Amaç: Bu araştırma, gezici anasınıfı ve bağımsız anaokuluna devam eden 48-66 aylık çocukların alıcı ve ifade edici dil becerileri ile kişiler arası, sözel açıklama ve dinleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi; çocukların okul türüne göre dil becerileri ve sosyal becerileri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem ve Araçlar: Çalışma grubu; 2018 yılında Ankara’ da gezici anasınıfına devam eden 42 çocuk ile bağımsız bir anaokuluna devam eden 42 çocuktan oluşmaktadır. İlişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmada çocukların dil becerilerini ölçmek için Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ), sosyal becerilerini ölçmek için ise Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ) Kişiler Arası, Sözel Açıklama ve Dinleme Becerileri alt boyutları kullanılmıştır.
Sonuçlar: Araştırma sonucuna göre çocukların ifade edici dil ile alıcı dil becerileri arasında; ifade edici dil becerileri ile kişiler arası becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. İfade edici dil becerileri ve tüm sosyal beceri alt boyutlarında bağımsız anaokuluna giden çocuklar lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenirken çocukların okul türüne göre alıcı dil becerilerinde bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmacılar TİFALDİ uygulama eğitimi ve sertifikası almıştır. SBDÖ kullanımı için ölçeği geliştiren yazardan izin alınmıştır. Çalışmanın gerçekleştirilmesi için Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü etik kurulundan, gezici anasınıfının bağlı olduğu belediyeden ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden gerekli izinler alınmıştır. Testlerin uygulandığı çocukların ebeveynleri ile yüz yüze görüşülerek veri toplamadan önce onayları alınmıştır. Bu çalışma, “48-66 Aylık Çocuklarda Dil Gelişimi ve Sosyal Beceri ile İlişkili Değişkenlerin Araştırılması” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Purpose: The aim of this study was to examine the relationship between receptive and expressive language skills and interpersonal, verbal explanation and listening skills of 48-66 month-old children attending mobile and independent preschool, and to determine whether there is a significant difference between
language skills and social skills of children according to school type.
Method and Materials: The sample group consists of 42 children attending a mobile kindergarten and 42 children attending an independent kindergarten. In the research carried out with the relational screening model, “Turkish Expressive and Recipient Language Test (TİFALDİ),” was used to measure the language
skills of children. In order to measure social skills, the sub-dimensions of Interpersonal, Verbal Explanation and Listening Skills of the “Social Skills Assessment Scale (SBDÖ)” were used.
Results: According to the results, there was a significant relationship between children’ s expressive language and receptive language skills, and between their expressive language skills and interpersonal skills. It was concluded that while there was a significant difference in favor of children attending independent preschool in expressive language skills and all social skills sub-dimensions, there was no difference in children’s receptive language skills according to school type.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | May 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.