Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Doğal Ürünleri Satın Almada Kırsal Alana Yönelimi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 170 - 181, 30.12.2022

Abstract

Daha sağlıklı daha doğal yaşam için bireyler özellikle Covid19 pandemi sürecinde doğal ürüne ve kırsal alana yönelim başlattı. Bu araştırmanın amacı da Tokat ili merkezinde ikamet eden bireylerin doğal ürün satın almaya ve kırsal alana yönelimini ortaya koymak ayrıca doğal ürünler için bireylerin daha fazla ödemeye razı olup olmamasını ortaya konmak istenmiştir. Bunun için 272 birey ile görüşülmüştür. Görüşülen bireylerin ortalama 41 yaşında ve aylık ortalama 8 888 TL gelirleri olduğu belirlenmiştir. Görüşülen bireylerin yarısında fazlası erkek olup, %72’si evli ve çocuk sahibi olduğu tespit edilmiştir. Bireylerin %81’i tarımsal ürünlerinin bir kısmının kendilerinin yetiştirdiği belirlenmiştir. Böylelikle doğal ürüne yönelim oldukça fazla olduğu söylenebilir. Doğal ürünü satın alma incelendiğinde ise %91’nin doğal ürün satın alındığı gözlenmiştir. Yapay ürün girmeyen ürünü satın almak için daha fazla ödemeye razı olma sıralı probit model ile analiz edilip bireylerin eğitim durumu, ürünün özelliği ve Covid19’un etkisi ile doğal ürüne yönelmenin etkisi olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abdel-Aty, M.A. (2001). Using ordered probit modeling to study the effect of ATIS on transit ridership. Transportation Research Part C, Emerging Technologies, 9(4), 265- 277.
  • Akbay, C. Tiryaki, G.Y., Gül, A. (2007). Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18(8), 904-913.
  • Aktürk, D. (2015). Geleneksel ve organik olarak yetiştirilen tarım ürünlerine karşı tüketici taleplerinin doğrusal olmayan kanonik korelasyon analizi ile değerlendirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(1), 115-121.
  • Bryła, P. (2016). Organic food consumption in Poland, Motives and barriers. Appetite, 105, 737-746.
  • Ceylan, E., Alagöz, B.S. (2020). Tüketicilerin karar verme tarzlarının organik gıda satın alma davranışına etkisini belirlemeye yönelik bir çalışma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22 (38), 148-163.
  • Çam, O., Karakaya, E. (2018). Siirt il merkezindeki tüketicilerin organik ürün tüketim tercihleri ve tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (2), 33-41.
  • Demir, G., Gökoğlu, F., Kılıçkalkan, B., Baş, B. B., Altunel, H. (2020). Kadın ve erkek tüketicilerin gıda katkı maddeleri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Food and Health, 6(4), 225-237.
  • Duru, S., Seçer, A. (2019). Geleneksel gıda ürünlerini satın alma davranışları ve tutumları, Mersin ili örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 50(1), 1-10.
  • Eti, H.S. (2014). Organik gıdaların pazarlanması ve organik gıdalara karşı tüketici tutum ve davranışları analizi. Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktara Tezi.
  • Greene, W.H. (2012). Econometric analysis. Seventh Edition. Pearson Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 07458. ISBN 10,0-13- 139538-6
  • İnan, R., Bekar, A., Urlu, H. (2021). Tüketicilerin organik gıda satın alma davranışları ve tutumlarına ilişkin bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 220-235.
  • Karpati, L., Z., Szakal. (2009). Marketing characteristics of tokaj wine specialities based on factor and cluster analyses. Applied Studies in Agribusiness and Commerce – APSTRACT Agroinform Publishing House, Budapest. p, 93-102.
  • Kekeç, U., Seçer, A. (2020). Tüketicilerin organik ürünleri tüketim alışkanlıkları ve satın almayı etkileyen unsurlar, Kahramanmaraş ili örneği. Mediterranean Agricultural Sciences, 34(1), 87-92.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları (Genişletilmiş 7. Baskı). Literatür Yayınları, Yayın No, 114, s,397-418, İstanbul.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York, Cambridge University Press.
  • Ness, M. (2000). Multivariate Techniques in Marketing Research. Curso de Especializacion Postuniversitaria en Marketing Agroalimentario, CHIEAM, Spain. Newbold, P. (1995). Statistics For Business and Economics, Prentice Hall International Editions.
  • Oroian, C.F., Safirescu, C.O., Harun, R., Chiciudean, G.O., Arion, F.H., Muresan, I.C., Bordeanu, B. M. (2017). Consumers’ attitudes towards organic products and sustainable development, a case study of Romania. Sustainability, 9(9), 1559.
  • Özkan, S., Sağlam, Z.A. (2020). Tüketicilerin organik gıdalar hakkında bakış açılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 2(2), 36-42.
  • Seçer A, Emeksiz F, Kantar Davran, M. (2019). Tüketicilerin organik ürün tüketim kararlarında çevreye duyarlılığın etkisi, Adana ili örneği. 9. Tarım Ekonomisi Kongresi, 22-24 Ekim 2019, Şanlıurfa, 11.
  • Taysı, M. R., Hakan, İ. N. C. İ., Karakaya, E. (2021). Fayda, tutum ve satın alma niyeti açısından organik ürün tüketim tercihlerinin belirlenmesi. ISPEC Tarım Bilimleri Dergisi, 5(2), 463-475.
  • Tekin, V.N. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Pazarlama Araştırmaları. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Terin, S., Keskin, A. (2021). Hanelerin balık tüketim sıklığına etki eden faktörlerin sıralı probit model ile analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 671–679.
  • Turan, B., Demircan, V. (2021). Organik Ürün Tüketiminin Mevcut Durumu ve Tüketimi Etkileyen Faktörler, Isparta İli Örneği. Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(2), 154-168.
  • Uzundumlu, A., Sezgin, A. (2019). Organik ürün tüketimi üzerine etkili olan faktörlerin analizi; Erzurum ili örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 441-451.
  • Yavuz, F., Shiwan, M.S., Terin, M., Akay, B., Güler, İ.O., Ağsu, K. (2018). Gelir getirici faaliyetlere karar vermede kırsal kadının rolü, Kuzeydoğu Anadolu TRA1 bölgesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18. EYİ Özel Sayısı, 1-10.

Rural Area Origination of Individuals to Purchase Natural Products Example of Central District of Tokat Province

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 170 - 181, 30.12.2022

Abstract

For a healthier, more natural life, individuals started to turn to natural products and rural areas, especially during the Covid19 pandemic process. The aim of this research is to reveal the tendency of individuals residing in the city center of Tokat to purchase natural products and to rural areas, and also to reveal whether individuals are willing to pay more for natural products. For this, 272 individuals were interviewed. It was determined that the interviewed individuals were 41 years old on average and had an average monthly income of 8 888 TL. More than half of the interviewed individuals were men, and 72% were married and had children. It has been determined that 81% of the individuals grow some of their agricultural products themselves. Thus, it can be said that the tendency towards natural products is quite high. When purchasing the natural product is examined, it is observed that 91% of the natural products are purchased. The willingness to pay more to buy the product that does not enter the artificial product was analyzed with the ordered probit model, and it was determined that the educational status of the individuals, the characteristics of the product and the effect of Covid19 and the effect of turning to the natural product.

References

  • Abdel-Aty, M.A. (2001). Using ordered probit modeling to study the effect of ATIS on transit ridership. Transportation Research Part C, Emerging Technologies, 9(4), 265- 277.
  • Akbay, C. Tiryaki, G.Y., Gül, A. (2007). Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18(8), 904-913.
  • Aktürk, D. (2015). Geleneksel ve organik olarak yetiştirilen tarım ürünlerine karşı tüketici taleplerinin doğrusal olmayan kanonik korelasyon analizi ile değerlendirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(1), 115-121.
  • Bryła, P. (2016). Organic food consumption in Poland, Motives and barriers. Appetite, 105, 737-746.
  • Ceylan, E., Alagöz, B.S. (2020). Tüketicilerin karar verme tarzlarının organik gıda satın alma davranışına etkisini belirlemeye yönelik bir çalışma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22 (38), 148-163.
  • Çam, O., Karakaya, E. (2018). Siirt il merkezindeki tüketicilerin organik ürün tüketim tercihleri ve tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (2), 33-41.
  • Demir, G., Gökoğlu, F., Kılıçkalkan, B., Baş, B. B., Altunel, H. (2020). Kadın ve erkek tüketicilerin gıda katkı maddeleri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Food and Health, 6(4), 225-237.
  • Duru, S., Seçer, A. (2019). Geleneksel gıda ürünlerini satın alma davranışları ve tutumları, Mersin ili örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 50(1), 1-10.
  • Eti, H.S. (2014). Organik gıdaların pazarlanması ve organik gıdalara karşı tüketici tutum ve davranışları analizi. Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktara Tezi.
  • Greene, W.H. (2012). Econometric analysis. Seventh Edition. Pearson Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 07458. ISBN 10,0-13- 139538-6
  • İnan, R., Bekar, A., Urlu, H. (2021). Tüketicilerin organik gıda satın alma davranışları ve tutumlarına ilişkin bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 220-235.
  • Karpati, L., Z., Szakal. (2009). Marketing characteristics of tokaj wine specialities based on factor and cluster analyses. Applied Studies in Agribusiness and Commerce – APSTRACT Agroinform Publishing House, Budapest. p, 93-102.
  • Kekeç, U., Seçer, A. (2020). Tüketicilerin organik ürünleri tüketim alışkanlıkları ve satın almayı etkileyen unsurlar, Kahramanmaraş ili örneği. Mediterranean Agricultural Sciences, 34(1), 87-92.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları (Genişletilmiş 7. Baskı). Literatür Yayınları, Yayın No, 114, s,397-418, İstanbul.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York, Cambridge University Press.
  • Ness, M. (2000). Multivariate Techniques in Marketing Research. Curso de Especializacion Postuniversitaria en Marketing Agroalimentario, CHIEAM, Spain. Newbold, P. (1995). Statistics For Business and Economics, Prentice Hall International Editions.
  • Oroian, C.F., Safirescu, C.O., Harun, R., Chiciudean, G.O., Arion, F.H., Muresan, I.C., Bordeanu, B. M. (2017). Consumers’ attitudes towards organic products and sustainable development, a case study of Romania. Sustainability, 9(9), 1559.
  • Özkan, S., Sağlam, Z.A. (2020). Tüketicilerin organik gıdalar hakkında bakış açılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 2(2), 36-42.
  • Seçer A, Emeksiz F, Kantar Davran, M. (2019). Tüketicilerin organik ürün tüketim kararlarında çevreye duyarlılığın etkisi, Adana ili örneği. 9. Tarım Ekonomisi Kongresi, 22-24 Ekim 2019, Şanlıurfa, 11.
  • Taysı, M. R., Hakan, İ. N. C. İ., Karakaya, E. (2021). Fayda, tutum ve satın alma niyeti açısından organik ürün tüketim tercihlerinin belirlenmesi. ISPEC Tarım Bilimleri Dergisi, 5(2), 463-475.
  • Tekin, V.N. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Pazarlama Araştırmaları. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Terin, S., Keskin, A. (2021). Hanelerin balık tüketim sıklığına etki eden faktörlerin sıralı probit model ile analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 671–679.
  • Turan, B., Demircan, V. (2021). Organik Ürün Tüketiminin Mevcut Durumu ve Tüketimi Etkileyen Faktörler, Isparta İli Örneği. Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(2), 154-168.
  • Uzundumlu, A., Sezgin, A. (2019). Organik ürün tüketimi üzerine etkili olan faktörlerin analizi; Erzurum ili örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 441-451.
  • Yavuz, F., Shiwan, M.S., Terin, M., Akay, B., Güler, İ.O., Ağsu, K. (2018). Gelir getirici faaliyetlere karar vermede kırsal kadının rolü, Kuzeydoğu Anadolu TRA1 bölgesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18. EYİ Özel Sayısı, 1-10.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Policy
Journal Section Research Article
Authors

Rüveyda Yüzbaşıoğlu 0000-0002-6520-0543

Halil Kızılaslan

Halenur Güneş

Early Pub Date December 28, 2022
Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Yüzbaşıoğlu, R., Kızılaslan, H., & Güneş, H. (2022). Tüketicilerin Doğal Ürünleri Satın Almada Kırsal Alana Yönelimi: Tokat İli Merkez İlçe Örneği. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 170-181.