Medical tourism is the process that people, who need surgical intervention, travel from their region to another region at the request of receiving more professional and cheaper medical services. The main purpose of this study is to provide a better understanding of consumer demand in the medical tourism market and to find out what can be done to gain a competitive advantage in the medical tourism market of Turkey in accordance with these conclusions. Medical tourism practices in the world and Turkey have been analyzed and comparisons have been made in line with this purpose. In the study, SWOT analysis has been used to reveal the current situation of Turkey by compiling the secondary data. It is found that Turkey has not yet got the share which it wants in the medical tourism market. In addition to keeping up with the technological developments in health tourism, Turkey has been also making new investments in health tourism. At the same time, there are studies that aim to develop health tourism by including it in development plans. These studies will enable health tourism to institutionalize and to be planned in a coordinated way. Considering the wealth of alternative tourism in Turkey, the increase in investments and the research of the demands of health tourists will also bring a competitive advantage. This study is important in terms of proper guidance on investments of medical tourism in Turkey, in the future.
Medikal turizm, cerrahi müdahaleye ihtiyaç duyan insanların, daha profesyonel ve daha ucuz sağlık hizmetleri alma isteği üzerine, bulundukları bölgeden başka bir bölgeye seyahat etmeleridir. Araştırmanın temel amacı, medikal turizm pazarındaki tüketici talebinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak ve bu çıkarımlar doğrultusunda Türkiye’nin medikal turizm pazarında rekabet avantajı elde etmesi için neler yapılabileceğini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda dünyadaki ve Türkiye’deki medikal turizm uygulamaları incelenmiş olup karşılaştırmalar yapılmıştır. Araştırmada ikincil veriler derlenerek Türkiye’nin mevcut durumunu ortaya koymak amacıyla SWOT analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde Türkiye’nin medikal turizm pazarında henüz istediği payı alamadığı görülmüştür. Türkiye, sağlık turizminde teknolojik gelişmelere ayak uydurmakla birlikte sağlık turizmi konusunda yeni yatırımlar da yapılmaktadır. Aynı zamanda kalkınma planlarında sağlık turizmine yer verilerek geliştirilmesi yönünde çalışmalar vardır. Bu çalışmalar sağlık turizminin kurumsallaşmasını ve koordineli bir şekilde planlanmasını sağlayacaktır. Türkiye’nin alternatif turizm bakımından zenginliği göz önüne alınarak sağlık turizmi konusunda yatırımların çoğalması, sağlık turistlerinin taleplerinin araştırılması rekabet avantajını beraberinde getirecektir. Bu bağlamda araştırma Türkiye’nin gelecekte medikal turizme yapacağı yatırımların doğru yönlendirilmesi açısından önem taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2022 |
Submission Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |