Research Article
BibTex RIS Cite

Pleat Effects With Alternative Materials and Finishing Methods

Year 2019, Volume: 29 Issue: 1, 39 - 47, 26.03.2019
https://doi.org/10.32710/tekstilvekonfeksiyon.397595

Abstract

In this study, various pleating methods formed by shrinking and finishing are experienced as an alternative to the pleats formed with weaving method, numerical and visual values of these methods were determined and in the conclusion part, their contributions to new design ideas were analyzed. In the experimental study, the factors such as weaving method, structure, and density were kept at standard values, besides polyurethane-elastomer, wool and cotton yarns that could shrink under different conditions were used as variable groups. As a result, it was observed that the results obtained from the fabrics passing through alternative processes such as the use of elastomer, fulling, and caustic soda application, supported ‘the local shrinking on fabrics and clothes’ idea. 

References

  • [1] ÖNLÜ, Nesrin, HALAÇELİ, Havva (2005). Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzemelerin Estetik Açıdan Oluşturduğu Yüzey Görünümlerinin Araştırılması, Tekstil Maraton, Yıl:15, Sayı:79, Temmuz-Ağustos 4/2005, sf:42-53).
  • [2] ACAR, Sedef (2004). Dokuma Yapıların Görsel ve Fiziksel Özelliklerinin Oluşumunu Sağlayan Faktörlerin Tasarım Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, D.E.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir
  • [3] ACAR, Sedef (2006). “Dokuma Yapılarda Renk Doku İlişkisi ve Rengin Önemi”, Tekstil Maraton Tekstil ve Konfeksiyon İletişim Dergisi, Yıl:16, Sayı:87, Sayfa:17-21
  • [4] ACAR, Sedef (2016). “Assesment of Weaving Design and Production Components with Different Designer Approaches”, Recent Researches in Interdisciplinary Sciences, Editors: Recep Efe, İsa Cürebal, Gulnara Nyussupova, Emin Atasoy, St. Kliment Ohridski University Press, ISBN 978-954-07-4141-3, Chapter 16, Sofia, 2016, ss.218-235
  • [5] ÖNLÜ, Nesrin (2006). Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi, Tekstil ve Mühendis, Yıl: 13, Sayı:64, Ekim 2006, ss.9-18.
  • [6] HALAÇELİ, Havva (2009). Elastan İçeren Dokuma Kumaşlarda Üç Boyutlu Yaklaşımlar. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [7] KURTULDU, Elif (2017). Dokuma Kumaş Tasarımı ve Üreti̇minde Termoplastik Yapılı İpliklerle Rölyef Etkilerinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [8] ACAR, Sedef (2017). Museo Egizio, 14 Mayıs, Torino/İtalya.
  • [9] ROUTTE, H.K. (2002). Encyclopedia of Textile Finishing, Springer, ISBN 3-540-65490-9.
  • [10] KURTULDU, Elif, YAŞAR, Neslihan (2017). Dokuma Tekniği ile Piliselendirilmiş Kumaşlarda Estetik Etkiler Ve Yenilikçi Yaklaşımlar, IX. Uluslararası Türk Sanatı, Tarihi Ve Folkloru Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 28-29 Eylül 2017, ss. 171-177.
  • [11] İMER, Zahide (1989). Dokuma Tekniği II, Ankara: Sistem Ofset.
  • [12] MIYAKE, Issey, SATO, Kazuko (1998). Issey Miyake Making Things, Fondation Cartier Pour I’art Contemporian Zurich.
  • [13] COOK, Gordon J. (2001). Handbook of Textile Fibres, Vol. II Hand-made Fibres Cambridge: Woodhead Publishing Limited, 5th Edition. ISBN: 978-1-85573-485-2.
  • [14] GÜRCÜM, Banu Hatice (2005). Tekstil Malzeme Bilgisi, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • [15] ACAR, Sedef (2010). “Combination Of Woollen Woven Fabric Design With Fulling Process For Shaping Up Garment”, The Fourth Edition Of The International Conference Of Applied Research In Textile CIRAT-4, Proceedings Book, 2-5 December, Tunusia, Page: 397
  • [16] VERBEEK-COWART, P. (2005). The Three Dimensional Scarf, Fabrics That Go Bump, Madelyn Van Der Hoogt, p.100-101, R Books, ISBN 1-893762-11-4, South Dakota-USA.
  • [17] ACAR, Sedef (2010), Yünlü Giysi Tasarımında Bölgesel Keçeleştirme Yöntem ve Uygulamaları, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, D.E.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [18] LUKANOVA, V., & GANCHEV, V. (2005). A possibility for shrinkage decrease of textile fabrics made from cotton and viscose fibres. Fibres & Textiles in Eastern Europe, (1 (49)), 51-53.
  • [19] İŞMAL, Ö. E. (2008). The Effect of Causticizing, Washing and Drying Processes on Shrinkage and Crease Resistance Properties of Viscose Fabric. Journal of Textile & Apparel/Tekstil ve Konfeksiyon, 18(3).
  • [20] DALBAŞI, E. S. (2016). Effects Of Causticizing On Crease Resistance Of Cellulosic Woven Fabrics. Journal of Textile & Apparel/Tekstil ve Konfeksiyon, 26(1).
  • [21] HOLLEN, N. & SADDLER, J. (1979). Textiles, Macmillan Publishing Co., Inc. New York.
  • [22] The Best Weavers Fabrics That Go Bump, Editor: Madelyn van der Hoogl, Xrx Books, USA,2002, p.94-95

