Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZMA KAYGISI DÜZEYLERİ VE NEDENLERİ

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 2215 - 2239, 15.12.2019

Abstract

Bu
araştırmada öğretmen adaylarının yazma kaygısı düzeyleri belirlenerek
kaygılarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı
incelenmiştir. Ayrıca her sınıf düzeyinden üçer kişi olmak üzere 12 öğretmen
adayı ile görüşülüp yazma kaygılarını besleyen nedenler ortaya konmuştur.
Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma
yöntem desenlerinden açımlayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Nicel verileri
elde etmek için Yazma Kaygısı Ölçeği, nitel veriler için ise yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar, 2016 yılında bir
devlet üniversitesinde Türkçe Öğretmenliği programında öğrenim gören 194
öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda; öğretmen adaylarının
yazma kaygılarının düşük seviyede olduğu, yazma kaygılarının cinsiyet ve sınıf
düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Yazma kaygısı
bulunan öğretmen adaylarının kaygılarının ise özellikle yetersizlik algısından,
değerlendirilme endişesinden, yazılacak konudan, yazma ortamından ve yazmaya
ayrılan süreden kaynaklandığı tespit edilmiştir. 

References

  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2011). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bulut, K. ve Çiftçi, Ö. (2014). 2006 Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programında yer alan yazma kazanımlarının yaratıcı yazmaya uygunluğu. International Journal of Language Academy, 2/4, 375-384.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, H. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının amaca uygun metin yazma becerilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, E. ve Civelek F. (2013). Tartışmacı yazma eğitiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi. GEFAD / GUJGEF, 33(2), 355-371.
  • Deniz, H. ve Demir, S. (2019). Yazma kaygısı ölçeği’nin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(2), 1034-1051.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2012). Anlatma teknikleri 2: Uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneyli, A. (2016). Kıbrıslı Türk öğrencilerin yazma kaygısı düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, (41)183, 163-180.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.
  • Karadağ, R. ve Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies, 6/3, 989-1010.
  • Karadağ, Ö. ve Maden, S. (2013). Yazma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. (A. Güzel ve H. Karatay, Ed.). Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • Karakuş Tayşi, E. ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul öğrencileri için yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Katrancı, M. (2015). Bireysel ve grupla yazma uygulamalarının yazma kaygısı ve yazılı anlatım öz yeterlik algısı üzerine etkisi. Route Educational and Social Science Journal. 2(2), 40-55.
  • Onan, B. (2014). Anlama sürecinde Türkçenin yapısal işlevleri. 2. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özbay M. ve Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller’ın yazma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 33-48.
  • Özdemir, E. (1991). Yazma öğretimi. (B. Özer, Ed.). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, 114-129. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Singh, T.K. R. ve Rajalinga, S.K. (2012). The Relationship of writing apprehension level and self-efficacy beliefs on writing proficiency level among pre-university students. English Language Teaching, 5(7), 42-52.
  • Tighe, M. A. (1987). Reducing writing apprehension in English classes. ERIC Veritabanı http://eric.ed.gov/?id=ED281196
  • Tiryaki, E. N. (2012). Üniversite öğrencilerinin yazma kaygısının çeşitli değişkenler açısından belirlenmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 14-21.
  • Topuzkanamış, E. (2014). Yazma stratejileri öğretiminin Türkçe öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım başarısı ve yazma kaygısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tredinnick, M. (2008). Writing well: The essential guide. (1. basım). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ürün Karahan, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma kaygıları ile yazma alışkanlıkları arasındaki ilişki. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 3065-3075.
  • Yaman, H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1), 267-289.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2013). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. (C. Yıldız, Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma kaygısı ve yazma kaygısının ölçülmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(3), 2271-228.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 2215 - 2239, 15.12.2019

Abstract

References

  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2011). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bulut, K. ve Çiftçi, Ö. (2014). 2006 Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programında yer alan yazma kazanımlarının yaratıcı yazmaya uygunluğu. International Journal of Language Academy, 2/4, 375-384.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, H. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının amaca uygun metin yazma becerilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, E. ve Civelek F. (2013). Tartışmacı yazma eğitiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi. GEFAD / GUJGEF, 33(2), 355-371.
  • Deniz, H. ve Demir, S. (2019). Yazma kaygısı ölçeği’nin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(2), 1034-1051.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2012). Anlatma teknikleri 2: Uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneyli, A. (2016). Kıbrıslı Türk öğrencilerin yazma kaygısı düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, (41)183, 163-180.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.
  • Karadağ, R. ve Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies, 6/3, 989-1010.
  • Karadağ, Ö. ve Maden, S. (2013). Yazma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. (A. Güzel ve H. Karatay, Ed.). Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • Karakuş Tayşi, E. ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul öğrencileri için yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Katrancı, M. (2015). Bireysel ve grupla yazma uygulamalarının yazma kaygısı ve yazılı anlatım öz yeterlik algısı üzerine etkisi. Route Educational and Social Science Journal. 2(2), 40-55.
  • Onan, B. (2014). Anlama sürecinde Türkçenin yapısal işlevleri. 2. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özbay M. ve Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller’ın yazma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 33-48.
  • Özdemir, E. (1991). Yazma öğretimi. (B. Özer, Ed.). Türk dili ve edebiyatı öğretimi, 114-129. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Singh, T.K. R. ve Rajalinga, S.K. (2012). The Relationship of writing apprehension level and self-efficacy beliefs on writing proficiency level among pre-university students. English Language Teaching, 5(7), 42-52.
  • Tighe, M. A. (1987). Reducing writing apprehension in English classes. ERIC Veritabanı http://eric.ed.gov/?id=ED281196
  • Tiryaki, E. N. (2012). Üniversite öğrencilerinin yazma kaygısının çeşitli değişkenler açısından belirlenmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 14-21.
  • Topuzkanamış, E. (2014). Yazma stratejileri öğretiminin Türkçe öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım başarısı ve yazma kaygısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tredinnick, M. (2008). Writing well: The essential guide. (1. basım). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ürün Karahan, B. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma kaygıları ile yazma alışkanlıkları arasındaki ilişki. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 3065-3075.
  • Yaman, H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1), 267-289.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2013). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. (C. Yıldız, Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma kaygısı ve yazma kaygısının ölçülmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(3), 2271-228.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selvi Demir

Ömer Çiftçi

Publication Date December 15, 2019
Submission Date April 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Demir, S., & Çiftçi, Ö. (2019). TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZMA KAYGISI DÜZEYLERİ VE NEDENLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(4), 2215-2239.

27712  27714 27715