Amaç: Bu çalışmanın amacı, mezuniyete yaklaşan hemşirelik öğrencileri arasında mesleki bağlılık ve profesyonel benlik kavramı düzeylerini incelemek ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Yöntem: Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma, Ankara'da bir devlet üniversitesinde hemşirelik son sınıf öğrencileri (N = 162) arasında gerçekleştirildi. Veriler, Haziran 2023'te, öğrenci tanıtıcı bilgi formu, Hemşirelikte Mesleğe Bağlılık Ölçeği ve Öğrenci Hemşirelerde Profesyonel Benlik Kavramı Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 22,4 olup çoğunluğu kadın (%95,1) ve bekardır (%98,8). Mesleki bağlılık ve profesyonel benlik kavramına ilişkin ortalama puanlar sırasıyla 77,4 ± 11,4 ve 140,9 ± 14,0 olarak ölçülmüştür. Mesleki bağlılık ile profesyonel benlik kavramı arasında pozitif ilişkiler bulunmuştur (r = 0,767, p <0,001). Çoklu doğrusal regresyon analizi, profesyonel benlik kavramının mesleki bağlılıktaki toplam varyansın %66'sını açıkladığını göstermiştir (Radj2 = 0.66). Ayrıca profesyonel benlik kavramı, çaba gösterme istekliliği, meslek üyeliğini sürdürme, hedef ve değerlere olan inançtaki varyansın sırasıyla %48, %70 ve %36'sını açıklamaktadır.
Sonuç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin mesleki bağlılığını şekillendirmede profesyonel benlik kavramın önemli rolünü vurgulamaktadır. Eğitim programları aracılığıyla sağlam bir profesyonel kimlik geliştirmek, öğrencilerin bağlılık seviyelerini artırabilir. Ancak, yüksek bir profesyonel benlik kavram, uzun vadeli kariyer devamlılığını garanti etmez ve öğrencilikten mesleğe geçiş sırasında sürekli desteğe olan ihtiyacı vurgular. Sağlık hizmetleri uygulamalarını daha iyi anlamak ve geliştirmek için diğer sağlık mesleklerinde profesyonel benlik kavramı ve mesleki bağlılık üzerine daha fazla araştırma yapılması önerilmektedir.
Aim: This study aims to examine the levels of professional commitment and professional self-concept among nursing students approaching graduation and to explore the relationship between these two variables.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted among senior nursing students (N = 162) at a state university in Ankara. Data were collected in June 2023 using the student introductory information form, Professional Commitment in Nursing Scale (PCNS), and Professional Self-Concept Scale for the Student (SNPSCS). Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, and multiple linear regression analysis were used to analyze the data.
Results: The average age of the participants was 22.4 and the majority were female (95.1%) and single (98.8%). The mean scores for professional commitment and Professional self-concept were measured as 77.4 ± 11.4 and 140.9 ± 14.0, respectively. Positive relationships were found between professional commitment and self-concept (r = 0.767, p <0.001). Multiple linear regression analysis showed that professional self-concept explained 66% of the total variance in professional commitment (Radj2 = 0.66). Additionally, professional self-concept explains 48%, 70%, and 36% of the variance in willingness to make an effort, maintaining membership, and believe in goals and values, respectively.
Conclusions: This study highlights the crucial role of professional self-concept in shaping nursing students' professional commitment. Developing a robust professional identity through educational programs can enhance students' commitment levels. However, a high professional self-concept does not ensure long-term career retention, emphasizing the need for ongoing support during the transition from student to professional. Further research on professional self-concept and commitment in other health professions is recommended to broaden understanding and improve healthcare practices.
Ethics committee approval was received for this study from the ethics committee of Gazi University (Date: May 09, 2023 Number: 2023-608)
The authors declare that this study had received no financial support.
We would like to thank to the students who have participated in this study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Medical Education, Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | January 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 72 |