Bu çalışmanın amacı, kaynaştırma sınıflarında çalışan öğretmenlerin yaşam doyumu, öğretmen öz yeterliği ve iş doyumu arasındaki ilişkide mesleki tükenmişliğin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmada yapısal eşitlik modeli yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya kaynaştırma sınıflarında görev yapan toplam 201 gönüllü öğretmen katılmıştır. Araştırma verilerin toplanması için Yaşam Doyum Ölçeği, Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği, İş Doyum Ölçeği ve Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Google Forms yazılımı kullanıldı. Google Formlar üzerinde oluşturulan ölçekler öğretmenlere WhatsApp, Facebook, Instagram ve e-posta yoluyla iletildi. Elde edilen verilere normallik testi uygulanmış ve verilerin normal dağıldığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin yaşam doyumu düzeyleri ile mesleki öz yeterlilik düzeyleri arasında pozitif, yaşam doyumu düzeyleri ile iş doyumu arasında pozitif, öz yeterlilik düzeyleri ile mesleki tükenmişlik arasında negatif, yaşam doyumu düzeyleri ile mesleki tükenmişlik arasında negatif ve mesleki tükenmişlik düzeyleri ile iş doyumu arasında negatif ilişki bulunmuştur. Sonuçlar öğretmen öz yeterliği ile iş tatmini arasında herhangi bir ilişki ortaya koymamıştır. Öğretmenlerin mesleki tükenmişliğinin sadece öz yeterlilik ile iş doyumu arasındaki ilişkide değil, aynı zamanda yaşam doyumu ile iş doyumu arasındaki ilişkide de aracı rol oynadığı görülmüştür. İlerideki çalışmalarda diğer değişkenlerin aracılık rolü incelenebilir.
Aim of this study was to examine mediating role of professional burnout in the relationship between life satisfaction, teacher self-efficacy and job satisfaction of teachers working in inclusive classrooms. A structural equation modelling method was used in the study. Life satisfaction scale, teacher self-efficacy scale, job satisfaction scale and teacher professional burnout scale were used to collect data under scope of the study. Google Forms software was used to collect research data. The scales created on Google Forms were conveyed to teachers via WhatsApp, Facebook, Instagram and e-mail. Normality test was applied to obtained data and it was observed that the data was normally distributed. According to the results of the research, there was a positive relationship between teachers’ levels of life satisfaction and professional self-efficacy, a positive relationship between their levels of life satisfaction and job satisfaction; a negative relationship between their levels of self-efficacy and professional burnout; a negative relationship between their levels of life satisfaction and professional burnout, and a negative relationship between their levels of professional burnout and job satisfaction. Results do not present any relationship between teacher self-efficacy and job satisfaction. It was observed that teachers’ professional burnout played a mediating role not only in the relationship between self-efficacy and job satisfaction but also in the relationship between life satisfaction and job satisfaction. In future studies, the mediating role of other variables can be analysed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |