Research Article
BibTex RIS Cite

ÖMER SEYFETTİN’İN BAHAR VE KELEBEKLER ADLI ÖYKÜSÜNDE DOĞU VE BATI KADINI KARŞITLIĞINDAN İDEAL KADINA

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 890 - 901, 15.06.2018

Abstract

Türk
edebiyatında ‘kimlik’ sorunsalının yoğun olarak tartışıldığı II. Meşrutiyet
devrinde eser veren Ömer Seyfettin, Türk kültür tarihi açısından son derece
önemli olan iki karşıtlığı (Doğu ve Batı) “Bahar ve Kelebekler” adlı öyküsünde bir karşıt değer yaratımı olarak bir
araya getirip, bireyin kendine yabancılaşması bağlamında kurgular.



Ömer Seyfettin’in “Yeni
Lisan”
makalesini yayımlamasından sonra kaleme aldığı ilk öyküsü olan “Bahar ve Kelebekler”in başına konulan “Yeni Lisanla” notu, metnin diline
ilişkin uyarıcı bir vurgu özelliği taşır. Öyküde geçmişi temsilen seçilen yaşlı
kadın (nine) ile geleceği temsilen seçilen genç kızın (torunun) doğu-batı
karşıtlığı bağlamında irdelendiği ve bu iki kutbun da ideal kadın açısından ‘yeni’ bir prototip oluşturamayacağına
ilişkin izleksel kurgu, metin dilbilimin olanakları içinde çözümlenmeye
çalışılacaktır.



Çalışmamızda
Ömer Seyfettin’in -günlüğünde yazmayı planladığını ifade ettiği romanına Ararken ismini düşünmüş olması ve bu
çalışmayı yazamayışı da dikkate alınarak “Bahar ve Kelebekler” adlı öyküsündeki idealize kadın tipini okur zihninde
nasıl çizmek istediği cevaplandırılmaya çalışılacaktır.

References

  • ALANGU, T. (1957). Birinci Dünya Savaşı Yıllarında Ömer Seyfettin, Yeditepe, S.127, 15 Mart.
  • BACHELARD, G. (1996). Mekânın Poetikası (çev. A. Derman). Kesit Yay.
  • DURMUŞ, M. (2014). Ömer Seyfettin’in Anlatılarında Kendilik Bilinci ve Öteki. Ankara: Karadeniz Dergi Yay.
  • KAPLAN, M. (1984). “Bahar ve Kelebeklerin Tahlili”. Doğumunun 100. Yılında Ömer Seyfeddin, s.41-50, İstanbul.
  • KAPLAN, M. (1973). Duyguların Terbiyesinde Sanat ve Edebiyatın Rolü. Türk Edebiyatı, S.24.
  • ÖMER SEYFETTİN (1999). Bahar ve Kelebekler, Bütün Eserleri Hikâyeleri 1 (hzl.: Hülya Argunşah). İstanbul: Dergâh Yay.
  • UĞURCAN, S.(1984). Ömer Seyfettin’in Hikâyelerindeki Kadın Tipleri, Doğumunun 100. Yılında Ömer Seyfettin, İstanbul: Marmara Ünv. Yay.
Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 890 - 901, 15.06.2018

Abstract

References

  • ALANGU, T. (1957). Birinci Dünya Savaşı Yıllarında Ömer Seyfettin, Yeditepe, S.127, 15 Mart.
  • BACHELARD, G. (1996). Mekânın Poetikası (çev. A. Derman). Kesit Yay.
  • DURMUŞ, M. (2014). Ömer Seyfettin’in Anlatılarında Kendilik Bilinci ve Öteki. Ankara: Karadeniz Dergi Yay.
  • KAPLAN, M. (1984). “Bahar ve Kelebeklerin Tahlili”. Doğumunun 100. Yılında Ömer Seyfeddin, s.41-50, İstanbul.
  • KAPLAN, M. (1973). Duyguların Terbiyesinde Sanat ve Edebiyatın Rolü. Türk Edebiyatı, S.24.
  • ÖMER SEYFETTİN (1999). Bahar ve Kelebekler, Bütün Eserleri Hikâyeleri 1 (hzl.: Hülya Argunşah). İstanbul: Dergâh Yay.
  • UĞURCAN, S.(1984). Ömer Seyfettin’in Hikâyelerindeki Kadın Tipleri, Doğumunun 100. Yılında Ömer Seyfettin, İstanbul: Marmara Ünv. Yay.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mithat Durmuş

Publication Date June 15, 2018
Submission Date July 9, 2018
Acceptance Date July 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Durmuş, M. (2018). ÖMER SEYFETTİN’İN BAHAR VE KELEBEKLER ADLI ÖYKÜSÜNDE DOĞU VE BATI KADINI KARŞITLIĞINDAN İDEAL KADINA. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 890-901.

27712  27714 27715