Bu makalede İhlas Sûresi’nin faziletiyle ilgili olarak nakledilen Muâviye b. Muâviye rivâyeti ele alınmıştır. Söz konusu rivâyette İhlâs Sûresini sürekli okuduğu için yüksek derecelere erişen ve cenazesine Cebrâil’le (a.s.) birlikte 70 bin meleğin saflar halinde katıldığı Muâviye b. Muâviye’den bahsedilmektedir. Muâviye vefat ettiği sırada Tebük Gazvesi’nde bulunan Hz. Peygamber’e (s.a.) Cibrîl bizzat gelerek onun vefatını haber vermiştir. Cibrîl ayrıca Resûlullah’ın (s.a.) Muâviye’nin cenaze katılması için dağları tepeleri aralayarak yeryüzünü dürmüştür. İhlâs Sûresi’nin faziletiyle ilgili olağanüstü hallerden bahseden Muâviye b. Muâviye rivâyeti Enes b. Mâlik ve Ebû Ümâme’den merfû, Hasan-ı Basrî ve Saîd b. Müseyyeb’den mürsel olmak üzere toplam dört kişiden nakledilmiştir. Çalışmamızda, hadisler hakkında sıhhat hükmü verebilmek için öncelikle isnaddaki râvîlerin cerh-ta‘dil durumları tespit edilmiştir. Muâviye b. Muâviye hadisinin isnad analizi, rivâyetin ulaşılabilen bütün tarikleri üzerinden yapılarak her bir tarik ayrı ayrı değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Sözkonusu rivâyetlerin metin analizi ise rivâyetlerdeki lafız ve muhteva farklılıkları üzerinden yapılmıştır. Metin analizi, rivâyetlerin önce kendi içinde daha sonra diğer hadislerle mukayesesi şeklinde yapılmıştır. Rivâyetler arası karşılaştırmalar yapılırken önce kendi içlerinde ortak bir kompozisyon oluşturulmuş daha sonra diğer rivâyetleri birbirleriyle karşılaştırma yöntemine başvurulmuştur. İsnad ve metin analizinin sonunda Muâviye b. Muâviye rivâyetinin kaynak değeri tespit edilmiştir.
In this article the narrative of Muˈāwiyah b. Muˈāwiyah which was reported in concern with the virtues of the Sūrah of İkhlās was discussed. In the narrative in question it is talked about Muˈāwiyah b. Muˈāwiyah who attained to high levels as he kept citing Surah of İkhlas constantly and whom Gabriel and seventy thousand angels attended to his funeral in rows. When Muˈāwiyah passed away, Gabriel went to the Holy Prophet who was in the war of Tabūk, and informed him about the decease of Muˈāwiyah. Also Gabriel bent the earth by opening out the mountains and hills so as to have Holy Prophet attended to Muˈāwiyah’s funeral. The narrative of Muˈāwiyah b. Muˈāwiyah, which talks on the extraordinary situations related to the virtue of Surah of İkhlas, was narrated from four people in total. It was narrated as marfūˈ from Anas b. Māliq and Abū Umāmah and as mursal from Al-Hasan Al-Basrī and Saˈīd b. Musayyab. In our study in order to decide the validity verdict about the hadiths, first narrators’ in the isnād states of jarh and taˈdīl were confirmed. The imputation analysis of the hadith of Muˈāwiyah b. Muˈāwiyah was done by way of all the tarīqs of the narrative that can be accessed and each tarīq was subjected to the evaluation seperately. The text analysis of the narratives in question was done in terms of the differences of wording and content in the narratives. The text analysis was made in the narratives themselves first and then by comparative to the other hadiths. While inter-narrative comparisons were being made firstly a common composition was formed in themselves then the method which compared the other narratives with themselves was consulted. At the end of the imputation and text analysis, the resource value of the narrative of Muˈāwiyah b. Muˈāwiyah was detected.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | September 3, 2020 |
Acceptance Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |