Toplu
ulaşımda bekleme süresi, yolcuların algıladığı hizmet seviyesinin en önemli
boyutlarından biridir. Özellikle trafik koşullarının etkisi altında işletilen
kent içi otobüs taşımacılığında aşırı bekleme süresi, yolcuların tür ve güzergâh
seçimini değiştirebilecek bir fayda fonksiyonu bileşenine dönüşebilmektedir. Bu
çalışmada, kent içi otobüs taşımacılığında karşılaşılan bekleme süresi, hat ve
durağa ait fiziksel koşulların yanı sıra, güvenilirlik ve yolcu bilgilendirme
sistemlerinin etkisi de dikkate alınarak modellenmiştir. Oluşturulan doğrusal
modeller sonucunda bilgilendirme sistemi varlığının bekleme süresini ortalama 2
dakika, güvenilirliğin ise ortalama 1,3 dakika kısaltıcı etkisi olduğu
görülmüştür. Ayrıca yolcu bilgilendirme sistemlerinin, kent merkezinden gelen
hatlar tarafından kullanılan ve geometrisine uygun kullanılan duraklarda
uygulanmasının daha verimli olacağı sonucuna varılmıştır.
Waiting time in public
transportation is the one of the most important dimensions of the level of
service perceived by the passengers. Excessive waiting times may turn into a
utility function component that change the mode and route choices of
passengers, especially for the urban bus transportation operated under the
effect of traffic conditions. In this study, the waiting times in urban bus
systems are predicted by using the effects of reliability and passenger
information systems, together with the physical conditions of bus routes and
stops. As the result of the constituted linear multiple regression models, it
is found that the existence of passenger information system and reliability
have reducing effect on waiting time as 2 and 1.3 minutes, respectively. Besides,
it is concluded that the passenger information systems are more efficient if
they are implemented for the stops conveniently used according to their
geometry and the ones used by the lines coming from the city center.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 17 |
Submission Date | April 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 3 |