Amaç: Tıp fakültesinde yürütülen tıp etiği eğitimi, mesleki kimlikleri bağlamında hekim adaylarına etik farkındalık kazandırarak, onların hekim-hasta ilişkisinin belirleyenlerini değerlendirmesini, tıbbi uygulamalarda ve araştırmalarda sık karşılaşılan etik konu ve sorunları tanımlamasını, etik değerleri koruyarak karşılaşılan etik ikilemlerde uygun çözüm yöntemlerini kullanmasını amaçlamaktadır. Bu çalışmada Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde okuyan bir grup öğrencinin “Duvarların Dili Olsa [İng: If These Walls Could Talk]” başlıklı film üzerinden, kürtaj olgusu hakkındaki bakış açılarını ortaya konmak hedeflenmiştir. Bu makalenin yazılma amacı, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesinde lisans eğitiminin seçmeli dersleri olan, “Biyoetik ve Sinema” ile “Sinemada Hekim Temsilleri” adlı dersler kapsamında öğrencilerin kürtajla ilgili görüşlerini almak, hekimlik mesleğinin değerleri ile birlikte bu olguyu düşünerek gözden geçirmelerini sağlamak ve feminist biyoetik açısından eleştirel bakış açısı kazanıp kazanmadıklarını belirlemektir.
Yöntem: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı eğitim amaçlı film arşivinde bulunan “Duvarların Dili Olsa” filmine ait, 178 tıp fakültesi öğrenci ödevi, tematik içerikli analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Öğrenci ödevleri değerlendirilmeden önce Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyonu’ndan gerekli izinler alınmıştır (Sayı, 3861;Tarih: 26.05.2017).
Bulgular: Öğrenci ödevlerinden elde edilen veriler ana ve alt temalara ayrılmıştır. Öğrencilerin kürtaj olgusuna yaklaşımları doğrultusunda oluşturulan temalar, “İnsan hakları”, “Etik gerekçelendirme”, “Toplumun rolü” bağlamlarında değerlendirilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmada öğrencilerin hem kendi kişisel hem de mesleki etik değerlerine ilişkin farkındalık kazandıkları tespit edilmiştir. Biyoetiğin önemli bir tartışma konusu olan kürtaj hakkında, öğrencilerin feminist biyoetik perspektifiyle eleştirel düşünme becerisi ile tartışma yürütebildikleri söylenebilir. Bu nedenle, dersteki film gösterimlerinin ve tartışmaların tıp etiği/biyoetik eğitiminde daha çok yer almasının önemli olduğu düşünülmektedir.
yok
yok
Aim: The medical ethics education given at the faculty of medicine aims to help prospective physicians develop an ethics awareness as part of their professional identity so that they can evaluate the determinants of patient-physician relationship, identify the ethical issues and problems prevailing in medical practice and researches, and find appropriate solutions to the ethical dilemmas faced while protecting ethical values. The objective of this study was to set forth the perceptions of a group of medical students at Hacettepe University regarding the issue of abortion on the basis of the movie If These Walls Could Talk. We aimed to take students’ opinions on abortion, help them ponder on this issue within the context of professional values of physicians, and investigate whether they have gained a critical perspective in terms of feminist bioethics within the framework of the elective courses “Bioethics and Cinema” and “Representation of Physicians in Cinema”, both of which were offered during undergraduate medical education at Faculty of Medicine, Hacettepe University.
Method: The assignments submitted by 178 medical students about the movie “If These Walls Could Talk”, which is used as an educational course material at the Department of Medical History and Ethics, Hacettepe University, were evaluated using thematic analysis method. Before conducting the analyses of the assignments, the necessary permissions for the research were obtained from the Ethics Commission of Hacettepe University on 26.05.2017 with the approval numbered 3861.
Findings: The data obtained from student assignments were categorized into main and sub themes. The themes determined upon evaluating the students’ perceptions on abortion were “Human Rights”, “Ethical Justification”, and “The Role of Society”.
Conclusion and Suggestions: Our findings have demonstrated that the students have gained awareness on both personal values and professional ethical values. It can be said that the students could discuss abortion – which is an important issue of debate in bioethics – with a feminist bioethics perspective and using their critical thinking skills. Therefore, we suggest that film screenings and follow-up film debates be utilized more often in medical ethics/bioethics education.
abortion feminist bioethics if these walls could talk medical ethics education undergraduate medical education
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | July 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 60 |