The aim of this study is to increase the interaction between the educator and the book by discussing the picture storybooks used in the picture story reading activities carried out by the preschool educators through the literature circle methods. Thus, the contribution of the literature circle to the effectiveness of the educator in the reading process was attempted to be determined. Literature circle applications are based on the Reader Response Theory, which was put forward by Rosenblatt. Since it aims to intervene in an educational situation and is carried out directly with preschool educators, this study was designed with action research, one of the qualitative research methods. In this study, action research was used for the teaching methods, learning strategies, and in-service development of preschool educators. The participants of the research are four preschool educators. Criterion sampling technique was used to determine the participants. As for the data collection, semi-structured interview form, participants’ diaries, and researcher's diary were used. Content analysis technique was used in the analysis of the data. At the end of the research, it was concluded that the literature circle method affected the reading process in three different ways. These are (a) professional development, (b) relativity for the student, and (c) planning the teaching process. It was concluded that the reading circle method had a positive effect on the professional development of the participants, enabling the proper reading process for the student and effective planning of in-class practices. In the light of the research findings, it is recommended that more studies be conducted to enable preschool educators to examine and understand picture storybooks in more detail. In addition, hands-on workshops and further research studies can be carried out that enable preschool educators to get to know picture storybooks and make use of these books in their schools through different reading methods.
Literature circle preschool educator picture storybooks reader response theory reading skill
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenleri tarafından gerçekleştirilen resimli öykü okuma etkinliklerinde kullanılan kitapları edebiyat halkası yöntemiyle ele alarak eğitimci ve kitap arasındaki etkileşimi arttırmaktır. Böylece edebiyat halkası yönteminin okuma sürecinde eğitimcinin etkililiğine katkısı belirlenmeye çalışılmıştır. Edebiyat halkası uygulamaları, Rosenblatt tarafından ortaya atılan OkurTepki Teori'sine dayanmaktadır. Bir eğitim durumuna müdahale etmeyi amaçlaması ve doğrudan okul öncesi eğitimcileri ile yürütülmesi nedeniyle bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması ile tasarlanmıştır. Bu çalışmada, okul öncesi eğitimcilerin öğretim yöntemleri, öğrenme stratejileri ve hizmet içi gelişimleri için eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını dört okul öncesi eğitimcisi oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde ölçüt örneklem tekniği kullanılmıştır. Verilerin toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu, katılımcı günlükleri ve araştırmacı günlüğünden yararlanılmıştır. Veriler, içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda edebiyat halkası yönteminin okuma sürecini üç farklı şekilde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunlar (a) mesleki gelişim, (b) öğrenciye görelilik ve (c) öğretim sürecini planlamadır. Edebiyat halkası yönteminin öğrencilerin mesleki gelişimlerine olumlu etkisi olduğu, öğrenciye uygun okuma sürecini sağladığı ve sınıf içi uygulamaların etkili bir şekilde planlandığı sonucuna varılmıştır. Araştırma bulguları ışığında, okul öncesi eğitimcilerin resimli öykü kitaplarını daha detaylı inceleyip anlamalarını sağlamak için daha fazla araştırma yapılması önerilmektedir. Ayrıca okul öncesi eğitimcilerin resimli öykü kitaplarını tanımalarına ve bu kitaplardan farklı okuma yöntemleriyle okullarında yararlanmalarına olanak sağlayan uygulamalı atölye çalışmaları ve ileri araştırma çalışmaları yapılabilir.
edebiyat halkası okul öncesi eğitimcisi resimli öykü kitapları Okur Yanıt Teorisi okuma becerisi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |