The aim of this study is to determine the
internet addiction levels of high school students and investigate the relation
between their internet addiction levels and general academic achievement
average and absenteeism. The sample of the research in the relational survey
model consisted of 220 ninth and tenth grade students selected with purposive
sampling in the central district of Tokat, Turkey. The data of the study were
collected by the “Internet Addiction Scale”, “Personel Imformation Form”.
Students' general academic achievents
and absenteeism avarages were obtained by
e-school system. In the analysis of the data; frequency and percentage
were used for the internet addiction levels of students, t-test was used for
gender variable and correlation analiyse was used for the relation between the
internet addiction levels and general academic achievement and absenteeism. The
significance level is accepted as .05 in all measurements. Findings of the
study revealed that; 25.91% of the students were internet addicts, 38.18% were
probable addicted and 34.91% were non-addicted, internet addiction levels of
high school students did not show a statistically significant difference
according to their gender. In addition, it
was found that there was a significant negative correlation between students'
internet addiction levels and general academic achievement averages and there
was a significant positive correlation
between internet addiction levels and absences. According to these findings it
can be said that a significant portion of high school students (64.09%)
participated in the study were at the limit of internet addiction or addictied
and as the students' internet addiction levels increased, their overall
academic achievement average decreased and their absences increased.
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin internet
bağımlılık seviyelerini belirlemek ve internet bağımlılık seviyelerinin
öğrencilerin genel akademik başarı ortalamaları ve devamsızlık durumları ile
ilişkisini incelemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın örneklemini
Tokat ili Merkez ilçede amaçsal örneklem ile seçilmiş 220 dokuzuncu ve onuncu
sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri "İnternet
Bağımlılık Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmış ve
öğrencilerin genel akademik not ortalamaları ile devamsızlık durumları Milli
Eğitim Bakanlığının e-okul sisteminden tedarik edilmiştir. Verilerin analizinde
internet bağımlılık oranları için frekans ve yüzde, aritmetik ortalama,
standart sapma; cinsiyet değişkeni için t testi, internet bağımlılığı
seviyelerinin genel akademik başarı ortalamaları ve devamsızlık durumları ile
ilişkisini incelemek için de korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Verilerin
analizinde anlamlılık seviyesi .05 olarak alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre;
lise öğrencilerinin %25.91'i internet bağımlısı, %38.18'i muhtemel bağımlı ve
%34.91'i bağımlı olmayan profilinde olduğu ortaya konmuştur. Bulgulara göre,
ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık puanları internet erişim süresi
ve amacına göre değişmekte; cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin internet bağımlılık
puanları ile genel akademik başarı ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı
bir ilişki olduğu ve internet bağımlılık puanları ile devamsızlık durumları
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya konmuştur. Araştırma
sonuçlarına göre; araştırmaya katılan ortaöğretim öğrencilerinin önemli
bir bölümünün (%64.09) internet bağımlısı veya bağımlılık sınırında olduğu
ve öğrencilerin internet bağımlılık puanları arttıkça genel akademik başarı
ortalamalarının düştüğü ve okula devamsızlıklarının arttığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | November 1, 2019 |
Acceptance Date | May 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.