Research Article
BibTex RIS Cite

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Akademik Başarısının Mezuniyet Sonrası Akademik Başarıyla İlişkisi

Year 2025, Volume: 24 Issue: 72, 81 - 89
https://doi.org/10.25282/ted.1563870

Abstract

Amaç: Tıp eğitiminde mezuniyet öncesi akademik başarının mezuniyet sonrası akademik başarıya etkisi halen cevaplanmamış ve merak uyandıran bir konudur. Mezuniyet öncesi bilgi düzeyi ile mezuniyet sonrası akademik başarı arasında zayıf bir ilişki saptanırken klinik performans değerlendirmeye alındığında ise daha anlamlı ilişki düzeyi saptanmaktadır. Ancak mevcut çalışmaların heterojen olması, farklı değerlendirme kriterlerinin kullanılması nedeniyle bu konuda kesin bir yargıya varılması mümkün olmamaktadır. Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin mezuniyet öncesi akademik başarılarının, mezuniyet sonrası akademik başarılarını yordama geçerliliğinin araştırılması amaçlandı.
Yöntem: Kesitsel tipteki araştırmaya Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’ni herhangi bir tarihte bitirmiş ve 2021 yılında Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin herhangi bir bölümünde mezuniyet sonrası tıp eğitimi alan 124 katılımcı dahil edildi. Katılımcıların mezuniyet öncesi akademik performansları mezuniyet ortalama puanı ve Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) puanı ile; mezuniyet sonrası akademik başarıları ise beceri sınavı puanı ve Mesleki Yeterlilik Formu (MYF) kullanılarak değerlendirildi. MYF, 8 bölümden ve 40 sorudan oluşmakta ve medikal bilgi, hasta bakımı, profesyonellik, insanlarla iletişim yeteneği, uygulamaya dayalı öğrenme ve geliştirme, görev bilinci, araştırma yeteneği, kişisel özellikler alt bölümlerini içermekte olup Cronbach alfa katsayısı 0.9740 olarak hesaplandı. Kategorik değişkenler sayı ve yüzde ile; sürekli değişkenler aritmetik ortalama, standart sapma ile gösterildi. İstatistiksel analizde frekans dağılımları, t-testi, ANOVA, ki-kare testi ve Spearman korelasyon analizi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi.

Bulgular: Uzmanlık öğrencilerinin mezuniyet puan ortalaması 2.9±0.3; MYF puan ortalaması 131,15±27,3 idi. Tıp fakültesi mezuniyet puanları ile MYF puanları (r:0.186, p=0.003) ve TUS puanları arasında (r:0.25, p<0.001) pozitif yönde zayıf anlamlı korelasyon saptandı.
Sonuç: Tıp eğitiminde mezuniyet öncesi akademik başarı, mezuniyet sonrası akademik başarı açısından fikir vericidir. Mezuniyet sonrası tıp eğitiminde akademik başarının global olarak kabul gören tanımı henüz yapılmamış olsa da akademik başarı değerlendirmesi yapılırken tüm yetkinlik alanlarının göz önüne alınması ve kapsayıcı bir değerlendirme yapılmasına dikkat edilmelidir.

References

  • 1-B. Spinath, Academic Achievement, Editor(s): V.S. Ramachandran, Encyclopedia of Human Behavior (Second Edition), Academic Press, 2012, P:1-8.
  • 2- Sarıer, Y., Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-analiz Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016;31;3,609-627. https://doi: 10.16986/huje.2016015868
  • 3- Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med. 1990;65(9)p S63-7. https:// doi: 10.1097/00001888-199009000-00045
  • 4- Ten Cate O, Carraccio C, Damodaran A, Gofton W, Hamstra SJ, Hart DE, et al. Entrustment Decision Making: Extending Miller's Pyramid. Acad Med. 2021;96(2):199-204. https://doi: 10.1097/ ACM.0000000000003800
  • 5- Ulusal Cep-2020 UCG, Ulusal Cep-2020 UYVYCG, Ulusal Cep-2020 DSBBCG. Medical Faculty - National Core Curriculum 2020. TED. 2020;19(57 - 1):1-146.
  • 6- Durning SJ, Pangaro LN, Lawrence LL, Waechter D, McManigle J, Jackson JL. The feasibility, reliability, and validity of a program director’s (supervisor’s) evaluation form for medical school graduates. Acad Med 2005;80:964-8. https://doi: 10.1097/00001888-200510000-00018.
  • 7- Paolo AM, Bonaminio GA. Measuring outcomes of undergraduatemedical education: residency directors’ ratings of firstyear residents. Acad Med 2003;78:90-5. https://doi: 10.1097/ 00001888-20030100
  • 8- Mıdık Ö, Güngör L, Artıran İğde FA. Ondokuz Mayıs Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi Mezunu Uzmanlık Öğrenci̇leri̇ni̇n Yeterli̇kleri̇ İle İlgi̇li̇ Öğretim Üyeleri̇nin Görüşleri. TED. 2018;17(51):76-85.
  • 9- Harfmann KL, Zirwas MJ. Can performance in medical school predict performance in residency? A compilation and review of correlative studies. J Am Acad Dermatol. 2011; 65(5):1010-1022.e2. https://doi: 10.1016/j.jaad.2010.07.034.
  • 10- Kahn MJ, Merrill WW, Anderson DS, Szerlip HM. Residency program director evaluations do not correlate with performance on a required 4th-year objective structured clinical examination. Teach Learn Med. 2001;13(1):9-12. https://doi: 10.1207/S15328015TLM1301_3.
  • 11-Alexander GL, Davis, WK, Yan AC, Fantone III JC. Following medical school graduates into practice: Residency directors’ assessments after the first year of residency. Academic Medicine 2000;75:S15–S17. https://doi: 10.1097/00001888-200010001-00005.
  • 12- Yindra KJ, Rosenfeld PS, Donnelly MB. Medical school achievements as predictors of residency performance. Journal of Medical Education 1988;63:356–63. https://doi: 10.1097/00001888-198805000-00002. 13- Woloschuk W., McLaughlin K., Wright B. IsUndergraduate Performance Predictive of Postgraduate Performance?, Teaching and Learning in Medicine, 2010;22:3, 202-204, https://doi: 10.1080/10401334.2010.488205
  • 14- Dirschl DR, Dahners LE, Adams GL, Crouch JH, Wilson FC. Correlating selection criteria with subsequent performance as residents. Clin Orthop Relat Res. 2002(399):265–271. https://doi: 10.1097/00003086-200206000-00034.
  • 15- Naylor RA, Reisch JS, Valentine RJ. Factors related to attrition in surgery residents based on application data. Arch Surg. 2008;143(7): 647–652. https://doi:10.1001/archsurg.143.7.647
  • 16- Tıpta Ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Dallarının Çekirdek Müfredat Ve Standartları (ınternet) 2022 available from: https://tuk.saglik.gov.tr/TR-87040/v-25-dokumanlari.html
  • 17- Laupland KB, Edwards F, Dhanani J. Determinants of research productivity during postgraduate medical education: a structured review. BMC Med Educ. 2021 Nov 9;21(1):567. https://doi: 10.1186/s12909-021-03010-1
  • 18-Emekli E, Coşkun Ö, Budakoğlu Iİ. Tıpta Profesyonelizm ve Tıp Eğitimine Entegrasyonu. Tip Egitimi Dunyasi. 2022;21(65):119-137 https://doi:10.25282/ted.1044721
  • 19- Gonnella JS, Hojat M. Relationship between performance in medical school and postgraduate competence. J Med Educ. 1983;58(9):679-85. https://doi: 10.1097/00001888-198309000-00001.
  • 20- Köse C., Günegül Y., Erdem C., Uyurca G., Sandalcı B. E., Alp A., et al. Bir Tıp Fakültesi Intörnlerinin Mesleki Temel Bazı Bilgi ve Becerileri Hakkındaki Öz Değerlendirmeleri.The Self-Assessments by the Interns Studying at a Medical School on Certain Basic Professional Knowledge and Skills, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED , 2018;27:3,176-189.

The Relationship Between Academic Success in Undergraduate Medical Education and Post-Graduate Academic Success

Year 2025, Volume: 24 Issue: 72, 81 - 89
https://doi.org/10.25282/ted.1563870

Abstract

Background: The impact of undergraduate academic success on post-graduate academic success in medical education remains an unanswered and intriguing question. While a weak relationship has been identified between undergraduate knowledge levels and post-graduate academic success, a more significant correlation emerges when clinical performance is considered. However, due to the heterogeneity of existing studies and varying evaluation criteria, it is impossible to make a definitive judgment on this issue. This study aims to investigate the predictive validity of undergraduate academic success in relation to post-graduate academic success among medical students.
Methods: This cross-sectional study included 124 participants who graduated from Gazi University Faculty of Medicine at various times and pursued post-graduate medical education in 2021. Participants' pre-graduate academic performance was assessed using their graduation averages and Medical Specialty Examination (TUS) scores. In contrast, post-graduate academic success was evaluated based on skill exam scores and the Professional Competence Form (MYF). The MYF consists of 8 sections with 40 questions, covering medical knowledge, patient care, professionalism, interpersonal communication skills, practice-based learning and improvement, duty awareness, research skills, and personal characteristics, with a Cronbach's alpha coefficient of 0.974. Categorical variables were expressed as numbers and percentages, while continuous variables were presented as means and standard deviations. Statistical analyses included frequency distributions, t-tests, ANOVA, chi-square tests, and Spearman correlation analysis, with a significance level set at p<0.05.
Results: The average graduation score of the residents was 2.9±0.3; the average MYF score was 131.15±27.3. A weak positive correlation was found between medical school graduation scores and MYF scores (r:0.186, p=0.003) and between graduation scores and TUS scores (r:0.25, p<0.001).
Conclusions: Undergraduate academic success offers insights into post-graduate academic achievement in medical education. Although a globally accepted definition of post-graduate academic success has yet to be established, it is crucial to consider all competency areas in academic evaluations and to conduct comprehensive assessments.

References

  • 1-B. Spinath, Academic Achievement, Editor(s): V.S. Ramachandran, Encyclopedia of Human Behavior (Second Edition), Academic Press, 2012, P:1-8.
  • 2- Sarıer, Y., Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-analiz Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016;31;3,609-627. https://doi: 10.16986/huje.2016015868
  • 3- Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med. 1990;65(9)p S63-7. https:// doi: 10.1097/00001888-199009000-00045
  • 4- Ten Cate O, Carraccio C, Damodaran A, Gofton W, Hamstra SJ, Hart DE, et al. Entrustment Decision Making: Extending Miller's Pyramid. Acad Med. 2021;96(2):199-204. https://doi: 10.1097/ ACM.0000000000003800
  • 5- Ulusal Cep-2020 UCG, Ulusal Cep-2020 UYVYCG, Ulusal Cep-2020 DSBBCG. Medical Faculty - National Core Curriculum 2020. TED. 2020;19(57 - 1):1-146.
  • 6- Durning SJ, Pangaro LN, Lawrence LL, Waechter D, McManigle J, Jackson JL. The feasibility, reliability, and validity of a program director’s (supervisor’s) evaluation form for medical school graduates. Acad Med 2005;80:964-8. https://doi: 10.1097/00001888-200510000-00018.
  • 7- Paolo AM, Bonaminio GA. Measuring outcomes of undergraduatemedical education: residency directors’ ratings of firstyear residents. Acad Med 2003;78:90-5. https://doi: 10.1097/ 00001888-20030100
  • 8- Mıdık Ö, Güngör L, Artıran İğde FA. Ondokuz Mayıs Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi Mezunu Uzmanlık Öğrenci̇leri̇ni̇n Yeterli̇kleri̇ İle İlgi̇li̇ Öğretim Üyeleri̇nin Görüşleri. TED. 2018;17(51):76-85.
  • 9- Harfmann KL, Zirwas MJ. Can performance in medical school predict performance in residency? A compilation and review of correlative studies. J Am Acad Dermatol. 2011; 65(5):1010-1022.e2. https://doi: 10.1016/j.jaad.2010.07.034.
  • 10- Kahn MJ, Merrill WW, Anderson DS, Szerlip HM. Residency program director evaluations do not correlate with performance on a required 4th-year objective structured clinical examination. Teach Learn Med. 2001;13(1):9-12. https://doi: 10.1207/S15328015TLM1301_3.
  • 11-Alexander GL, Davis, WK, Yan AC, Fantone III JC. Following medical school graduates into practice: Residency directors’ assessments after the first year of residency. Academic Medicine 2000;75:S15–S17. https://doi: 10.1097/00001888-200010001-00005.
  • 12- Yindra KJ, Rosenfeld PS, Donnelly MB. Medical school achievements as predictors of residency performance. Journal of Medical Education 1988;63:356–63. https://doi: 10.1097/00001888-198805000-00002. 13- Woloschuk W., McLaughlin K., Wright B. IsUndergraduate Performance Predictive of Postgraduate Performance?, Teaching and Learning in Medicine, 2010;22:3, 202-204, https://doi: 10.1080/10401334.2010.488205
  • 14- Dirschl DR, Dahners LE, Adams GL, Crouch JH, Wilson FC. Correlating selection criteria with subsequent performance as residents. Clin Orthop Relat Res. 2002(399):265–271. https://doi: 10.1097/00003086-200206000-00034.
  • 15- Naylor RA, Reisch JS, Valentine RJ. Factors related to attrition in surgery residents based on application data. Arch Surg. 2008;143(7): 647–652. https://doi:10.1001/archsurg.143.7.647
  • 16- Tıpta Ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Dallarının Çekirdek Müfredat Ve Standartları (ınternet) 2022 available from: https://tuk.saglik.gov.tr/TR-87040/v-25-dokumanlari.html
  • 17- Laupland KB, Edwards F, Dhanani J. Determinants of research productivity during postgraduate medical education: a structured review. BMC Med Educ. 2021 Nov 9;21(1):567. https://doi: 10.1186/s12909-021-03010-1
  • 18-Emekli E, Coşkun Ö, Budakoğlu Iİ. Tıpta Profesyonelizm ve Tıp Eğitimine Entegrasyonu. Tip Egitimi Dunyasi. 2022;21(65):119-137 https://doi:10.25282/ted.1044721
  • 19- Gonnella JS, Hojat M. Relationship between performance in medical school and postgraduate competence. J Med Educ. 1983;58(9):679-85. https://doi: 10.1097/00001888-198309000-00001.
  • 20- Köse C., Günegül Y., Erdem C., Uyurca G., Sandalcı B. E., Alp A., et al. Bir Tıp Fakültesi Intörnlerinin Mesleki Temel Bazı Bilgi ve Becerileri Hakkındaki Öz Değerlendirmeleri.The Self-Assessments by the Interns Studying at a Medical School on Certain Basic Professional Knowledge and Skills, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED , 2018;27:3,176-189.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Medical Education
Journal Section Original Article
Authors

Işıl İrem Budakoğlu 0000-0003-1517-3169

Özlem Coşkun 0000-0001-8800-4433

Gözde Savaş 0000-0003-2274-6586

Burcu Küçük Biçer 0000-0002-5615-264X

Yavuz Selim Kıyak 0000-0002-5026-3234

Early Pub Date March 28, 2025
Publication Date
Submission Date October 9, 2024
Acceptance Date March 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 24 Issue: 72

Cite

Vancouver Budakoğlu Iİ, Coşkun Ö, Savaş G, Küçük Biçer B, Kıyak YS. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Akademik Başarısının Mezuniyet Sonrası Akademik Başarıyla İlişkisi. TED. 2025;24(72):81-9.