Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19 Pandemisinin Okul Yönetimine Yansımaları

Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 368 - 393, 31.08.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1007527

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Covid 19 pandemisinin okul yönetimine yansımalarını incelemektir. Araştırma nitel araştırma deseninde ve durum çalışması modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 öğretim yılında İstanbul’da görevli 16 okul müdürü ve 34 okul müdür yardımcısı olmak üzere 50 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış 4 açık uçlu soru yardımıyla elektronik ortamda toplanmış, içerik analizi ve betimsel analiz yardımıyla değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre okul yöneticileri pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının yeterli olmadığını ve geliştirilmesi gerektiğini düşünmektedir. Pandemi sürecinde etkili planlama yapılamaması, derslerin takip edilememesi, teknolojik araç-gereç eksikliği ve ekonomik nedenlerden dolayı okul yönetiminde sorunlar yaşanmaktadır. Okul yöneticileri bu kriz döneminde karşılaştıkları sorunları çözebilmek için iletişim, iş birliği, planlı olma, emirleri sorgulamama ve hoşgörüye dayalı genellikle bireysel yöntemleri tercih etmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, pandemi gibi kriz durumlarında okullara yönelik acil durum planlaması yapılabilir. Okul yöneticileri, öğretmenler, öğrenciler ve veliler için teknolojik araçlara erişim ve etkili kullanım konusunda ulusal düzeyde bilgilendirme çalışmaları yürütülebilir.

Thanks

İyi çalışmalar

References

  • Anadolu Ajansı. (2021). Millî Eğitim Bakanı Selçuk: Türkiye'nin salgın sürecinde eğitimde sağladığı başarı dünyanın takdirini topladı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-turkiyenin-salgin-surecinde-egitimde-sagladigi-basari-dunyanin-takdirini-topladi/2045183 sayfasından erişilmiştir.
  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Aksoy, H. & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 37-49. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000076 sayfasından erişilmiştir.
  • Akyavuz, E. K. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID 19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502 sayfasından erişilmiştir.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • CNNTURK. (2020). Vefa Sosyal Destek Grupları 4 milyon 284 bin 529 talebi karşıladı. https://www.cnnturk.com/turkiye/vefa-sosyal-destek-gruplari-4-milyon-284-bin-529-talebi-karsiladi sayfasından erişilmiştir.
  • Condrill, J. & Bough, B. (2000). 101 İletişim Yolu. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirtaş, H. & Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research. California: Sage Publications.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 329-346.
  • Duman, M. Ç. (2020). Yöneticilerin insan ilişkileri becerisi üzerine bir inceleme. Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 23-45.
  • Eğitim Bir Sen. (2021). Pandemi döneminde öğrenme kaybı. https://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz2021/Pandemi_Doneminde_Ogrenme_Kaybi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Eğitim Sen. (2020). Salgın günlerinde uzaktan eğitim çalıştayı sonuç raporu. http://egitimsen.org.tr/wp-content/uploads/2020/09/sonu%C3%A7-raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ekinci, Ö. & Yıldırım, A. (2009). İl eğitim denetmenleri ve ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik beklentileri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-21.
  • Erdoğan, İ. (2008). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Faherty, L. J., Schwartz, H. L., Ahmed, F., Zheteyeva, Y., Uzicanin, A. & Uscher-Pines, L. (2019). School and preparedness officials' perspectives on social distancing practices to reduce influenza transmission during a pandemic: Considerations to guide future work. Preventive Medicine Reports, 14. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100871 sayfasından erişilmiştir.
  • Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. (5. b.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Gündüz, V., Türker, G., Karabekir, H. & Altun, H . (2020). KKTC ortaöğretim kurumlarında 2020-2025 yılları arasında olası pandemi sürecinde öngörülen stratejik plan çalışması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 229-243. https://doi.org/10.21733/ibad.797301 sayfasından erişilmiştir.
  • Gürkan, H. & Toprakcı, E. (2018). İlkokul müdürlerinin mesleki gelişimi. E-International Journal of Educational Research, 9(2), 64-81. https://doi.org/10.19160/ijer.434582 sayfasından erişilmiştir.
  • Habertürk. (2021). Bakan Selçuk: Salgın bitse de uzaktan eğitim kalıcı olacak. https://www.haberturk.com/bakan-selcuk-salgin-bitse-de-uzaktan-egitim-kalici-olacak-3015709 sayfasından erişilmiştir.
  • Haşıloğlu, M. A., Durak, S. & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. https://doi.org/10.47714/uebt.811306 sayfasından erişilmiştir.
  • Hogan, K. & Stubbs, R. (2003). Etkili iletişimin önündeki sekiz engel. İstanbul: Yakamoz Kitap. İçişleri Bakanlığı. (2020). 81 il valiliğine “Covid-19 tedbirleri” konulu ek genelge gönderildi. https://www.icisleri.gov.tr/81-il-valiligine-Covid 19-tedbirleri-konulu-ek-genelge-gonderildi sayfasından erişilmiştir.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kantar. (2020). COVİD 19 Barometer: Consumer attitudes, media habits and expectations. https://www.kantar.com/Inspiration/Coronavirus/COVİD 19-Barometer-Consumer-attitudes-media-habits-and-expectations sayfasından erişilmiştir.
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde okul yönetimi: Nitel Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H. N., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid-19 Pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Millî Eğitim Dergisi. 49(1), 155-174. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787255 sayfasından erişilmiştir.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly, CA: Sage Publications.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. United States: Pearson.
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2684 Eylül Ayı Tebliğler Dergisi, 1227-1297. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/82-2014 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020a). Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk YEĞİTEK'te EBA kontrol merkezini ziyaret etti. http://yegitek.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakani-ziya-selcuk-yegitekte-eba-kontrol-merkezini-ziyaret-etti/icerik/3036 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020b). Tablet bilgisayar desteği ve internet paketi. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=rapor sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020c). Okul bazında temizlik ödeneği. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=rapor sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020d). Ek ders ücreti. https://carsamba.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_11/27082302_Ek_ Ders_Ucreti_BakanlYk_YazYsY_23.11.2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021a). Basın açıklaması – İlkokul ve Ortaokul öğrencileri için 2.dönem ölçme ve değerlendirme uygulamaları. http://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23239/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021b). 2020-2021 Eğitim öğretim yılı ikinci döneminde ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokullarında gerçekleştirilen sınavlarda tereddüt edilen hususlar. https://tegm.meb.gov.tr/www/2020-2021-egitim-ogretim-yili-ikinci-doneminde-ilkokul-ortaokul-ve-imam-hatip-ortaokullarinda-gerceklestirilen-sinavlarda-tereddut-edilen-hususlar/icerik/718 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021c). EBA destek noktaları her geçen gün daha da güçleniyor. http://www.meb.gov.tr/eba-destek-noktalari-her-gecen-gun-daha-da-gucleniyor/haber/22811/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021d). Basın Açıklaması. https://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23320/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021e). İdare faaliyet raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_ 2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021f). Millî Eğitim Bakanlığı 2021/Covıd-19 kapsamında esnek çalışmaya ilişkin usul ve esaslar. http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_04/14155455_Esnek_CalYYmaya_YliYkin_Usul_ve_Esaslar_2021.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021g). Basın açıklaması. https://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23092/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London, UK: Sage.
  • OECD. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=126_126988-t63lxosohs&title=A-framework-to-guide-an-education-response-to-the-Covid 19-Pandemic-of-2020 sayfasından erişilmiştir.
  • Özbaş, M. & İbili, H. (2021). Devlet okullarında görev yapan okul yöneticilerinin, entelektüel sermaye ve yönetimi hakkındaki görüşleri (Erzincan ili örneği). Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 7(26), 44-65.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. (4. b.). CA: Sage Publications.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Genel Koronavirüs tablosu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Electronic Turkish Studies, 15(4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335 sayfasından erişilmiştir.
  • Sidat, E. & Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.
  • Şişman, M. (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Taşar, H. H. (2020). Okul müdürlerinin Covid-19 izolasyonu sırasında gerçekleştirdikleri çevrimiçi eğitime ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 171-196. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140 sayfasından erişilmiştir.
  • TEDMEM. (2020). COVİD-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2021). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. https://tedmem.org/Covid 19/Covid 19-ve-dunyada-okullarin-durumu sayfasından erişilmiştir.
  • Turan, S. (2020). Covıd-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 175-199. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788133 sayfasından erişilmiştir.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2019-30574 sayfasından erişilmiştir.
  • Türk Eğitim Sen. (2020). Genel başkan: “81 ilde 81 bin ücretli öğretmen çalıştırılıyor.” https://www.turkegitimsen.org.tr/icerik_goster.php?Id=13456 sayfasından erişilmiştir.
  • UNICEF. (2020). Keeping the world’s children learning through COVİD 19. https://www.unicef.org/coronavirus/keeping-worlds-children-learning-through-Covid 19 sayfasından erişilmiştir.
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (Covıd-19) pandemic. https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-Covid 19/novel-coronavirus-2019-ncov sayfasından erişilmiştir.
  • WHO. (2021). Cumulative confirmed COVİD-19 cases per million people, https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=&region=World&casesMetric=true&interval=total&aligned=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.