Pleat Effects With Alternative Materials and Finishing Methods

Year 2019, Volume: 29 Issue: 1, 39 - 47, 26.03.2019
https://doi.org/10.32710/tekstilvekonfeksiyon.397595

Abstract

In this study, various pleating methods formed by shrinking and finishing are experienced as an alternative to the pleats formed with weaving method, numerical and visual values of these methods were determined and in the conclusion part, their contributions to new design ideas were analyzed. In the experimental study, the factors such as weaving method, structure, and density were kept at standard values, besides polyurethane-elastomer, wool and cotton yarns that could shrink under different conditions were used as variable groups. As a result, it was observed that the results obtained from the fabrics passing through alternative processes such as the use of elastomer, fulling, and caustic soda application, supported ‘the local shrinking on fabrics and clothes’ idea. 

References

  • [1] ÖNLÜ, Nesrin, HALAÇELİ, Havva (2005). Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzemelerin Estetik Açıdan Oluşturduğu Yüzey Görünümlerinin Araştırılması, Tekstil Maraton, Yıl:15, Sayı:79, Temmuz-Ağustos 4/2005, sf:42-53).
  • [2] ACAR, Sedef (2004). Dokuma Yapıların Görsel ve Fiziksel Özelliklerinin Oluşumunu Sağlayan Faktörlerin Tasarım Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, D.E.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir
  • [3] ACAR, Sedef (2006). “Dokuma Yapılarda Renk Doku İlişkisi ve Rengin Önemi”, Tekstil Maraton Tekstil ve Konfeksiyon İletişim Dergisi, Yıl:16, Sayı:87, Sayfa:17-21
  • [4] ACAR, Sedef (2016). “Assesment of Weaving Design and Production Components with Different Designer Approaches”, Recent Researches in Interdisciplinary Sciences, Editors: Recep Efe, İsa Cürebal, Gulnara Nyussupova, Emin Atasoy, St. Kliment Ohridski University Press, ISBN 978-954-07-4141-3, Chapter 16, Sofia, 2016, ss.218-235
  • [5] ÖNLÜ, Nesrin (2006). Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi, Tekstil ve Mühendis, Yıl: 13, Sayı:64, Ekim 2006, ss.9-18.
  • [6] HALAÇELİ, Havva (2009). Elastan İçeren Dokuma Kumaşlarda Üç Boyutlu Yaklaşımlar. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [7] KURTULDU, Elif (2017). Dokuma Kumaş Tasarımı ve Üreti̇minde Termoplastik Yapılı İpliklerle Rölyef Etkilerinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [8] ACAR, Sedef (2017). Museo Egizio, 14 Mayıs, Torino/İtalya.
  • [9] ROUTTE, H.K. (2002). Encyclopedia of Textile Finishing, Springer, ISBN 3-540-65490-9.
  • [10] KURTULDU, Elif, YAŞAR, Neslihan (2017). Dokuma Tekniği ile Piliselendirilmiş Kumaşlarda Estetik Etkiler Ve Yenilikçi Yaklaşımlar, IX. Uluslararası Türk Sanatı, Tarihi Ve Folkloru Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 28-29 Eylül 2017, ss. 171-177.
