Purpose: Due to the human-oriented nature of the tourism sector, the holiday experiences of tourists are directly reflected in the behavior of the guests. At this point, tourists can be used as an important marketing tool for hotel businesses because they convey their experiences both in social media and to people they communicate directly with. In this research, which aims to determine to what extent this approach can be used by hotel businesses, it is aimed to investigate the effect of tourists' holiday experience on the marketing approaches of hotels. For this purpose, it is considered as another purpose to investigate to what extent and on which sites tourists share their holiday experiences.
Method: Depending on the purpose of the research, a qualitative research was carried out in the phenomenology design. The study group of the research consists of 41 guests staying in a 5-star hotel operating in Antalya Belek Tourism Region. The data were obtained through a semi-structured interview form developed by the researchers. The obtained data were analyzed through content analysis.
Findings: In the research; It has been found that tourists read hotel reviews on the website, but most of them avoid writing reviews. It was stated that the participants wrote comments if they were directed to the comments and rating pages by the guest relations staff. It has been observed that the participants mostly follow sites such as Etstur, Tripadvisor, Otelpuan, Booking.com. In the research, it was found that when they had a negative experience during their vacation, they first tried to solve the problem by contacting the authorized persons or the guest relations department.
Discussion: In the research, there was a discussion about the accuracy of the comments written on the internet sites. There was also a discussion about comparing the comments of the participants with the ones written on the internet. In addition, the evaluations of the participants regarding the site comments and holiday experiences were discussed.
Amaç: Turizm sektörünün insan odaklı yapısı gereği turistlerin tatil deneyimleri doğrudan misafirin davranışlarına yansımaktadır. Bu noktada turistler gerek sosyal medyada gerekse doğrudan iletişim kurdukları kişilere deneyimlerini aktarmasından dolayı otel işletmeleri açısından önemli bir pazarlama aracı olarak kullanılabilmektedir. Bu yaklaşımın otel işletmeleri tarafından ne ölçüde kullanabildiğini belirlemeye yönelik yapılan bu araştırmada turistlerin tatil deneyiminin otellerin pazarlama yaklaşımlarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla beraber turistlerin tatil deneyimlerini ne derece ve hangi sitelerde paylaştıklarını araştırmak bir başka amaç olarak olarak ele alınmıştır.
Yöntem: Araştırma amacına bağlı olarak olgubilim deseninde nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Antalya Belek Turizm Bölgesinde faaliyet gösteren 5 yıldızlı bir otel işletmesinde konaklayan 41 misafirden oluşmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırmada; turistlerin internet sitesindeki otel yorumlarını okudukları ancak büyük bir kısmının yorum yazmaktan kaçındıkları bulgulanmıştır. Katılımcıların misafir ilişkileri personeli tarafından yorum ve puan sayfalarına yönlendirildikleri taktirde yorum yazdıkları belirtilmiştir. Katılımcıların daha çok Etstur, Tripadvisor, Otelpuan, Booking.com gibi siteleri takip ettikleri görülmüştür. Araştırmada tatil sırasında olumsuz bir tecrübe yaşadıklarında öncelikle yetkili kişilerle veya misafir ilişkileri departmanı ile görüşerek sorunu halletmeye çalıştıkları bulgulanmıştır.
Tartışma:
Araştırmada internet sitelerinde yazılan yorumların ne derece doğru olduğuna yönelik tartışma yapılmıştır. Katılımcıların yorumlarının internette yazılanlarla karşılaştırıldığına yönelik tartışma da yapılmıştır. Ayrıca katılımcıların site yorumlarına ve tatil deneyiminlerine ilişkin yaptıkları değerlendirmeler tartışılmıştır.
Turizm Sektörü Çevrimiçi İnternet Siteleri Elektronik ağızdan ağıza iletişim Tatil Deneyimi Tourism Sector Online Websites Electronic word of mouth Holiday Experience
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | July 3, 2023 |
Publication Date | July 4, 2023 |
Submission Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |