Aim: The aim of this research is to identify the expressions reflecting the sustainability of tourism in Turkish and Spanish languages through Youtube, that is one of the social networking applications.
Method: The data obtained in the research were compiled by means of document review and content analysis by relating to the social, environmental and economic dimensions, which are the three basic dimensions of sustainability.
Results: As a result of the research, it was found that the use of environmental expressions was more concentrated in the videos analyzed in both languages, while the use of economic expressions was less concentrated compared to other dimensions. While expressions related to supporting local products, the impact of tourism on income and development, employment opportunities in tourism, certificates used in tourism, joint action of stakeholders, waste management and the diversity of existing tourism are often included in Turkish and Spanish languages, the expressions climate and temperature, energy use and saving, carbon emission and CO2 reduction come to the fore. It has also been found that Youtube also addresses environmental problems in tourism, the problem of seasonality, the inability to generate sufficient income, the all-inclusive system and employment problems.
Conclusion: Today, digital technologies have become one of the indispensable elements of the tourism sector, as in most sectors. Digital technologies are often used in the tourism sector to ensure customer satisfaction and loyalty. In this context, the data obtained via Youtube allows the sustainability in tourism to be evaluated from a different point of view. In addition, various suggestions were presented to tourism stakeholders for the problems identified in the videos.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Türkçe ve İspanyolca dillerinde turizmin sürdürülebilirliğini yansıtan ifadelerin sosyal ağ uygulamalarından biri olan Youtube aracılığıyla tespit edilmesidir.
Yöntem: Araştırmada elde edilen veriler, sürdürülebilirliğin üç temel boyutu olan sosyal, çevresel ve ekonomik boyutlar ile ilişkilendirilerek, doküman incelemesi ve içerik analizi aracılığıyla derlenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda her iki dilde analiz edilen videolarda çevresel ifadelerin kullanımına daha fazla yoğunlaşıldığı görülürken; ekonomik ifadelerin kullanımına diğer boyutlara kıyasla daha az yoğunlaşıldığı tespit edilmiştir. Türkçe dilinde yerel ürünleri destekleme, turizmin gelir ve kalkınmaya etkisi, turizmde istihdam olanakları, turizmde kullanılan sertifikalar, paydaşların ortak hareket etmesi, atık yönetimi ve mevcut turizm çeşitliliğine yönelik ifadelere sıklıkla yer verilirken; İspanyolca dilinde iklim ve sıcaklık, enerji kullanımı ve tasarruf, karbon emisyonu ve CO2 azaltılması ifadeleri ön plana çıkmaktadır. Youtube da ayrıca turizmde çevresel sorunlar, mevsimsellik sorunu, yeterli gelir elde edememe, her şey dahil sistem ve istihdam sorunlarına değinildiği saptanmıştır.
Sonuç: Günümüzde dijital teknolojiler, çoğu sektörde olduğu gibi turizm sektörünün de vazgeçilmez unsurlarından biri olmuştur. Turizm sektöründe müşteri memnuniyeti ve bağlılığın sağlanması için dijital teknolojilerden sıklıkla yararlanılmaktadır. Bu kapsamda Youtube üzerinden elde edilen veriler, turizmde sürdürülebilirliğin farklı bir bakış açısıyla değerlendirilmesine olanak sağlamaktadır. Ek olarak, videolarda tespit edilen sorunlara yönelik turizm paydaşlarına çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sustainable Tourism |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 3, 2023 |
Publication Date | July 4, 2023 |
Submission Date | March 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |