Bu
çalışma 7. sınıf Fen Bilimleri dersine ait “Çevre ve İnsan” ünitesine ilişkin
mizah temelli bir içeriğin öğrenci görüşleri açısından incelenmesini içeren bir
durum çalışmasıdır. İzmir’de bir ortaokulda gerçekleştirilen bu çalışmanın
katılımcılarını mizah temelli içeriğin uygulandığı sınıftaki 30 öğrenci
oluşturmaktadır. İçerik geliştirilmeden önce, derslerinde nadiren mizahi içerik
kullanan 3 Fen Bilimleri öğretmeni ile mizahi öğretimle ilgili düşüncelerini
ortaya çıkarmayı amaçlayan bir ön çalışma yapılmıştır. Ön çalışma, yarı
yapılandırılmış görüşme formlarıyla gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerde elde
edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış ve bu veriler üzerinden kodlar,
kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Oluşturulan bu yapılar yorumlanarak
geliştirilecek içerik için dayanaklar oluşturulmuştur. Sonraki aşamada
alanyazın taranmış, ön çalışmada elde edilen bulgular da kullanılarak içeriğe
son şekli verilmiştir. Bu içerik, birinci araştırmacı tarafından, tipik durum
örnekleme yöntemiyle seçilmiş bir 7. sınıfa haftada 4 ders saat olmak üzere
toplam 16 ders saati uygulanmıştır. Uygulama bitiminden sonra, içeriğin
uygulandığı sınıftan üst, orta ve alt başarı seviyelerinden 10 öğrenci
belirlenerek bu öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme formalarıyla yüz yüze
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler bilgisayar
ortamına aktarılmış ve bu veriler üzerinde kodlar, kategoriler ve temalar
oluşturulmuştur. Bu kodlar, kategoriler ve temalar üzerinden veriler, ön
çalışmadaki öğretmen görüşmelerine ilişkin bulgularla ilişkili bir şekilde
yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler esprili konuşmaları, sıra
dışı videoları, karikatürleri ve mizahi örnek olayları eğlenceli bulmaktadır.
Mizah temelli ders içeriği ve etkinlikler, öğrenciler için motivasyon, tutum ve
başarı üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. Ancak bazı başarılı öğrenciler için
ders içeriğinin başarı ve tutum üzerindeki etkisi oldukça sınırlıdır.
Öğretmenler, mizahi etkinliklerin sınıf yönetimini zorlaştırdığını ve konudan
sapmayı kolaylaştırdığını vurgulamışlardır. Öğrencilere göre, mizahi
etkinlikler dersin daha sağlıklı işlenmesini ve aktif katılımı sağlamaktadır.
Ayrıca, mizah temelli ders için öğretmenlerin kişisel özelliklerinin önemli
olduğu belirtilmiştir. Ayrıca karikatür, canlandırma ve deney
yöntem/tekniklerinin mizah temelli derslerde sıklıkla kullanıldığı
gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | July 10, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |