Bu araştırmanın amacı,
ortaöğretim öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik beklentileri ve kariyer
seçiminde aile etkileri ile kariyer karar verme güçlükleri arasındaki
ilişkileri incelemektir. Bu amaç doğrultusunda bu araştırmanın modeli ilişkisel
desende yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Kütahya’nın Domaniç
ilçesinde bulunan resmi bir ortaöğretim kurumundan uygun örnekleme yöntemi ile
seçilen 228 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Kariyer
Karar Verme Güçlükleri Ölçeği, Kariyer Karar Yetkinlik Beklentisi Ölçeği ve
Kariyer Seçiminde Aile Etkisi Ölçeği ile elde edilmiştir. Veri analizinde ilk
olarak kariyer karar yetkinlik beklentileri,
kariyer seçiminde aile etkileri ve kariyer karar verme güçlükleri
arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. İkinci
olarak ise kariyer seçiminde aile etkilerinin kariyer karar verme güçlüklerini
açıklama düzeylerini ortaya koymak için çoklu regresyon analiz tekniği
kullanırken; kariyer karar yetkinlik beklentilerinin kariyer karar verme
güçlüklerini açıklama düzeylerini belirlemek için basit regresyon analiz
tekniği tercih edilmiştir. Analiz sonuçlarında kariyer seçiminde aile etkisinin
alt boyutları, kariyer karar verme güçlüklerini anlamlı ve pozitif yönde
yordamaktadır [R=.22, R2=.05, F=2.97, p<.01]. Bilgi desteği,
finansal destek, aile beklentileri, değer ve inançlar kariyer karar verme
güçlüklerine ait toplam varyansın yaklaşık % 5’ini açıklamaktadır. Ayrıca
kariyer kararı yetkinlik beklentisinin kariyer karar verme güçlüklerini anlamlı
ve pozitif yönde yordadığı bulunmuştur [R=.25, R2=.06, F=15.39,
p<.01]. Kariyer kararı yetkinlik beklentisinin, kariyer karar verme
güçlüklerine ait toplam varyansın yaklaşık % 6’sını açıkladığı saptanmıştır.
Araştırma sonuçlarında kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve kariyer seçiminde
aile etkisi, kariyer karar verme güçlüklerinin anlamlı ve önemli yordayacı
değişkenleri olduğu tespit edilmiştir.
Ortaöğretim Öğrencileri Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentileri Kariyer Seçiminde Aile Etkileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2019 |
Submission Date | November 15, 2018 |
Acceptance Date | March 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.