Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hazırlamış olduğu yazılı yoklama sorularının soru türünü belirleme ve soruların yazım tekniklerine uygunluğunu inceleme amacında olan çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma gurubu 20 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşan araştırmanın verileri “Soru Hazırlama Teknikleri Kontrol Çizelgesi” aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma bulguları; yazılı yoklama sınavlarında sosyal bilgiler öğretmenlerinin, her sınıf düzeyinde, en fazla çoktan seçmeli soru tipini tercih ettiğini, çoktan seçmeli soru tipini sırasıyla iki seçkili, boşluk doldurma, eşleştirme ve açık uçlu soru türlerinin takip ettiğini ortaya koymuştur. Ek olarak öğretmenlerin; soru kökünü açık, doğrudan ve basit olarak ifade etme, dilbilgisi, uzunluk ve karmaşıklık konusunda eş değer madde oluşturma, çeldirici madde yazımı, maddeleri tek bir önerme veya fikir etrafında şekillendirme, her bir karşılığın bir ya da birden fazla kere veya hiç kullanılmayabileceğini belirtme, öncüllerden daha fazla karşılığa yer verme, aynı genişlikte boşluk bırakmama ve doğru cevaba dair ipucu verme gibi kriterler açısından geliştirilmeye açık olduğuna işaret etmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak; Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi yanı sıra analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarında olan kazanımlara ulaşma düzeylerinin belirlenmesi açılarından son derece önemli olan açık uçlu soruların, çok az kullanılmasının nedenleri araştırılarak çözümüne yönelik uygulamalı çalışmalar yapılması, öğretmenlerin kazanım ve beceri temelli soru hazırlama teknikleri açısından mesleki gelişimini sağlamak üzere projeler geliştirilmesi yönünde öneriler getirilmiştir.
This study aimed to determine the question type of the written exam questions prepared by the social studies teachers and to examine the compatibility of the questions with the item writing techniques by using the document analysis method. Study data were collected from 20 social studies teachers and analyzed through the "Item Writing Techniques Checklist". Research findings revealed that social studies teachers preferred multiple-choice question types the most in written exam questions, followed by two-choice, fill-in-the-blank, matching and open-ended question types, respectively. In addition, findings showed that teachers were open to improvement reading criteria such as phrasing the stem of the question clearly, directly and simply, creating equivalent clauses in grammar, length, and complexity, distractor development, shaping items around a single proposition or idea, stating that each equivalent may not be used once, more than once, or not at all, including more responses than premises, not leaving spaces of the same width, and hinting at the correct answer. Based on these result, it I suggested to conduct applied studies to investigate the reasons why open-ended questions are rarely used although they are crucial in terms of developing students' high-level thinking skills as well as to determine the level of acquisition of the achievements in the analysis, synthesis and evaluation steps and to develop projects to ensure the professional development of teachers in terms of acquisition-based and skill-based item writing techniques.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education, Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: Special Issue |