Bu araştırmada, İsviçre’de yaşayan Türk öğrencilerin, Türk okullarında ana dili eğitimi konusunda karşılaştıkları problemlerin ne olduğu ile ilgili öğrenci görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenoloji deseniyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Örneklem grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile oluşturulmuş ve İsviçre’de Türk nüfusunun bin ve üzeri olduğu 13 kantondaki Türk okullarında öğrenim görmekte olan 30 öğrenci araştırmanın örneklemini meydana getirmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılarak verilerin çözümlemesi yapılmıştır. Öğrencilerin Türk okullarında ana dili eğitiminde karşılaştıkları problemler öğrenci görüşleri doğrultusunda öğretmenlerden, öğrencilerin kendilerinden, fiziksel yetersizliklerden ve süreden kaynaklanan sorunlar olarak beş alt temaya ayrılmıştır. Öğretmenler konusunda problem yaşayan çocukların öğretmenlerin yetersizliklerinden, ilgisizliklerinden, tutum ve davranışlarından şikâyetçi oldukları görülmüştür. Öğrenciler kendileri ile ilgili sorunlardan bahsederken anlama ve anlatma problemleri olduğunu ve bu sorunların kendi ilgisizliklerinden kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Yine fiziksel problemler içinde, öğrencilerin daha çok üzerinde durdukları konular, okulların uzaklığı, materyal eksikliği ve sınıf mevcudunun fazla olduğu olmuştur. Ayrıca öğrenciler, derslerin süresinin konuları öğrenmek için yeterli olmadığını da ifade etmişlerdir. Ek olarak araştırmada, bu problemler doğrultusunda öğrenci çözümlerine de yer verilmiş; sonuçlar ve öğrenci çözümleri ışığında önerilerde bulunulmuştur.
İsviçre’de yaşayan Türk çocukları Ana dili Ana dili eğitimi Ana dili eğitiminde karşılaşılan problemler
This study aimed to examine the students’ views regarding what the problems Turkish students living in Switzerland face in mother language education at Turkish schools are. In this regard, the study was conducted with a phenomenology pattern, one of the qualitative research methods. As a means of data collection, semi-structured interview questions were used. The sample group was formed with criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. The sample group consists of 30 students who go to Turkish schools in 13 cantons of Switzerland, where the Turkish population is a thousand or more. The data of the study were analyzed using a content analysis method. In accordance with the students’ views, the problems children face in mother tongue education at Turkish schools were categorized according to their causes into five sub themes, these are teacher-related problems, student-related problems, physical barriers, and course duration related problems. It was observed that children who experienced teacher-related problems often complained about the teachers’ incompetence, indifference, attitude and behaviours. When the children talked about the problems caused by themselves, they emphasized that they had trouble with expressing themselves and comprehension and that those problems originated from their own indifference. As for the physical problems, inconvenient location of the schools, insufficient materials, and overcrowded classroom were the main issues reflected. Whatsmore, students stated that course duration was not sufficient. In addition, this study also included solutions of the students with regard to the problems, and recommendations were made in the light of the conclusions and analysis.
Turkish children living in Switzerland Mother tongue Mother tongue education Problems in mother tongue education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Submission Date | May 1, 2020 |
Acceptance Date | November 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.