“Kanon”
kavramı son yıllarda genel olarak sosyal bilimler alanında özel olarak da
edebiyat sahasında sıkça kullanılmaya başlanan kavramlardandır. “Türk
edebiyatında kanon”, “edebiyat kanonu” ve “inkılâp kanonu” gibi kavramlar
karşımıza çıkmaktadır.
Türkiye
sahası Türk edebiyatından olduğu gibi Türkiye dışındaki Türk edebiyatı
sahalarında da; “edebiyat-kanon” ilişkisi çerçevesinde ele alınabilecek birçok
eser yazılmıştır.
Türkmenistan
Türk edebiyatı yazarı Agahan Durdıyev’in eserleri de araştırmacılar için
“klasik Sovyet kanonu” çerçevesinde değerlendirilebilecek örneklerle doludur.
Durdıyev’in hikâyelerinde, yaşadığı dönemin politik gerçekleri yansıtılır.
Agahan
Durdiyev’in “Camal” adlı hikâyesinde
kahraman, İkinci Dünya Savaşı’nda cepheye giden kocasının yolunu yaşlı
kaynanasıyla bekleyen genç bir gelindir. Hikâyede, rejimin istediği kadın tipi
idealleştirilir. Yazarın “Akca’ya Annesi Karşı Çıktı” adlı hikâyesinde
de; “gelenek” ve “gelecek” çatışmasında arada kalan bir genç kadın tipi olarak
“Akca” dikkat çeker. Hem Akca hem de Camal, rejime bağlı, mücadeleci, cesur
kadın tipleridir.
“Camal” adlı
hikâyede; “dıştan” gelen tehlikeye karşı cephedeki kocasına cephe gerisinden
gayreti ve cesareti ile destek olan bir genç kadın idealleştirilir. İkinci
hikâyede, Sovyet rejimi içerisindeki kalıplaşmış fikirlerle mücadele eden kadın
tipi olarak karşımıza Akca çıkar.
Agahan
Durdiyev’in “Akca’ya Annesi Karşı
Çıktı” ve “Camal” adlı iki hikâyesi, “Sovyet rejiminin istediği kadın
tipi”ni idealize eden kanonik edebiyat örnekleridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | July 9, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |