Bu araştırma özel yetenekli öğrencilerin çevre kirliliğine yönelik algılarını zihin haritaları ile ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desene göre desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenimlerine devam eden 20’si erkek ve 22’si kız olan toplam 42 özel yetenekli öğrenciden oluşmaktadır. Elde edilen veriler zihin haritası tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda; özel yetenekli öğrencilerin su kirliliğini, hava kirliliğini, toprak kirliliğini, orman kirliliğini ve koku kirliliğini çevre kirliliğinin önemli nedenleri arasında gördükleri tespit edilmiştir. Öğrencilere göre kimyasallar, tıbbi atıklar, evsel yağ atıklar, petrol, metal atıklar, elektronik atıklar, evsel temizlik ürünleri, gemi atıkları, hurda olan arabalar, ilaç, nükleer atıklar, kanalizasyon atıkları, radyoaktif atık ve biyoloji atıklar çevreyi kirletmektedir. Ayrıca öğrenciler, doğal afetlerin, geri dönüşüm eksikliğinin, ağaçların kesilmesinin, küresel ısınmanın, buzulların erimesinin, ozon tabakasının incelmesinin, biyoçeşitliliğin azalmasının, sera etkisinin, çarpık kentleşmenin ve aşırı nüfus artışının çevre kirliliğinin en önemli nedenlerinden olduğunu vurgulamıştır.
Özel yetenekli öğrenciler Zihin haritaları Çevre kirliliği Algı
This study aimed to reveal the perceptions of the gifted students about environmental pollution with mind maps. The study was designed using phenomenological design, one of the qualitative research methods. The participants of the study consisted of a total of 42 gifted students, including 20 males and 22 females, attending a Science and Art Center. The data were obtained using the mind map technique. Content analysis was used to analyze the data. As a result of the analysis, it was determined that gifted students considered water pollution, air pollution, soil pollution, forest pollution and odour pollution as important causes of environmental pollution. It was figured out that according to the students, chemicals, medical wastes, domestic oil wastes, petroleum, metal wastes, electronic wastes, domestic cleaning products, ship wastes, scrapcars, medicine, nuclear wastes, sewage wastes, radioactive waste, and biological wastes polluted the environment. In addition, students emphasized that natural disasters, lack of recycling, cutting down trees, global warming, melting of glaciers, ozone layer depletion, decrease in biodiversity, greenhouse effect, unplanned urbanization, and overpopulation were the most important causes of environmental pollution.
Gifted students Mind maps Environmental pollution Perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |