Yabancı
dil olarak Türkçe öğretiminde ders kitapları en önemli ve temel
materyallerdendir. Türkiye’de, yabancılara Türkçe öğretimi alanına hizmet eden
ders kitabı setlerinin sayısı oldukça azdır. Az sayıdaki bu kitaplar da
araştırmacılar tarafından çeşitli çalışmalara konu edilmiştir. Dil öğrenenlerin
her bir dil basamağında sergilemeleri gereken dil becerileri göz önünde
bulundurulduğunda, ders kitaplarının bu becerileri sağlamada bilişsel beceri
basamaklarını takip etmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma, Türkçenin
yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan Gazi Yabancılar İçin Türkçe ve
İstanbul Yabancılar İçin Türkçe ders kitaplarındaki (B2 ve C1) okuduğunu anlama
metin altı sorularını, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre sınıflandırma ve kitaplarla
ilgili değerlendirmelerde bulunmayı amaçlamaktadır. Çalışma, nitel araştırma
yöntemleri mantığına uygun olarak kurgulanmış ve doküman incelemesine dayalı
bir araştırma modeli benimsenmiştir. İncelenen kitaplarda yer alan metin altı
sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bilişsel süreç boyutunun temel
düzeyinde (hatırlama, anlama, uygulama) yoğunlaştığı; üst düzey bilişsel
becerileri (çözümleme, değerlendirme, yaratma) işaret eden soru sayısının
oldukça az olduğu belirlenmiştir.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitapları okuma etkinlikleri Yenilenmiş Bloom Taksonomisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | June 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |