Case Report
BibTex RIS Cite

TOBB ETÜ Tıp Fakültesi Covid-19 Pandemisi Uzaktan Eğitim Deneyimi

Year 2021, Volume: 20 Issue: 60-1, 11 - 15, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.779357

Abstract

Covid-19 pandemisi nedeniyle aniden ve beklenmedik bir şekilde yüz yüze tıp eğitimine ara verilerek uzaktan eğitime geçilmesi sonucunda fakültemizde sürdürülen eğitim uygulamalarında değişiklikler yapılması gerekmiştir. Bu bağlamda, gerekli teknolojik alt yapı ile eş zamanlı olarak senkron ve asenkron derslerden oluşan programların oluşturulması, öğretim üyeleri ve öğrencilere yeni sistemin tanıtılması ve uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi ve etkin bir izleme değerlendirme mekanizması kurulması gereksinimi doğmuştur. Bu yazıda TOBB ETÜ Tıp Fakültesinde Mart-Ağustos 2020 arasında sürdürülen uzaktan tıp eğitimi hakkında bir değerlendirme yapılmakta ve 2020-2021 eğitim öğretim dönemi için yapılan çalışmalar açıklanmaktadır. Ayrıca, pandeminin uzaması olasılığı göz önünde bulundurularak uzaktan eğitimin devamı ya da harmanlanmış eğitim modeline geçilmesine ilişkin hususlar tartışılmaktadır.

Thanks

Bu makale TıpDEK Yürütme Kurulu arafından deknalığımıza gönderilen ve Tıp Eğitimi Dünyası dergisinin COVİD-19 Özel sayısına katkıda bulunma çağrısı yapan duyuruya istinaden hazırlanmıştır.

References

  • 1. Covıd-19 salgını nedeniyle tıp eğitimi konusunda TEPDAD önerileri-1. 17.03.2020 http://www.tepdad.org.tr/announcement/9 Erişim tarihi: 10.08.2020
  • 2. Hays J.N. Epidemics and pandemics. Their impact on human history. ABC Clio. Oxford, England 2005.
  • 3. T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla ilşikiler Müşsavirliği Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme notu:1. 13.03.2020. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf Erişim tarihi: 10.08.2020 4. Power M. The Emergence of a Blended Online Learning Environment. Journal of Online Learning and Teaching Vol. 4, No. 4, December 2008. 503-514.
  • 5. Gençer BG, Gürbulak N, Adıgüzel T. Eğitimde Yeni Bir Süreç: Ters-Yüz Sınıf Sistemi. International Teacher Education Conference 2014. 881-888.
  • 6. Moszkowicz D. ve ark. Daily medical education for confined students during COVID-19 pandemic: A simple videoconference solution. Clin Anat. 2020;1–2.
  • 7. Liu Q, Peng W, Zhang F, Hu R, Li Y, Yan W. The Effectiveness of Blended Learning in Health Professions: Systematic Review and Meta-Analysis. J Med Internet Res. 2016;18(1):e2. Published 2016 Jan 4. doi:10.2196/jmir.4807.
  • 8. Feist M, Ciccarelli M, McFerron BA, Molleston JP. Methods and effects of a case-based pediatric gastroenterology online curriculum. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2013;56(2):161-165. doi:10.1097/MPG.0b013e31825677d7.
  • 9. Yükseköğretim Kurulu. Küresel salgında yeni normalleşme süreci. 2020
  • 10. Sandra Barteit S. ve ark. Evaluation of e-learning for medical education in low- and middle-income countries: A systematic review. Computers & Education 145 (2020) 103726.

Distance Education Experience of TOBB ETÜ Faculty of Medicine during the Covid-19 Pandemic Process

Year 2021, Volume: 20 Issue: 60-1, 11 - 15, 30.04.2021
https://doi.org/10.25282/ted.779357

Abstract

Because of the Covid-19 pandemic, face to face medical education has been interrupted suddenly and unexpectedly and distance education has started which caused some significant changes in education. In this context, necessary technological infrastructure is developed simultaneously with training curricula consisting of synchronized and asynchronized classes, the new system is introduced to students and trainers, novel assessment, and evaluation methods and effective monitoring and surveillance mechanisms are developed. In this paper, the distance medical education at the TOBB ETÜ School of Medicine between March-August 2020 is evaluated and plans for the 2020-2021 academic year are explained. Also, considering the risk of prolongation of the pandemic, continuation of distance education or transition to the blended education model is discussed.

References

  • 1. Covıd-19 salgını nedeniyle tıp eğitimi konusunda TEPDAD önerileri-1. 17.03.2020 http://www.tepdad.org.tr/announcement/9 Erişim tarihi: 10.08.2020
  • 2. Hays J.N. Epidemics and pandemics. Their impact on human history. ABC Clio. Oxford, England 2005.
  • 3. T.C. Yükseköğretim Kurulu Basın ve Halkla ilşikiler Müşsavirliği Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme notu:1. 13.03.2020. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf Erişim tarihi: 10.08.2020 4. Power M. The Emergence of a Blended Online Learning Environment. Journal of Online Learning and Teaching Vol. 4, No. 4, December 2008. 503-514.
  • 5. Gençer BG, Gürbulak N, Adıgüzel T. Eğitimde Yeni Bir Süreç: Ters-Yüz Sınıf Sistemi. International Teacher Education Conference 2014. 881-888.
  • 6. Moszkowicz D. ve ark. Daily medical education for confined students during COVID-19 pandemic: A simple videoconference solution. Clin Anat. 2020;1–2.
  • 7. Liu Q, Peng W, Zhang F, Hu R, Li Y, Yan W. The Effectiveness of Blended Learning in Health Professions: Systematic Review and Meta-Analysis. J Med Internet Res. 2016;18(1):e2. Published 2016 Jan 4. doi:10.2196/jmir.4807.
  • 8. Feist M, Ciccarelli M, McFerron BA, Molleston JP. Methods and effects of a case-based pediatric gastroenterology online curriculum. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2013;56(2):161-165. doi:10.1097/MPG.0b013e31825677d7.
  • 9. Yükseköğretim Kurulu. Küresel salgında yeni normalleşme süreci. 2020
  • 10. Sandra Barteit S. ve ark. Evaluation of e-learning for medical education in low- and middle-income countries: A systematic review. Computers & Education 145 (2020) 103726.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Program Introduction
Authors

Perihan Ekmekci 0000-0001-6592-2960

Nejat Akar 0000-0001-8228-8885

Salih Öziş This is me 0000-0002-1317-4881

Publication Date April 30, 2021
Submission Date August 14, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 20 Issue: 60-1

Cite

Vancouver Ekmekci P, Akar N, Öziş S. TOBB ETÜ Tıp Fakültesi Covid-19 Pandemisi Uzaktan Eğitim Deneyimi. TED. 2021;20(60-1):11-5.