-muslims would build school. In this article will be discussed changes that in the education of the non-Muslim girls during the Tanzimat and Islahat Edicts and the Mesrutiyet Period. After giving general information about the Greek İnas schools, the impressions about the foundation and development of Aksaray Greek İnas School will be explained.
Osmanlı Devleti’nde kız çocuklarının ve gayrimüslimlerin eğitiminde Tanzimat ve Islahat Fermaları ile Meşrutiyet dönemleri önemli dönüm noktalarınıoluşturmuştur. Bu fermanlar ve bu dönemlerde çıkarılan nizamnamelerle devletin ileri gelenlerinin çocukları dışında kalan kız çocuklarının da okuması ve gayrimüslimlerin de okul açabilmesine imkân sağlanmıştır. Bu makalede Tanzimat ve Islahat Fermaları ile Meşrutiyet Dönemlerinde gayrimüslim kız çocuklarının eğitimlerinde yaşanan değişimler ele alınacak, Rum inas okulları hakkında genel bilgiler verildikten sonra Aksaray Rum İnas Mektebi’nin kuruluşu ve gelişimine dair izlenimler açıklanmaya çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 39 Issue: 67 |