Halvetiyye tarikatının ana şubelerinden biri olan Şemsiyye kolunun ku-rucusu Şemseddîn-i Sivâsî’dir. Sivâsî, aslen Zilelidir. O, Sivas’a gidişinin ardından buranın faaliyetlerine merkez olması ve Zile’nin o dönemde Sivas’a bağlı bir yerleşim merkezi olması gibi sebeplerle “Sivâsî” nisbesi ile meşhur olmuştur. Sivâsî’nin ilmî, vicdânî, siyâsî, kültürel ve askerî tesirlerine, ona en yakın isimlerden biri olarak şahitlik eden kişi ise yeğeni, damadı ve Sivas’taki âsitânede şeyhlik görevi de yapan Receb-i Sivâsî’dir. O, yaklaşık elli yıl Şemseddîn-i Sivâsî’nin sırlarına vâkıf olmuş ve Şemseddîn Efendi’nin vefatından sonra onun hayatına dâir birinci elden bilgileri paylaştığı Necmü’l-hüdâ fî menâkıbı’ş-şeyh Şemseddîn ebi’s-senâ adlı eseri kaleme almıştır. Her ne kadar Necmü’l-hüdâ, temelde Şemseddîn-i Sivâsî’nin doğumu, ailesi, ilmî ve mânevî gelişimi, hizmetleri, halîfeleri, tesir halkası ve Eğri Seferi’ne katılması gibi konu başlıklarıyla Sivâsî’ye hasredilmiş bir eser gibi görünse de Recep Efendi, eserin satır aralarında tasavvufî düşüncelerini yansıtan önemli bilgilere de yer vermiştir. Bu çalışmada Receb-i Sivâsî’nin Necmü’l-hüdâ adlı eseri bağlamında bir Halvetî-Şemsî şeyhi olarak Allah dostları ve sözde sûfîlere dair düşünceleri ele alınmıştır. Başta Şemseddîn-i Sivâsî olmak üzere, onun Necmü’l-hüdâ’da Allah dostları ve sözde sûfîlere dair düşüncelerine tesir eden isimler üzerinde durulmuş, ayrıca Recep Efendi’nin tasavvufî görüşlerinin, tasavvuf ehli ve Şemseddîn-i Sivâsî’nin düşüncelerinin kendisinden sonraki kuşaklara aktarmadaki fonksiyonuna dikkat çekilmiştir.
The founder of the Şemsiyye branch, one of the main branches of the Halvetiyye sect, is Şemseddîn-i Sivâsî. Sivasî is originally from Zile. After he went to Sivas, he became famous with the title of "Sivasî" due to the fact that this place became the center of his activities and Zile was a settlement center connected to Sivas at that time. The person who witnessed Sivâsî's scientific, conscientious, political, cultural and military influences, as one of the people closest to him, is his nephew and son-in-law, Receb-i Sivâsî, who also served as a sheikh in the asitane in Sivas. Recep Efendi was privy to the secrets of Şemseddîn-i Sivâsî for about fifty years and after the death of Şemseddîn Efendi, he wrote the work called Necmü’l-hüdâ fî Menâkıbı'ş-Şeyh Şemseddîn Ebi's-senâ, in which he shared first-hand information about his life. Although Necmü’l-hudâ seems to be a work devoted to Sivâsî, with topics such as Şemseddîn-i Sivâsî's birth, his family, his scientific and spiritual development, his services, his caliphs, his circle of influence and his participation in the Eğri Excursion, Recep Efendi also included important information reflecting his Sufi thoughts between the lines of the work. In this study, Receb-i Sivâsî's thoughts about the friends of God and the so-called Sufis, which he mentioned as a Halvetî-Şemsî sheikh, in the context of his work called Necmü’l-hudâ, were discussed. The names that influenced his thoughts about the friends of Allah and the so-called Sufis in Necmü’l-huda, especially Şemseddîn-i Sivasî, were emphasized, in addition, attention was drawn to the function of Recep Efendi's Sufi views in transferring the thoughts of Sufis and Şemseddîn-i Sivâsî to the next generations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 6, 2024 |
Acceptance Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |