Conference Paper
BibTex RIS Cite

Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 146 - 160, 31.12.2017

Abstract

Markaların
ön plana çıkmak, sektörde lider konuma gelmek ve karlılıklarını arttırmak gibi
hedeflerle pazarlama stratejilerini teknolojik yenilikler üzerine
kurguladıkları görülmektedir. Sanal dünyada yaşanan ve Marshall, L’Oreal Paris,
Ray-Ban, Adidas, BMW, Ford, Volkswagen, IKEA gibi büyük markaların yakından
takip ederek pazarlama enstrümanı olarak kullandıkları bu yöntemlerden biri de
AG (Arttırılmış Gerçeklik) teknolojisidir. Özü itibarıyla dünyada var olan
gerçek nesneler üzerine tablet, gözlük ya da akıllı telefonlarca kullanılabilen
programlar sayesinde eklemlenen ses, görüntü, bilgi, destek ve etiket
özelliklerini içeren AG’nin yakın gelecekte turizm sektöründe de kapsamlı bir
biçimde kullanılacağı tahmin edilmektedir. Teknolojinin artık bireylerce
taşınabilir hale geldiği ve ‘giyilebilir’ olarak nitelendirildiği günümüzde
akıllı telefon, akıllı saat ve tabletler iletişimde ve bilgiye ulaşmada
kolaylık sağlayarak kişilere zaman kazandıran gelişmeler olmakla birlikte
istihdam yönünden bazı sakıncalar barındırmaktadır. Özellikle tarım, otomotiv,
oyuncak gibi insan gücüne dayalı endüstrilerde bireyin yerine geçen robot,
bilgisayar ve programlar zamanla turizm sektörü için de bir rakip haline
gelebilir mi? Ziyaret edilen destinasyonlarda turist rehberlerine ihtiyaç
kalmayabilir mi? Her geçen gün daha da gelişen yazılım programları turizm
destinasyonlarını nasıl etkiler? Bu araştırma, ‘sanal alem’ olarak
nitelendirilen ve bir ekranın arkasında var olan dünyanın, turizmi gelecek
yıllarda nasıl etkileyebileceğine odaklanarak özellikle yabancı literatürde
üzerinde önemle durulan noktalara dikkat çekmeyi hedeflemektedir.  

References

  • Aksoy, M., Akbulut, B. A. (2016). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi.
  • Altınpulluk, H., Kesim, M. (2015). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. Akademik Bilişim Kongresi. 4-6 Şubat Anadolu Üniversitesi Eskişehir.
  • Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., MacIntyre, B. (2001). Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Computer Graphics And Applications, 21.6, November/December, 34-47.
  • Chung, N., Han, H., Joun, Y. (2015). Tourists’ Intention To Visit A Destination: The Role Of Augmented Reality (AR) Application For A Heritage Site. Computers In Human Behaviour, 50, 588-599.
  • Cummings, J. N., Butler, B., Kraut, R. (2002). The Quality Of Online Social Relationships. Communıcat1ons Of The ACM, July, Vol. 45 No. 7, 103-108.
  • Echtler, F., Wimmer, R. (2013). The Interactive Dining Table. Human Factors In Computing Systems Conference, Paris: ACM.
  • Eden, H. K., Gretzel, U. (2012). A Taxonomy Of Mobile Applications In Tourism, E-review of Tourism Research, 10, (2), 47-50.
  • Fino, E. R., Gutiérrez, J. M., Fernández, M. D. M., Davara, E. A. (2013). Interactive Tourist Guide: Connecting Web 2.0, Augmented Reality and QR Codes. Procedia Computer Science, 25, 338-344.
  • Fritz, F., Susperregui, A., Linaza, M. T. (2005). Enhancing Cultural Tourism Experiences with Augmented Reality Technologies. The 6th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage VAST.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual Reality: Applications And Implications For Tourism. Tourism Management, 31, 637-651.
  • Han, D. Jung, T. Gibson, A. (2014). Dublin AR: Implementing Augmented Reality (AR) in Tourism. Information and Communication Technologies in Tourism, pp. 511-523.
  • Hsu, C. (2011). The Feasibility of Augmented Reality on Virtual Tourism Website. Fourth International Conference on Ubi-Media Computing, 253-256.
  • İlhan, İ., Çeltek, E. (2016). Mobile Marketing: Usage Of Augmented Reality In Tourism. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15, (2), 581-599.
  • http://www.teknolo.com/augmented-reality-nedir-hangi-alanlarda-kullanilabilir/ (Erişim Tarihi: 01.08.2017).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SANAL (Erişim Tarihi: 05.08.2017).
  • http://www.gutenberg.org/files/45347/45347-h/45347-h.htm (Erişim Tarihi: 06.08.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=NtwZXGprxag (Erişim Tarihi: 06.08.2017).
  • http://b4mind.com/blog/2016/sanal-gerceklik-ile-artirilmis-gerceklik-arasindaki-5-kritik-fark/ (Erişim Tarihi: 10.08.2017).
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-40846560 (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=tnRJaHZH9lo (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://www.thebalance.com/top-fine-art-museum-apps-1296025 (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://insights.samsung.com/2016/09/12/augmented-reality-technology-helps-hotels-stand-out/ (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • http://www.postkolik.com/gezi/amsterdamda-sira-disi-bir-otel (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • http://foodink.io/ (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • https://tr.sputniknews.com/yasam/201708141029688191-elon-musk-yapay-zeka-kuzey-kore/ (Erişim Tarihi: 14.08.2017).
  • http://www.ntv.com.tr/saglik/sanal-ortam-asosyal-yapiyor,7ouBPx8ffUGN350iOKz4aw?_ref=infinite (Erişim Tarihi: 14.08.2017).
  • http://www.arox.net/muze-uygulamalari.html (Erişim Tarihi: 09.10.2017).
  • http://www.hurriyet.com.tr/hawking-yapay-zeka-insanlari-ortadan-kaldiracak-40632357 (Erişim Tarihi: 04.11.2017).
  • Jung, T., Chung, N., Leue, M. C. (2015). The Determinants Of Recommendations To Use Augmented Reality Technologies: The Case Of A Korean Theme Park. Tourism Management, 49, 75-86.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E., Zamani, E. D. (2012). Enhancing the Tourism Experience through Mobile Augmented Reality: Challenges and Prospects. International Journal of Engineering Business Management, 1-6.
  • Kourouthanassis, P., Boletsis, C., Bardaki, C., Chasanidou, D. (2015). Tourists Responses To Mobile Augmented Reality Travel Guides: The Role Of Emotions On Adoption Behavior, Pervasive and Mobile Computing, 18, 71-87.
  • Kraut, R., Lundmark, V., Patterson, M., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., Scherlis, W. (1998). Internet Paradox: A Social Technology That Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being? American Psychologist, September, Vol. 53, No. 9, 1017-1031.
  • Kysela, J., Štorková, P. (2015). Using Augmented Reality As A Medium For Teaching History And Tourism. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 174, 926-931.
  • Lee, K. (2012). Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, Volume: 56, Number: 2, March/April, 13-21.
  • Lee, H., Chung, N., Jun, T. (2015). Examining The Cultural Differences In Acceptance Of Mobile Augmented Reality: Comparison Of South Korea And Ireland.
  • Leue, M. C., Jung, T., Dieck, D. T. (2014). A Theoretical Model of Augmented Reality Acceptance, e-Review of Tourism Research.
  • Margetis, G., Grammenos, D., Zabulis, X., Stephanidis, C. (2013). iEat: An Interactive Table For Restaurant Customers’ Experience Enhancement. International Conference on Human-Computer Interaction, Springer, Berlin, Heidelberg, 666-670.
  • Marimon, D., Sarasua, C., Carrasco, P., Álvarez, R., Montesa, J., Adamek, T., Romero, I., Ortega, M., Gascó, P. (2010). MobiAR: Tourist Experiences Through Mobile Augmented Reality. Telefonica Research and Development, Barcelona, Spain.
  • Öktem, Ü. (2003). John Locke ve George Berkeley'in Kesin Bilgi Anlayışı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43, 2, 133-149.
  • Palumbo, F., Dominici, G., Basile, G. (2013). Designing A Mobile App For Museums According To The Drivers Of Visitor Satisfaction. Recent Advances in Business Management and Marketing, 159-166.
  • Pence, H. E. (2011). Smartphones, Smart Objects, and Augmented Reality. The Reference Librarian, 52, 136-145.
  • Polat, M., Karaş, İ. R., Kahraman, İ., Alızadehashrafı, B. (2016). Safranbolu Eski Çarşı Tarihi Noktaları İçin Cbs Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Uygulaması. 6. Uzaktan Algılama-Cbs Sempozyumu (Uzal-Cbs 2016), 5-7 Ekim, Adana, 927-932.
  • Sertalp, E. (2017). Müzelerin Tanıtım Kitaplarında Artırılmış Gerçeklik (Ag) Teknolojisi Kullanımı: Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi Kitabı Örneği. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, Sayı: 36, Mayıs, 107-120.
  • Spence, C., Piqueras-Fiszman, B. (2013). Technology At The Dining Table. Flavour, 1-13.
  • Steuer, J. (1992). Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence. Journal of Communication, 42, (4), 73-93.
  • Vlahakis, V., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Almeida, L., Stricker, D., Gleue, T., Christou, I., Carlucci R., Ioannidis, N. (2001). Archeoguide: First Results Of An Augmented Reality, Mobile Computing System In Cultural Heritage Sites. Virtual Reality, Archeology, and Cultural Heritage, 9.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D., Gatzidis, C. (2013). Engineering Augmented Tourism Experiences. Information and Communication Technologies in Tourism, Springer, Berlin, Heidelberg, 24-35.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D., Gatzidis, C., Elzakker, C. (2014). Empirical Evaluation of Smartphone Augmented Reality Browsers in an Urban Tourism Destination Context. International Journal of Mobile Human Computer Interaction, April-June, 6, (2), 10-31.

(Is?) Virtual Opponent of Tourism Sector: Augmented Reality

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 146 - 160, 31.12.2017

Abstract

It is seen that brands are
building their marketing strategies on technological innovations with the aim
of standing out, coming to the leading position in the sector, increase their
profitability. One of these methods experienced in the virtual world and used
by major brands such as Marshall, L'Oreal Paris, Ray-Ban, Adidas, BMW, Ford,
Volkswagen, IKEA as a marketing instrument by being followed closely is AR
(Augmented Reality) technology. In essence, it is anticipated that AR will be
used extensively in the tourism sector in the near future, including sound,
image, information, support and labeling features articulated through programs
that can be used by tablets, glasses or smartphones on realistic objects that
exist globally. Today that the technology has become portable by people and
described as ‘wearable’, smartphones, smartwatches and tablets are improvements
that save time for people by facilitating communication and information access,
however they have some drawbacks in terms of employment. Can robots, computers
and programs replacing individuals in industries based on human power, such as
agriculture, automotive and toy, become an opponent for the tourism sector over
time? Can tour guides not be needed in visited destinations? How do the
software programs that develop everyday affect tourism destinations? This
research aims to draw attention to the point particularly emphasized in the
foreign literature, focusing on how the world, which is described as a ‘virtual
world’ and exists behind a screen, can affect tourism in future years.

References

  • Aksoy, M., Akbulut, B. A. (2016). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi.
  • Altınpulluk, H., Kesim, M. (2015). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. Akademik Bilişim Kongresi. 4-6 Şubat Anadolu Üniversitesi Eskişehir.
  • Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., MacIntyre, B. (2001). Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Computer Graphics And Applications, 21.6, November/December, 34-47.
  • Chung, N., Han, H., Joun, Y. (2015). Tourists’ Intention To Visit A Destination: The Role Of Augmented Reality (AR) Application For A Heritage Site. Computers In Human Behaviour, 50, 588-599.
  • Cummings, J. N., Butler, B., Kraut, R. (2002). The Quality Of Online Social Relationships. Communıcat1ons Of The ACM, July, Vol. 45 No. 7, 103-108.
  • Echtler, F., Wimmer, R. (2013). The Interactive Dining Table. Human Factors In Computing Systems Conference, Paris: ACM.
  • Eden, H. K., Gretzel, U. (2012). A Taxonomy Of Mobile Applications In Tourism, E-review of Tourism Research, 10, (2), 47-50.
  • Fino, E. R., Gutiérrez, J. M., Fernández, M. D. M., Davara, E. A. (2013). Interactive Tourist Guide: Connecting Web 2.0, Augmented Reality and QR Codes. Procedia Computer Science, 25, 338-344.
  • Fritz, F., Susperregui, A., Linaza, M. T. (2005). Enhancing Cultural Tourism Experiences with Augmented Reality Technologies. The 6th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage VAST.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual Reality: Applications And Implications For Tourism. Tourism Management, 31, 637-651.
  • Han, D. Jung, T. Gibson, A. (2014). Dublin AR: Implementing Augmented Reality (AR) in Tourism. Information and Communication Technologies in Tourism, pp. 511-523.
  • Hsu, C. (2011). The Feasibility of Augmented Reality on Virtual Tourism Website. Fourth International Conference on Ubi-Media Computing, 253-256.
  • İlhan, İ., Çeltek, E. (2016). Mobile Marketing: Usage Of Augmented Reality In Tourism. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15, (2), 581-599.
  • http://www.teknolo.com/augmented-reality-nedir-hangi-alanlarda-kullanilabilir/ (Erişim Tarihi: 01.08.2017).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SANAL (Erişim Tarihi: 05.08.2017).
  • http://www.gutenberg.org/files/45347/45347-h/45347-h.htm (Erişim Tarihi: 06.08.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=NtwZXGprxag (Erişim Tarihi: 06.08.2017).
  • http://b4mind.com/blog/2016/sanal-gerceklik-ile-artirilmis-gerceklik-arasindaki-5-kritik-fark/ (Erişim Tarihi: 10.08.2017).
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-40846560 (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=tnRJaHZH9lo (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://www.thebalance.com/top-fine-art-museum-apps-1296025 (Erişim Tarihi: 11.08.2017).
  • https://insights.samsung.com/2016/09/12/augmented-reality-technology-helps-hotels-stand-out/ (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • http://www.postkolik.com/gezi/amsterdamda-sira-disi-bir-otel (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • http://foodink.io/ (Erişim Tarihi: 12.08.2017).
  • https://tr.sputniknews.com/yasam/201708141029688191-elon-musk-yapay-zeka-kuzey-kore/ (Erişim Tarihi: 14.08.2017).
  • http://www.ntv.com.tr/saglik/sanal-ortam-asosyal-yapiyor,7ouBPx8ffUGN350iOKz4aw?_ref=infinite (Erişim Tarihi: 14.08.2017).
  • http://www.arox.net/muze-uygulamalari.html (Erişim Tarihi: 09.10.2017).
  • http://www.hurriyet.com.tr/hawking-yapay-zeka-insanlari-ortadan-kaldiracak-40632357 (Erişim Tarihi: 04.11.2017).
  • Jung, T., Chung, N., Leue, M. C. (2015). The Determinants Of Recommendations To Use Augmented Reality Technologies: The Case Of A Korean Theme Park. Tourism Management, 49, 75-86.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E., Zamani, E. D. (2012). Enhancing the Tourism Experience through Mobile Augmented Reality: Challenges and Prospects. International Journal of Engineering Business Management, 1-6.
  • Kourouthanassis, P., Boletsis, C., Bardaki, C., Chasanidou, D. (2015). Tourists Responses To Mobile Augmented Reality Travel Guides: The Role Of Emotions On Adoption Behavior, Pervasive and Mobile Computing, 18, 71-87.
  • Kraut, R., Lundmark, V., Patterson, M., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., Scherlis, W. (1998). Internet Paradox: A Social Technology That Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being? American Psychologist, September, Vol. 53, No. 9, 1017-1031.
  • Kysela, J., Štorková, P. (2015). Using Augmented Reality As A Medium For Teaching History And Tourism. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 174, 926-931.
  • Lee, K. (2012). Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, Volume: 56, Number: 2, March/April, 13-21.
  • Lee, H., Chung, N., Jun, T. (2015). Examining The Cultural Differences In Acceptance Of Mobile Augmented Reality: Comparison Of South Korea And Ireland.
  • Leue, M. C., Jung, T., Dieck, D. T. (2014). A Theoretical Model of Augmented Reality Acceptance, e-Review of Tourism Research.
  • Margetis, G., Grammenos, D., Zabulis, X., Stephanidis, C. (2013). iEat: An Interactive Table For Restaurant Customers’ Experience Enhancement. International Conference on Human-Computer Interaction, Springer, Berlin, Heidelberg, 666-670.
  • Marimon, D., Sarasua, C., Carrasco, P., Álvarez, R., Montesa, J., Adamek, T., Romero, I., Ortega, M., Gascó, P. (2010). MobiAR: Tourist Experiences Through Mobile Augmented Reality. Telefonica Research and Development, Barcelona, Spain.
  • Öktem, Ü. (2003). John Locke ve George Berkeley'in Kesin Bilgi Anlayışı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43, 2, 133-149.
  • Palumbo, F., Dominici, G., Basile, G. (2013). Designing A Mobile App For Museums According To The Drivers Of Visitor Satisfaction. Recent Advances in Business Management and Marketing, 159-166.
  • Pence, H. E. (2011). Smartphones, Smart Objects, and Augmented Reality. The Reference Librarian, 52, 136-145.
  • Polat, M., Karaş, İ. R., Kahraman, İ., Alızadehashrafı, B. (2016). Safranbolu Eski Çarşı Tarihi Noktaları İçin Cbs Tabanlı Artırılmış Gerçeklik Uygulaması. 6. Uzaktan Algılama-Cbs Sempozyumu (Uzal-Cbs 2016), 5-7 Ekim, Adana, 927-932.
  • Sertalp, E. (2017). Müzelerin Tanıtım Kitaplarında Artırılmış Gerçeklik (Ag) Teknolojisi Kullanımı: Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi Kitabı Örneği. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, Sayı: 36, Mayıs, 107-120.
  • Spence, C., Piqueras-Fiszman, B. (2013). Technology At The Dining Table. Flavour, 1-13.
  • Steuer, J. (1992). Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence. Journal of Communication, 42, (4), 73-93.
  • Vlahakis, V., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Almeida, L., Stricker, D., Gleue, T., Christou, I., Carlucci R., Ioannidis, N. (2001). Archeoguide: First Results Of An Augmented Reality, Mobile Computing System In Cultural Heritage Sites. Virtual Reality, Archeology, and Cultural Heritage, 9.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D., Gatzidis, C. (2013). Engineering Augmented Tourism Experiences. Information and Communication Technologies in Tourism, Springer, Berlin, Heidelberg, 24-35.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D., Gatzidis, C., Elzakker, C. (2014). Empirical Evaluation of Smartphone Augmented Reality Browsers in an Urban Tourism Destination Context. International Journal of Mobile Human Computer Interaction, April-June, 6, (2), 10-31.
There are 48 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Reşad Emre Özgüneş

Düriye Bozok

Publication Date December 31, 2017
Submission Date December 5, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Özgüneş, R. E., & Bozok, D. (2017). Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 146-160.
AMA Özgüneş RE, Bozok D. Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2017;2(2):146-160.
Chicago Özgüneş, Reşad Emre, and Düriye Bozok. “Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2, no. 2 (December 2017): 146-60.
EndNote Özgüneş RE, Bozok D (December 1, 2017) Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2 2 146–160.
IEEE R. E. Özgüneş and D. Bozok, “Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, pp. 146–160, 2017.
ISNAD Özgüneş, Reşad Emre - Bozok, Düriye. “Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2/2 (December 2017), 146-160.
JAMA Özgüneş RE, Bozok D. Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2:146–160.
MLA Özgüneş, Reşad Emre and Düriye Bozok. “Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, 2017, pp. 146-60.
Vancouver Özgüneş RE, Bozok D. Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2(2):146-60.