Aḥmed el-Çârperdî (ö. 746/1346), müteahhirîn dönemi Şâfi‘î fakîhlerin-den biridir. Sonradan yerleştiği ve hiç ayrılmadığı Tebriz’de hayatını öğrenci yetiştirme ve eser telif etmeye adamıştır. el-Ḳāḍî Beyḍâvî’nin (öl. 685/1286) en seçkin öğrencisi olarak kabul edilen Çârperdî, Beyḍâvî’nin fıkıh usûlünde kaleme aldığı ve son derece muhtasar olan Minhâcu’l-vuṣûl adlı eserine es-Sirâcu’l-vehhâc adında bir şerh kaleme almıştır. Muteahhirîn dönemi fıkıh usûlünün temel özelliklerinden bir tanesi, meselelerin ve delillerin kelâm, mantık, cedel ve münazara terminolojisi ile kurgulanmasıdır. Çârperdî de Beyḍâvî’nin muhtasar olarak ele aldığı meseleleri ve delilleri, dönemin fıkıh usûlü anlayışı temelinde tartışmaktadır. Araştırmanın amacı ittifak edilen deliller olarak adlandırılan Kitâb, sünnet, icmâ‘ ve kıyâsın dışında kalan ve hücciyeti konusunda ihtilaf edilen delilleri merkeze alarak Çârperdî’nin usûl düşüncesini, etkilendiği usûlcüleri ve usûl tartışmalarında kullandığı yöntemi tespit etmektedir. Türkiye’de Çârperdî ile ilgili TDV İslâm Ansiklopedisi ve İslam Düşünce Atlası başta olmak üzere sınırlı sayıda birkaç araştırmanın olması, çalışmanın Çârperdî’ye dair usûl merkezli araştırmaların artmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Aḥmad al-Chārpardī (d. 746/1346), Shāfi‘ī jurist, was one of the scholars of the period of mutakkhkhirīn. He dedicated his life to teaching students and composing works, settling in Tabriz where he remained for the rest of his life. Recognised as one of the most distinguished students of al-Qāḍī Batḍāwī (d. 685/1286), al-Chārpardī wrote a commentary on al-Bayḍāwī’s concise work on uṣūl al-fiqh entitled Minhāj al-wuṣūl, which he called al-Sirāj al-wahhāj. One of the fundamental characteristics of uṣūl al-fiqh of the mutaakhkhrīn period is the structuring of issues and evidence using the terminology of theology, logic, dialectics and disputation. Based on the systematic approach of al-Bayḍāwī’s work and the understanding of uṣūl al-fiqh of his time, al-Chārpardī discusses the issues and evidence that al-Bayḍawī succinctly addressed. The aim of the study is to determine Chārpardī’s methodology in jurisprudential thought, the scholars who influenced him, and the method he employed in jurisprudential debates by focusing on the evidence that falls outside the unanimously agreed upon evidence, which includes the Qur’ān, Sunna, ijmā‘, qiyās and is subject to debate as to its validity. The limited number of studies on al-Chārpardī in Türkiye, such as those found in the TDV İslam Ansiklopedisi and the İslam Düşünce Atlası, this study is seen as contributing to an increase in research focusing on Chārpardī’s jurisprudential thought.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 7, 2024 |
Acceptance Date | April 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |