Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Çocuklarda Farklılaştırılmış Yazma Becerisi Etkinliklerinin BİLSEM Yönergesiyle Uyumluluğunun Maker Modeline Göre İncelenmesi

Year 2021, Volume: 19 Issue: 1, 75 - 96, 25.06.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.736985

Abstract

1970’li yıllarda eğitim öğretimde bireyselleştirilmiş eğitim kavramının ortaya çıkmasıyla, öğrencilerin farklı öğrenme profillerinin olduğu anlaşılmıştır. Dolayısıyla da öğrencilerin sahip oldukları vasıflar (hazırbulunuşlukları, öğrenme hızı, stili, gereksinimleri ve ilgi alanları, yetenek ve beceri seviyeleri gibi) belirlenerek onların seviyelerine uygun öğrenme yaşantılarının düzenlenmesi gerektiği anlayışı ortaya çıkmıştır. Genellikle, bir disiplin alanının temel kavram, anlayış ve becerileri, öğrenciden öğrenciye değişmez; değişmesi gereken şey öğrencinin bu kavramlar, anlayışlar ve beceriler ile kendi gelişim seviyesine uygun zorlukta çalışmasını sağlayabilecek bir destek sistemidir. Görevlerin öğrenci için zor olduğunda bıkkınlık ve kızgınlığa, kolay olduğunda ise tembellik ve ilgisizliğe neden olduğu bilinmektedir. Öğretmen, öğrenciye “yakınsak gelişim alanı” çerçevesinde bir görev verdiğinde ve sonra görevi başarılı bir şekilde tamamlaması için ona rehberlik edip desteklendiğinde öğrencinin bağımsız bir şekilde görev yapabilme gelişim alanı genişleyecektir. Özellikle de özel yetenekli öğrencilerin akranlarından ayrıldığı öğrenme stilleri, öğrenme alanları ve tutumları bilinmektedir. Bu sebeple ders içeriklerinde her öğrencinin öğrenme stiline uygun farklılaştırılmış etkinlikler hazırlanmalıdır. Bu araştırmada Türkiye’de özel yetenekli öğrenciler için hazırlanan yazma çalışmalarının nasıl farklılaştırıldığının Marker modeline göre tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Bilim ve Sanat Merkezlerinde kullanılan Türkçe Etkinlik Kitabında yer alan yazma çalışmaları, Maker Modeline göre süreç, ürün, içerik ve ortam farklılaştırılma durumları açısından incelenmiştir.

References

  • Çavuşoğlu, M., & Semerci, N. (2015). Anne babaların BİLSEM’e devam eden özel yetenekli çocuklarına ilişkin görüşleri (Bartın ili örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Mayıs, 325-335.
  • Demirçelik, E., Karacabey, A. S., & Cenan, E. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin liderlik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Aralık, 399-425.
  • Howard, P. J. (1994). An owner’s manual for the brain. Austin, TX: Leornian.
  • Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.
  • Maker, C. J. (1982). Curriculum development for the gifted. Austin, TX: Pro-Ed.
  • MEB (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/18101802_bilimvesanatmerkezleriynergesi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2017a). Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler için El Kitabı. T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2017b). Bilim ve sanat merkezleri Türkçe etkinlik kitabı. MEB: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. http://bilsem.meb.gov.tr/login.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekâlılar. Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Tomlinson, C. A. (2014). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim. (T. Bayındır, Çev. Ed.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları.
  • Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard Universty Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Differentiated Writing Skills Activities in Specially Gifted Children with the BILSEM Directive According to the Maker Model

Year 2021, Volume: 19 Issue: 1, 75 - 96, 25.06.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.736985

Abstract

With the emergence of the concept of individualized education in the 1970s, we understood that students had different learning profiles. Therefore, the understanding that the learning experiences appropriate for students level should be arranged by determining their qualifications (like readiness, the speed of learning, style of learning, needs and interests, and ability and skills) has ensued. Generally, the basic concepts, understanding, and skills of one discipline don’t change from students to students; a support system that will enable the student to work with these concepts, insight, and skills at a difficulty appropriate to his or her level of development needs to change. It is known that difficult tasks for students cause frustration and anger, and the easiest tasks cause laziness and indifference. The development area of the student’s independence will expand when the teacher gives the student a task within the framework of “zone of proximal development” and then guides and support her or him to complete the task successfully. Especially, gifted students with their learning styles, learning areas, and attitudes differ from their peers. For this reason, differentiated activities should be prepared in the course contents according to the learning style of each student. According to Maker Model, this study aims to determine how the writing activities prepared for gifted students in Turkey differentiate. For this purpose, according to the Maker Model, we examined the writing activities in the Turkish Activity Textbook used in Science and Art Centres (BILSEM) in terms of process, product, content, and environment differentiation.

References

  • Çavuşoğlu, M., & Semerci, N. (2015). Anne babaların BİLSEM’e devam eden özel yetenekli çocuklarına ilişkin görüşleri (Bartın ili örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Mayıs, 325-335.
  • Demirçelik, E., Karacabey, A. S., & Cenan, E. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin liderlik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Aralık, 399-425.
  • Howard, P. J. (1994). An owner’s manual for the brain. Austin, TX: Leornian.
  • Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.
  • Maker, C. J. (1982). Curriculum development for the gifted. Austin, TX: Pro-Ed.
  • MEB (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/18101802_bilimvesanatmerkezleriynergesi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2017a). Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler için El Kitabı. T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2017b). Bilim ve sanat merkezleri Türkçe etkinlik kitabı. MEB: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. http://bilsem.meb.gov.tr/login.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekâlılar. Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Tomlinson, C. A. (2014). Öğrenci gereksinimlerine göre farklılaştırılmış eğitim. (T. Bayındır, Çev. Ed.). İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları.
  • Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard Universty Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Kara 0000-0003-4691-5460

Mazhar Ünal 0000-0001-5983-1632

Publication Date June 25, 2021
Submission Date May 14, 2020
Acceptance Date January 7, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Kara, M., & Ünal, M. (2021). Özel Yetenekli Çocuklarda Farklılaştırılmış Yazma Becerisi Etkinliklerinin BİLSEM Yönergesiyle Uyumluluğunun Maker Modeline Göre İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 75-96. https://doi.org/10.37217/tebd.736985

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.