Reflections of the Covid 19 Pandemic on School Management

Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 368 - 393, 31.08.2022
https://doi.org/10.37217/tebd.1007527

Abstract

The aim of this research is to examine the reflections of the Covid 19 pandemic on school management. The research was designed in qualitative research design and case study model. The study group of the research consists of 50 people, including 16 school principals and 34 school assistant principals working in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The data of the research were collected electronically with the help of 4 open-ended questions developed by the researchers and evaluated with the help of content and descriptive analysis. School administrators think that the distance education applications carried out during the pandemic process are not sufficient and should be improved. There are problems in school management due to the inability to make effective planning during the pandemic process, the inability to follow the lessons, the lack of technological tools and equipment, and economic reasons. School administrators generally preferred individual methods based on communication, cooperation, planning, not questioning orders, and tolerance in order to solve the problems they faced during this crisis period. Emergency planning can be made for schools in crisis situations such as pandemics. Information studies can be carried out at the national level on access to and effective use of technological tools.

References

  • Anadolu Ajansı. (2021). Millî Eğitim Bakanı Selçuk: Türkiye'nin salgın sürecinde eğitimde sağladığı başarı dünyanın takdirini topladı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-turkiyenin-salgin-surecinde-egitimde-sagladigi-basari-dunyanin-takdirini-topladi/2045183 sayfasından erişilmiştir.
  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Aksoy, H. & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 37-49. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000076 sayfasından erişilmiştir.
  • Akyavuz, E. K. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID 19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502 sayfasından erişilmiştir.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • CNNTURK. (2020). Vefa Sosyal Destek Grupları 4 milyon 284 bin 529 talebi karşıladı. https://www.cnnturk.com/turkiye/vefa-sosyal-destek-gruplari-4-milyon-284-bin-529-talebi-karsiladi sayfasından erişilmiştir.
  • Condrill, J. & Bough, B. (2000). 101 İletişim Yolu. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirtaş, H. & Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research. California: Sage Publications.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 329-346.
  • Duman, M. Ç. (2020). Yöneticilerin insan ilişkileri becerisi üzerine bir inceleme. Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 23-45.
  • Eğitim Bir Sen. (2021). Pandemi döneminde öğrenme kaybı. https://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz2021/Pandemi_Doneminde_Ogrenme_Kaybi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Eğitim Sen. (2020). Salgın günlerinde uzaktan eğitim çalıştayı sonuç raporu. http://egitimsen.org.tr/wp-content/uploads/2020/09/sonu%C3%A7-raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ekinci, Ö. & Yıldırım, A. (2009). İl eğitim denetmenleri ve ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik beklentileri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-21.
  • Erdoğan, İ. (2008). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Faherty, L. J., Schwartz, H. L., Ahmed, F., Zheteyeva, Y., Uzicanin, A. & Uscher-Pines, L. (2019). School and preparedness officials' perspectives on social distancing practices to reduce influenza transmission during a pandemic: Considerations to guide future work. Preventive Medicine Reports, 14. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100871 sayfasından erişilmiştir.
  • Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. (5. b.). Boston, MA: Pearson Education Inc.
  • Gündüz, V., Türker, G., Karabekir, H. & Altun, H . (2020). KKTC ortaöğretim kurumlarında 2020-2025 yılları arasında olası pandemi sürecinde öngörülen stratejik plan çalışması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 229-243. https://doi.org/10.21733/ibad.797301 sayfasından erişilmiştir.
  • Gürkan, H. & Toprakcı, E. (2018). İlkokul müdürlerinin mesleki gelişimi. E-International Journal of Educational Research, 9(2), 64-81. https://doi.org/10.19160/ijer.434582 sayfasından erişilmiştir.
  • Habertürk. (2021). Bakan Selçuk: Salgın bitse de uzaktan eğitim kalıcı olacak. https://www.haberturk.com/bakan-selcuk-salgin-bitse-de-uzaktan-egitim-kalici-olacak-3015709 sayfasından erişilmiştir.
  • Haşıloğlu, M. A., Durak, S. & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. https://doi.org/10.47714/uebt.811306 sayfasından erişilmiştir.
  • Hogan, K. & Stubbs, R. (2003). Etkili iletişimin önündeki sekiz engel. İstanbul: Yakamoz Kitap. İçişleri Bakanlığı. (2020). 81 il valiliğine “Covid-19 tedbirleri” konulu ek genelge gönderildi. https://www.icisleri.gov.tr/81-il-valiligine-Covid 19-tedbirleri-konulu-ek-genelge-gonderildi sayfasından erişilmiştir.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kantar. (2020). COVİD 19 Barometer: Consumer attitudes, media habits and expectations. https://www.kantar.com/Inspiration/Coronavirus/COVİD 19-Barometer-Consumer-attitudes-media-habits-and-expectations sayfasından erişilmiştir.
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde okul yönetimi: Nitel Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H. N., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid-19 Pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Millî Eğitim Dergisi. 49(1), 155-174. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787255 sayfasından erişilmiştir.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly, CA: Sage Publications.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. United States: Pearson.
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2684 Eylül Ayı Tebliğler Dergisi, 1227-1297. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/82-2014 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020a). Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk YEĞİTEK'te EBA kontrol merkezini ziyaret etti. http://yegitek.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakani-ziya-selcuk-yegitekte-eba-kontrol-merkezini-ziyaret-etti/icerik/3036 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020b). Tablet bilgisayar desteği ve internet paketi. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=rapor sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020c). Okul bazında temizlik ödeneği. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=rapor sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2020d). Ek ders ücreti. https://carsamba.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_11/27082302_Ek_ Ders_Ucreti_BakanlYk_YazYsY_23.11.2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021a). Basın açıklaması – İlkokul ve Ortaokul öğrencileri için 2.dönem ölçme ve değerlendirme uygulamaları. http://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23239/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021b). 2020-2021 Eğitim öğretim yılı ikinci döneminde ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokullarında gerçekleştirilen sınavlarda tereddüt edilen hususlar. https://tegm.meb.gov.tr/www/2020-2021-egitim-ogretim-yili-ikinci-doneminde-ilkokul-ortaokul-ve-imam-hatip-ortaokullarinda-gerceklestirilen-sinavlarda-tereddut-edilen-hususlar/icerik/718 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021c). EBA destek noktaları her geçen gün daha da güçleniyor. http://www.meb.gov.tr/eba-destek-noktalari-her-gecen-gun-daha-da-gucleniyor/haber/22811/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021d). Basın Açıklaması. https://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23320/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021e). İdare faaliyet raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_03/03134336_ 2020_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021f). Millî Eğitim Bakanlığı 2021/Covıd-19 kapsamında esnek çalışmaya ilişkin usul ve esaslar. http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_04/14155455_Esnek_CalYYmaya_YliYkin_Usul_ve_Esaslar_2021.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2021g). Basın açıklaması. https://www.meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/23092/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London, UK: Sage.
  • OECD. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=126_126988-t63lxosohs&title=A-framework-to-guide-an-education-response-to-the-Covid 19-Pandemic-of-2020 sayfasından erişilmiştir.
  • Özbaş, M. & İbili, H. (2021). Devlet okullarında görev yapan okul yöneticilerinin, entelektüel sermaye ve yönetimi hakkındaki görüşleri (Erzincan ili örneği). Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 7(26), 44-65.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. (4. b.). CA: Sage Publications.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Genel Koronavirüs tablosu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Electronic Turkish Studies, 15(4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335 sayfasından erişilmiştir.
  • Sidat, E. & Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.
  • Şişman, M. (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Taşar, H. H. (2020). Okul müdürlerinin Covid-19 izolasyonu sırasında gerçekleştirdikleri çevrimiçi eğitime ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 171-196. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140 sayfasından erişilmiştir.
  • TEDMEM. (2020). COVİD-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2021). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. https://tedmem.org/Covid 19/Covid 19-ve-dunyada-okullarin-durumu sayfasından erişilmiştir.
  • Turan, S. (2020). Covıd-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 175-199. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788133 sayfasından erişilmiştir.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2019-30574 sayfasından erişilmiştir.
  • Türk Eğitim Sen. (2020). Genel başkan: “81 ilde 81 bin ücretli öğretmen çalıştırılıyor.” https://www.turkegitimsen.org.tr/icerik_goster.php?Id=13456 sayfasından erişilmiştir.
  • UNICEF. (2020). Keeping the world’s children learning through COVİD 19. https://www.unicef.org/coronavirus/keeping-worlds-children-learning-through-Covid 19 sayfasından erişilmiştir.
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (Covıd-19) pandemic. https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-Covid 19/novel-coronavirus-2019-ncov sayfasından erişilmiştir.
  • WHO. (2021). Cumulative confirmed COVİD-19 cases per million people, https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=&region=World&casesMetric=true&interval=total&aligned=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ertuğ Can 0000-0002-0885-9042

Caner Ozan 0000-0003-4791-0119

Publication Date August 31, 2022
Submission Date October 9, 2021
Acceptance Date April 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Can, E., & Ozan, C. (2022). Covid 19 Pandemisinin Okul Yönetimine Yansımaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 368-393. https://doi.org/10.37217/tebd.1007527

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.