Daha sağlıklı daha doğal yaşam için bireyler özellikle Covid19 pandemi sürecinde doğal ürüne ve kırsal alana yönelim başlattı. Bu araştırmanın amacı da Tokat ili merkezinde ikamet eden bireylerin doğal ürün satın almaya ve kırsal alana yönelimini ortaya koymak ayrıca doğal ürünler için bireylerin daha fazla ödemeye razı olup olmamasını ortaya konmak istenmiştir. Bunun için 272 birey ile görüşülmüştür. Görüşülen bireylerin ortalama 41 yaşında ve aylık ortalama 8 888 TL gelirleri olduğu belirlenmiştir. Görüşülen bireylerin yarısında fazlası erkek olup, %72’si evli ve çocuk sahibi olduğu tespit edilmiştir. Bireylerin %81’i tarımsal ürünlerinin bir kısmının kendilerinin yetiştirdiği belirlenmiştir. Böylelikle doğal ürüne yönelim oldukça fazla olduğu söylenebilir. Doğal ürünü satın alma incelendiğinde ise %91’nin doğal ürün satın alındığı gözlenmiştir. Yapay ürün girmeyen ürünü satın almak için daha fazla ödemeye razı olma sıralı probit model ile analiz edilip bireylerin eğitim durumu, ürünün özelliği ve Covid19’un etkisi ile doğal ürüne yönelmenin etkisi olduğu belirlenmiştir.
For a healthier, more natural life, individuals started to turn to natural products and rural areas, especially during the Covid19 pandemic process. The aim of this research is to reveal the tendency of individuals residing in the city center of Tokat to purchase natural products and to rural areas, and also to reveal whether individuals are willing to pay more for natural products. For this, 272 individuals were interviewed. It was determined that the interviewed individuals were 41 years old on average and had an average monthly income of 8 888 TL. More than half of the interviewed individuals were men, and 72% were married and had children. It has been determined that 81% of the individuals grow some of their agricultural products themselves. Thus, it can be said that the tendency towards natural products is quite high. When purchasing the natural product is examined, it is observed that 91% of the natural products are purchased. The willingness to pay more to buy the product that does not enter the artificial product was analyzed with the ordered probit model, and it was determined that the educational status of the individuals, the characteristics of the product and the effect of Covid19 and the effect of turning to the natural product.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Policy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |