Torsional Behavior of Eccentrically Inverted V Braced Frames Torsional irregularities are one of the most frequently observed reasons of the serious damages. The effects of torsion mainly emerge in irregularly designed structures while in some regularly designed ones, they can appear as a result of application fault. In this study, the effects of torsion on capacity of unbraced frames and eccentrically braced inverted V frames were investigated experimentally and numerically. Within the scope of the study, one span, two-storey, symmetrical systems in plan made out of box-sectioned members were examined. In these systems, in order to focus on torsional irregularities originated from different reasons, two types of load eccentricities were considered. Under these loadings, frames were pushed until maximum displacement reached up to 9 % of the frame height or up to the collapse of the system. The results obtained from eccentric loadings were compared to those obtained by symmetric loading
Burulma düzensizlikleri, şiddetli hasarların en sık rastlanan nedenlerindendir. Burulma etkileri genellikle düzensiz olarak tasarlanmış yapılarda ortaya çıksa da, düzenli şekilde tasarlanmış yapılarda da bazı uygulama hataları nedeniyle ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışmada, çaprazsız ve dışmerkez ters V çaprazlı çerçeve sistemlerin kapasitesi üzerine burulmanın etkisi deneysel ve sayısal olarak araştırılmıştır. Çalışmada, kutu kesitli elemanlardan oluşan tek açıklıklı, iki katlı, planda simetrik sistemler ele alınmıştır. Bu sistemlerde, çeşitli nedenlerden dolayı ortaya çıkabilecek burulma düzensizliklerinin dikkate alınması amacıyla iki tip yük eksantirisitesi oluşturulmuştur. Bu yüklemeler altında çerçeveler, çatı deplasmanı, çerçeve yüksekliğinin % 9’una ulaşana kadar veya sistem göçme durumuna gelene kadar itilmiştir. Eksantrik yüklemeler altında elde edilen sonuçların, simetrik yükleme durumu ile karşılaştırmaları verilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2013 |
Submission Date | June 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 24 Issue: 117 |