Check dam designs have attracted attention recently due to the clogging of classical check dam structures with sediment and wooden material carried during the flood quickly. These structures regulate flow characteristics and debris flow. However, until now, the impacts of these structures on flow characteristics have received little attention in the literature. Therefore, it is necessary to develop new models to increase these structures' trapping capacity or extend the clogging time. In this study, the flow characteristics of check dams with horizontal, vertical, and angled openings were numerically analyzed for two-phase (water and air) flow. The numerical model was validated using experimental results in the literature. For the study in which twelve analyses were performed, four different check dam models (i.e., check dam with the classical, the narrow horizontal opening, the vertical openings, and angled openings) and three different unit flows (0.04, 0.03, and 0.02 m3 s-1 m-1) were used in the analysis. The open-source software OpenFOAM and the k-ω SST turbulence model were used for the numerical analysis using the Computational Fluid Dynamics (CFD) method. The highest energy dissipation rate among slit check dam models was seen in Model-3 at maximum unit flow, whereas it was attained in Model-2 at minimum unit flow. There is no difference in the energy dissipation rate at low unit flows whether the openings are positioned vertically or angled; nevertheless, the vertical model (Model-3) is observed to be more efficient at maximum unit flow.
Klasik kontrol barajları, taşkın sırasında taşınan tortu ve ahşap malzeme sebebiyle kısa sürede tıkanmaktadır. Bu nedenle klasik kontrol barajların tutma kapasitesini artırmak veya tıkanma süresini uzatmak için yeni modellerin geliştirilmesi gerekmektedir. Araştırmacılar, son yıllarda alternatif modeler üzerinde çalışmışlardır. Ancak bugüne kadar bu yapıların akış üzerindeki etkileri literatürde çok az ilgi görmüştür. Bu çalışmada; yatay, dikey ve açılı açıklıklı kontrol barajların akış özellikleri iki fazlı (su ve hava) akış için sayısal olarak incelenmiştir. Sayısal modelde kullanılan sınır şartları ve çözüm ağı, literatürdeki deneysel sonuçlar kullanılarak doğrulanmıştır. Toplamda 12 analizin gerçekleştirildiği bu çalışma için dört farklı baraj modeli (klasik, yatay açıklıklı, dikey açıklıklı ve açılı açıklıklı) ve üç farklı birim debi (0,04; 0,03 ve 0,02 m3 s-1 m-1) kullanılmıştır. Sayısal analizler için açık kaynak kodlu OpenFOAM yazılımı ve k-ω SST türbülans modeli kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, geçirgen kontrol baraj modelleri arasında en yüksek enerji sönümleme oranı; maksimum birim debide Model-3'te gözlenirken, minimum birim debide Model-2 ile elde edilmiştir. Açıklıkların dikey veya açılı konumlandırılmasının düşük birim debide enerji sönümleme oranına bir etkisi olmazken, maksimum birim debide dikey modelin (Model-3) daha verimli olduğu gözlenmiştir.
Geçirgen kontrol barajı OpenFOAM yatay açıklıklı kontrol barajı düşey açıklıklı kontrol barajı açılı açıklıklı kontrol barajı Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Flow Analysis |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.