Nowadays, it is known that many people prefer online shopping through websites or other online platforms. It will be beneficial to understand the quality, attractiveness of websites which are the meeting point of consumers and businesses providing online shopping services., and the hedonic (experience-oriented) shopping value effects on the online purchasing decision for online service improvements and developments. This study was designed to investigate the effects of web attractiveness, web quality and hedonic shopping value on online purchasing decision. The research data were obtained from 227 participants online through a questionnaire which is one of the primary data collection methods. Multiple regression analysis was performed on the variables using the SPSS 21 package program. According to the results of the research, it has been observed that the hedonic shopping value has a significant effect on purchasing. In addition, it was concluded that time-based customer value and web quality had a significant effect on hedonic shopping value, but web attractiveness had no effect on hedonic shopping value.
Günümüzde pek çok insanın web siteleri veya diğer online platformlar aracılığıyla çevrimiçi alışverişi tercih ettiği bilinmektedir. Bu doğrultuda, tüketiciler ve çevrimiçi alışveriş hizmeti sunan işletmelerin buluşma noktası olan web sitelerinin kalitesi ve çekiciliği gibi nitelikleri ile tüketim kavramının altında yatan güdüden biri olan hedonik (deneyim odaklı) alışveriş arasındaki ilişkiyi anlamak hizmet iyileştirmeleri ve geliştirmeleri açısından faydalı olacaktır. Bu çalışma web çekiciliği, web kalitesi ve hedonik alışveriş değerinin çevrimiçi satın alma kararına etkisini araştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Araştırma verileri, birincil veri toplama yöntemlerinden biri olan anket formu aracılığıyla online olarak 227 katılımcıdan elde edilmiştir. Değişkenler üzerinde SPSS 21 paket programı kulllanılarak çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; hedonik alışveriş değerinin satın alma üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Bunlara ek olarak, zaman temelli müşteri değeri ve web kalitesinin hedonik alışveriş değeri üzerinde anlamlı bir etkileri olduğu ancak web çekiciliğinin hedonik alışveriş değeri üzerine etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | March 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |