Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda
görev yapan sınıf öğretmenlerinin yıldırma yaşama düzeyleri, işyeri arkadaşlık
algıları ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkileri
incelemektir. Araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Bilecik ilinde görev yapan 406 sınıf öğretmeni katılmıştır.
Araştırmada, aritmetik ortalama hesaplanmış ve path analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda; öğretmenlerin yıldırma yaşama düzeylerinin ara sıra
düzeyinde, işyeri arkadaşlık algılarının ve örgütsel bağlılıklarının ise çok
düzeyinde olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel bağlılığın alt boyutlarına
göre en fazla duygusal bağlılığa en az ise devam bağlılığına sahip oldukları; iş yeri arkadaşlık algısının alt boyutlarından
arkadaşlık fırsatı algılarının egemen olan arkadaşlık algılarından daha yüksek
olduğu bulunmuştur. Yapılan path analizine göre öğretmenlerin yıldırma yaşama
düzeyi arttıkça iş yeri arkadaşlık algısında düşme meydana geldiği, iş yeri
arkadaşlık algısı arttıkça, örgütsel bağlılık düzeyinde de artış yaşandığı,
yıldırma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide iş yeri arkadaşlık algısının
aracılık etkisinin anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlara
bağlı olarak öğretmenlerin örgütsel bağlılığının artırılmasına yönelik yıldırma
konusunun dikkate alınması ve bu ilişkide aracılık etkisi olduğu tespit edilen
iş yeri arkadaşlık ilişkilerinin geliştirilmesi konusunda önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2019 |
Submission Date | December 18, 2018 |
Acceptance Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.