Hadis usûlüne dair telif edilen mensûr eserlerin yanı sıra zamanla Elfiyye olarak isimlendirilen şiirleştirme çalışmaları da ortaya çıkmıştır. Elfiyyelerin nazmedilmesinin arkasındaki temel sâik, bilgilerin kolayca ezberlenmesini ve hatırlanmasını sağlamaktır. Bu gayeyle Suyûtî de hadis usûlüne dair Nazmu’d-dürer fî ‘ilmi’l-eser adında bir Elfiyye nazmetmiştir. Suyûtî, İbnu’s-Salâh’ın ‘Ulûmu’l-hadîs adlı eseriyle Irâkî’nin et-Tebsıra ve’t-Tezkira isimli Elfiyye’sini göz önünde bulundurarak kendisi yeni bir Elfiyye nazmetme ihtiyacı hissetmiştir. Suyûtî, Elfiyye’sinin tüm konuları ihtivâ etmesi (cem‘), üslubunun vecîz olması (îcâz) ve tertibi (ittisâk) açısından Irâkî’nin Elfiyye’sinden üstün olduğunu ileri sürmüştür. Elfiyye incelendiğinde İbnu’s-Salâh ve Irâkî’nin eserlerinde yer almayan 17 hadis usûlü konusunun Elfiyye’ye ilave edildiği görülmektedir. Diğer taraftan Elfiyye’de İbnu’s-Salâh ve Irâkî’nin Elfiyyeleri dışında, İbn Hacer gibi âlimlerin eserlerinden de istifade edildiği tespit edilmiştir. Buradan hareketle Elfiyye’nin salt bir ihtisâr ve şiirleştirme faaliyeti olmadığı, hadis ilmi açısından kıymetli bilgiler içeren bir eser olduğu kaydedilmelidir. İşte bu makalede Elfiyye litaretürü hakkında muhtasar bilgi verildikten sonra İslâmî ilimlerin neredeyse her alanında eser yazan Suyûtî’nin Nazmu’d-dürer fî ʿilmi’l-eser adlı Elfiyye’sinin hadis literatüründeki yeri üzerinde durulmuş ve Elfiyyetu’s-Suyûtî olarak şöhret bulan çalışması, hadis usûlü açısından tedkik edilmiştir.
In addition to the prose works that were copyrighted on the hadith method, poetry studies called Alfīyah also emerged. The main motive behind the naming of the Alfīyahs is to ensure that the information is easily memorized and remembered. For this purpose, Suyūṭī also wrote an Alfīyah named Naẓm al-Durar fī ʻilm al-asar on the method of hadith. Suyūṭī felt the need to write a new Alfīyah himself by considering Ibn al-Ṣalāḥ's ʻUlūm al-ḥadīth and al-ʻIrāqī's Alfīyah named al-Tabṣirah wa al-Tadhkirah. Suyūṭī claimed that his Alfīyah is superior to al-ʻIrāqī's Alfīyah in terms of covering all subjects (Jamʻ), concise style (Ījāz) and composition (Ittisāq). When the Alfīyah is examined, it is seen that 17 subjects of hadith method, which is not included in the works of Ibn al-Ṣalāḥ and ʻIrāqī, has been added to the Alfīyah. On the other hand, it has been determined that the works of scholars such as Ibn Ḥajar were also used in Alfīyah, apart from Ibn al-Ṣalāḥ and ʻIrāqī's Alfīyahs. From this point of view, it should be noted that Alfīyah is not just a summary and poetry activity, but a work containing valuable information in terms of hadith science. In this article, after giving concise information about the Alfīyah literature, the place of Suyūṭī's Naẓm al-Durar fī ʻilm al-asar, who wrote works in almost every field of Islamic sciences, in the hadith literature has been emphasized and his work which became famous with the name Alfīyat al-Suyūṭī has been examined in terms of hadith methodology.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | September 11, 2022 |
Acceptance Date | October 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |