BibTex RIS Cite

BİR ÖZEL ÇALIŞMA MODÜLÜ DENEYİMİ: HASTAYA KÖTÜ HABER VERME

Year 2016, Volume: 15 Issue: 47, 0 - 0, 28.12.2016
https://doi.org/10.25282/ted.378305

Abstract

Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM), bilimsel yöntemin temellerini ve bilgiye ulaşım yollarını öğretmeyi amaçlayan, öğrenciyi derinlemesine öğrenmeye teşvik eden ve öğrencileri bu konularda geliştiren eğitimsel etkinliklerdir. ÖÇM’lerde çalışılan konular, eğitim programıyla paralellik gösterebildiği gibi, sağlık alanının sosyal yönüyle ilgili konuları da kapsayabilmektedir. Tıp fakültelerinin programlarında ÖÇM’ye yer verilmesinin gerekliliği ulusal ve uluslararası birçok rehberde belirtilmektedir. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ÖÇM’ler, 1998-1999 eğitim yılından bu yana eğitimin ilk 3 yılında yer almaktadır. Öğrenciler, öğretim üyelerince önerilen ÖÇM konuları arasından tercih yapmakta ve tercihlerinden birine yerleştirilmektedir. ÖÇM’lerden beklenen kazanımlar her bir yıl için farklılık göstermektedir. İlk yıl yayın derleme, ikinci yıl araştırma yapma ya da sosyal sorumluluk projesi, üçüncü yıl yayın derleme, araştırma yapma ve sosyal sorumluluk projesi alanında ÖÇM’ler önerilebilmektedir. Bu makalede sunulacak ÖÇM çalışması, bir yayın derleme ÖÇM’si olup bir hekimin hastasına ya da hasta yakınlarına kötü haberi iletmesi hakkındadır. Bir hekim için hastaya kötü haberi iletme biçimi çok büyük önem taşımaktadır. Çünkü hekimin tutum ve davranışları hastanın gelecek yaşamını, tedaviye bakış açısını doğrudan etkileyebilmektedir. Bu yüzden kötü haber, hastaya özel bir yolla verilmelidir. Bu ÖÇM çalışması biryandan birer hekim adayı olan Dönem 1 öğrencilerine bu konuda farkındalık kazandırmayı, diğer yandan da bilimsel kaynaklara ulaşma, bilgiyi yorumlayabilme, bilimsel metin yazabilme, sunum yapabilme, poster hazırlayabilme ve makale yazabilme konularında becerilerinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. ÖÇM çalışmasında eğitim programında ayrılan zaman dilimlerinde öğrencilerle eğitim yönlendiricisinin buluştuğu 7 oturum yapılmıştır. İlk oturumlarda kaynak tarama, alıntı yapma ve yayın derlemenin kuralları üzerinde durulmuş, ilerleyen oturumlarda derlemelerini ve ppt sunumlarını oluşturarak gruba sunmuş ve ÖÇM çalışmasına ilişkin poster hazırlamışlardır. Tüm bu aşamalarda gerek öğrenciler tarafından birbirlerine, gerekse öğretim üyesi tarafından öğrencilere verilen geribildirimler yol gösterici, geliştirici olmuştur. Oturumlar arasındaki zamanda da öğretim üyesi tarafından, yaptıkları hazırlıklar üzerinden öğrencilere geribildirim verilmiştir. Bu yazıda, ÖÇM çalışma süreci ayrıntılı bir biçimde verilmektedir.

References

  • Tomorrow's doctors. Recommendations on undergraduate medical education. General Medical Council. Londra, 2003. http://www.gmc-uk.org/education/undergraduate/GMC_tomorrows_doctors.pdf (Eylül 2005 tarihinde ulaşıldı).
  • Harden RM. The core curriculum with options or special study modules. (AMEE Medical Education Guide No:5) Medical Teacher 1995; 17:125-148.
  • Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. http://www.uteak.org.tr/uploads/belge/MOTE_STANDARTLAR_2014.pdf
  • Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM). DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi. Özel Sayı: Aktif Eğitim. 2001; 85-89
  • Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) Yönergesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi. http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/14189/%C3%96%C3%87M%20Y%C3%96NERGES%C4%B0.pdf (Aralık 2015’de ulaşıldı)
  • Amiel GE, Ungar L, Alperin M, Baharier Z, Cohen R, Reis S. Ability of primary care physician”s to break bad news: a performance:a performance based assessment of an educational intervention. Patient Educ Couns 2006; 60:10-15.
  • Lloyd M, Bor R. Breaking bad news. (Communication skills for medicine, 3rd Edition. Elsevier). 2009; 60-76.
  • CanMeds 2015. CanMEDS: Better standards, better physicians, better care. http://www.royalcollege.ca/portal/page/portal/rc/canmeds (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Ulusal ÇEP‐2014. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı‐2014 Yayına Hazırlayanlar: Gülpınar M.A., Gürpınar E., Songur A., Vitrinel A. Nisan 2014
  • Mager WM, Andrykowski MA. Communication in the cancer ‘bad news’ consultation: patient perceptions and psychological adjustment. Psychooncology 2002; 11(1):35-46.
  • Vandekieft GK. Breaking Bad News. American Family Physician. 2001; 64; 1975-1979.
  • Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA, Kudelka AP. SPIKES-a six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist 2000;5:302-311.
  • Fallowfield L, Jenkins V. Communicating sad, bad, and difficult news in medicine. Lancet, 2004; 24:363(9405):312-9.
  • Özan S, Gürsel Y, Tımbıl S, Demiral Y, Emiroğlu F, Sarı Ö, Ünal B, Musal B. "Basic Communication Skills Program for First-Year Medical Students: Assessment of The Effectiveness of The Program", Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences 2009; 29(3): 618-624/
  • How Should Providers Deliver Bad News? https://www.youtube.com/watch?v=qHGvjv_7PLU (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Medical Soft Skills Training: Delivering Bad News to Patients https://www.youtube.com/watch?v=IMv1x3k_GSw (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Delivering Bad News https://www.youtube.com/watch?v=juKAMBh9J54 (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • IX. ÖÇM Sempozyumu Poster ve Özet Hazırlama Kuralları http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/22740/IX_%20%C3%96%C3%87M%20Sempozyumu%20%C3%96zet%20ve%20Poster%20Haz%C4%B1rlama%20Kurallar%C4%B1.pdf (Mayıs 2016’da ulaşıldı)
  • Dennick R, Spencer J. Teaching and learning in small groups. Edt: Dornan T, Mann K, Scherpbier A, Spencer J. Medical Education, Theory and Practices, Elseiver Ltd. 2011,S:131-156.
  • Yates MS, Drewery S, Murdoch-Eaton DG. Alternative learning environments: what do they contribute to professional development of medical students? Medical Teacher 2002; 24(6): 609–615
Year 2016, Volume: 15 Issue: 47, 0 - 0, 28.12.2016
https://doi.org/10.25282/ted.378305

Abstract

References

  • Tomorrow's doctors. Recommendations on undergraduate medical education. General Medical Council. Londra, 2003. http://www.gmc-uk.org/education/undergraduate/GMC_tomorrows_doctors.pdf (Eylül 2005 tarihinde ulaşıldı).
  • Harden RM. The core curriculum with options or special study modules. (AMEE Medical Education Guide No:5) Medical Teacher 1995; 17:125-148.
  • Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. http://www.uteak.org.tr/uploads/belge/MOTE_STANDARTLAR_2014.pdf
  • Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM). DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi. Özel Sayı: Aktif Eğitim. 2001; 85-89
  • Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) Yönergesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi. http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/14189/%C3%96%C3%87M%20Y%C3%96NERGES%C4%B0.pdf (Aralık 2015’de ulaşıldı)
  • Amiel GE, Ungar L, Alperin M, Baharier Z, Cohen R, Reis S. Ability of primary care physician”s to break bad news: a performance:a performance based assessment of an educational intervention. Patient Educ Couns 2006; 60:10-15.
  • Lloyd M, Bor R. Breaking bad news. (Communication skills for medicine, 3rd Edition. Elsevier). 2009; 60-76.
  • CanMeds 2015. CanMEDS: Better standards, better physicians, better care. http://www.royalcollege.ca/portal/page/portal/rc/canmeds (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Ulusal ÇEP‐2014. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı‐2014 Yayına Hazırlayanlar: Gülpınar M.A., Gürpınar E., Songur A., Vitrinel A. Nisan 2014
  • Mager WM, Andrykowski MA. Communication in the cancer ‘bad news’ consultation: patient perceptions and psychological adjustment. Psychooncology 2002; 11(1):35-46.
  • Vandekieft GK. Breaking Bad News. American Family Physician. 2001; 64; 1975-1979.
  • Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA, Kudelka AP. SPIKES-a six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist 2000;5:302-311.
  • Fallowfield L, Jenkins V. Communicating sad, bad, and difficult news in medicine. Lancet, 2004; 24:363(9405):312-9.
  • Özan S, Gürsel Y, Tımbıl S, Demiral Y, Emiroğlu F, Sarı Ö, Ünal B, Musal B. "Basic Communication Skills Program for First-Year Medical Students: Assessment of The Effectiveness of The Program", Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences 2009; 29(3): 618-624/
  • How Should Providers Deliver Bad News? https://www.youtube.com/watch?v=qHGvjv_7PLU (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Medical Soft Skills Training: Delivering Bad News to Patients https://www.youtube.com/watch?v=IMv1x3k_GSw (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • Delivering Bad News https://www.youtube.com/watch?v=juKAMBh9J54 (Şubat 2016’da ulaşıldı)
  • IX. ÖÇM Sempozyumu Poster ve Özet Hazırlama Kuralları http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/22740/IX_%20%C3%96%C3%87M%20Sempozyumu%20%C3%96zet%20ve%20Poster%20Haz%C4%B1rlama%20Kurallar%C4%B1.pdf (Mayıs 2016’da ulaşıldı)
  • Dennick R, Spencer J. Teaching and learning in small groups. Edt: Dornan T, Mann K, Scherpbier A, Spencer J. Medical Education, Theory and Practices, Elseiver Ltd. 2011,S:131-156.
  • Yates MS, Drewery S, Murdoch-Eaton DG. Alternative learning environments: what do they contribute to professional development of medical students? Medical Teacher 2002; 24(6): 609–615
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Program Introduction
Authors

Yıldırım Kaan Boz This is me

Ege Can Muslu This is me

Asude Badem This is me

Cansu Melis Yıldız This is me

İbrahim Furkan Küçük This is me

Seçkin Berkay Ulaş This is me

SEMA Özan

Publication Date December 28, 2016
Submission Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 47

Cite

Vancouver Boz YK, Muslu EC, Badem A, Yıldız CM, Küçük İF, Ulaş SB, Özan S. BİR ÖZEL ÇALIŞMA MODÜLÜ DENEYİMİ: HASTAYA KÖTÜ HABER VERME. TED. 2016;15(47).