  • [11] İMER, Zahide (1989). Dokuma Tekniği II, Ankara: Sistem Ofset.
  • [12] MIYAKE, Issey, SATO, Kazuko (1998). Issey Miyake Making Things, Fondation Cartier Pour I’art Contemporian Zurich.
  • [13] COOK, Gordon J. (2001). Handbook of Textile Fibres, Vol. II Hand-made Fibres Cambridge: Woodhead Publishing Limited, 5th Edition. ISBN: 978-1-85573-485-2.
  • [14] GÜRCÜM, Banu Hatice (2005). Tekstil Malzeme Bilgisi, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • [15] ACAR, Sedef (2010). “Combination Of Woollen Woven Fabric Design With Fulling Process For Shaping Up Garment”, The Fourth Edition Of The International Conference Of Applied Research In Textile CIRAT-4, Proceedings Book, 2-5 December, Tunusia, Page: 397
  • [16] VERBEEK-COWART, P. (2005). The Three Dimensional Scarf, Fabrics That Go Bump, Madelyn Van Der Hoogt, p.100-101, R Books, ISBN 1-893762-11-4, South Dakota-USA.
  • [17] ACAR, Sedef (2010), Yünlü Giysi Tasarımında Bölgesel Keçeleştirme Yöntem ve Uygulamaları, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, D.E.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • [18] LUKANOVA, V., & GANCHEV, V. (2005). A possibility for shrinkage decrease of textile fabrics made from cotton and viscose fibres. Fibres & Textiles in Eastern Europe, (1 (49)), 51-53.
  • [19] İŞMAL, Ö. E. (2008). The Effect of Causticizing, Washing and Drying Processes on Shrinkage and Crease Resistance Properties of Viscose Fabric. Journal of Textile & Apparel/Tekstil ve Konfeksiyon, 18(3).
  • [20] DALBAŞI, E. S. (2016). Effects Of Causticizing On Crease Resistance Of Cellulosic Woven Fabrics. Journal of Textile & Apparel/Tekstil ve Konfeksiyon, 26(1).
  • [21] HOLLEN, N. & SADDLER, J. (1979). Textiles, Macmillan Publishing Co., Inc. New York.
  • [22] The Best Weavers Fabrics That Go Bump, Editor: Madelyn van der Hoogl, Xrx Books, USA,2002, p.94-95
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Wearable Materials
Journal Section Articles
Authors

Sedef Acar

Derya Meriç This is me

Elif Kurtuldu

Publication Date March 26, 2019
Submission Date February 22, 2018
Acceptance Date March 7, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Acar, S., Meriç, D., & Kurtuldu, E. (2019). Pleat Effects With Alternative Materials and Finishing Methods. Textile and Apparel, 29(1), 39-47. https://doi.org/10.32710/tekstilvekonfeksiyon.397595

No part of this journal may be reproduced, stored, transmitted or disseminated in any forms or by any means without prior written permission of the Editorial Board. The views and opinions expressed here in the articles are those of the authors and are not the views of Tekstil ve Konfeksiyon and Textile and Apparel Research-Application Center.