Every business needs a roadmap. Although it will take time for them to create a strategy that will bring the two sides under trust and control, these are the main steps that need to be taken. The primary goal of strategies is to make future time better manageable. As a result of the necessary meetings, agreements, disputes, it should be ensured that a common point is reached between the enterprises. Cooperation activities, which are important for the existence and awareness of many factors such as supporting the financial situation of enterprises, reducing risk, increasing productivity, existing in national and international market expanding the product range, are topic that concerns enterprises in every sector. It is important for enterprises that need to spend more time, effort and budget on their own to be included in the strategic cooperation plan and to have their awareness about the issue. Hence, in today’s business world, these cooperation activities must be carried out and taken into consideration in order not to lag behind the technology that is always renewing itself, to keep up or even to get ahead and furthermore cooperations need to be supported with the strategic alliances to accomplish the goals of the company. The importance of strategic alliances, a system that is more widely used among international businesses, is emphasized on the national side as well. In order to explain and elaborate these reasons, a study on strategic cooperation between enterprises was conducted. Research on strategic cooperation in enterprises has been conducted to increase the economic power, market power, internal efficiency power of enterprises and furthermore to bring innovation regarding that business and these efforts can become effective to reach the success and increase the awareness of companies as a result of the cooperation of companies with supported strategic alliances, hence creating awareness in order to add value and equipment to their businesses with strategic moves are crucial steps for the success. In this study, a literature review was made. 53 postgraduate theses, which were prepared using qualitative and quantitative methods and based on the subject of strategic cooperation, were examined in detail. The study points out the importance of cooperation as a strategy in an increasingly competitive environment with the effect of globalization.
Her işletmenin bir yol haritasına ihtiyacı vardır. İki tarafı güven ve kontrol altına alacak bir stratejiyi oluşturmaları zaman alacak olsa da yapılması gereken başlıca adımlardandır. Stratejilerin birincil amacı, gelecek zamanı daha iyi yönetebilir hale getirmektir. Gerekli toplantılar, anlaşmalar, anlaşmazlıklar sonucunda işletmeler arasında ortak bir noktaya ulaşılması sağlanmalıdır. İşletmelerin mali durumunun desteklenmesi, ulusal ve uluslararası pazarlarda var olması, ürün yelpazesinin genişlemesi gibi birçok faktörün varlığı önemlidir. Dolayısıyla günümüz iş dünyasında sürekli kendini yenileyen teknolojinin gerisinde kalmamak, ayak uydurmak hatta önüne geçmek için bu iş birliği faaliyetlerinin yürütülmesi ve dikkate alınması stratejik ittifaklarla desteklenmesi gerekmektedir. Uluslararası işletmeler arasında daha yaygın olan, stratejik ittifakların önemi ulusal tarafta da vurgulanmaktadır. Bu sebepleri incelemek, detaylandırmak adına işletmeler arası stratejik iş birliği çalışması yapılmıştır. İşletmelerde stratejik iş birliği konulu yapılan araştırmada, işletmelere iş birliği ile ilgili farkındalıkların kazandırılması hedeflenmiştir. Bu hedef için işletmelerin ekonomik gücü, pazar gücü, iç verimlilik gücü incelenmiştir. İncelenen noktaların ilerlemesi ve başarıyla hedefe ulaşması için iş birliği ve stratejik hamlelerin önemi ortaya konmuştur. Bu çalışmada literatür taraması yapılmış, nitel ve nicel yöntemler kullanılarak hazırlanmış olan ve stratejik iş birliği konusunu temel alan 53 adet lisansüstü tez detaylıca incelenmiştir. Çalışma küreselleşmenin etkisiyle artan rekabet ortamında bir strateji olarak iş birliğinin önemine işaret eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | February 15, 2024 |
Publication Date | February 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |