Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde tartışmalı konuları kullanma yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yakınsayan paralel desenin kullanıldığı araştırmada45 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veriler araştırmacının geliştirdiği özyeterlik ölçeği ve öğretmen adaylarının hazırladıkları ders planları aracılığıyla toplanmıştır. Nicel veriler frekans, yüzde ve aritmetik ortalama gibi betimsel istatistikler ve ilişkisiz örneklemler t-testi ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise tematik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının sosyal bilgiler derslerinde tartışmalı konuların öğretimine ilişkin orta düzeyde yeterli olduklarını düşündükleri belirlenmiştir. Ders planlarının analizine dayalı sonuçlar, öğretmen adaylarının öğretim programıyla uyumlu biçimde çok çeşitli kazanım ve tartışmalı konu belirleyebildiği ancak bu konuları daha çok içerik merkezli yaklaşımla ele aldıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca az sayıda öğretmen adayının öğrenciler için ikilemler içeren senaryolar oluşturarak farklı görüşlerin ifade edilebileceği bağlamlar oluşturduğu, argümantasyon süreçlerine dönük sorulara ders planlarında yer vermelerine rağmen kullanılan soruların nitelik açısından yetersiz olduğu ve çoğu katılımcının tartışmalı konuların öğretiminin değerlendirilmesine yönelik net ölçme-değerlendirme stratejisi geliştirmediği belirlenmiştir. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının özellikle tartışmalı konuların öğretim sürecine yönelik yeterliklerinin geliştirilmesi ihtiyacını ortaya koymuştur.
This study examines prospective social studies teachers’ competencies to use controversial issues in social studies. 45 prospective social studies teachers participated in the study using convergent parallel design. The data were collected through a self-competence scale developed by the researcher and the lesson plans prepared by the prospective teachers. The quantitative data were analysed through descriptive statistics such as frequency, percentage, and arithmetic average, as well as the independent samples t-test. The thematic analysis was used for the analysis of qualitative data. It was found that the prospective teachers think that they are competent at intermediate levels for teaching controversial issues in social studies classes. The results based on the analysis of the lesson plans reveal that prospective teachers can identify a wide range of acquisitions and controversial issues in compliance with the curriculum; however, they address these subjects with a content-based approach. It was further determined that a limited number of prospective teachers create contexts in which different opinions are expressed by building scenarios that contain dilemmas for the students; that the questions they make use of, are insufficient in terms of quality, although they include the questions regarding argumentation processes in their lesson plans and that most of the participants failed to develop a net assessment and evaluation strategy for the assessment of teaching of controversial issues. The study results reveal that prospective teachers’ competencies must be improved, especially regarding the teaching process of controversial issues.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: Special Issue |