Learning cities are settlements that focus on the spread of learning culture in all areas of life, family, and other communities, and the use of new learning methods and technologies. UNESCO has created a program called the Global Network of Learning Cities for these cities to share their learning ideas and experiences. This study is about Konya, the second learning city that participated in the program from Turkey. The study focuses on educational activities in Konya, which aim to spread the idea of lifelong learning to all segments of society. In Konya, known as the city of education and culture, the courses (KOMEK) opened by the metropolitan municipality with the idea of lifelong learning are attended by all segments of society. The aim of the study is to reveal the role of cities in lifelong learning and to analyze Konya as a learning city with the data obtained. After presenting a theoretical framework in the study, a case study from qualitative research designs was applied and Konya was examined as a sample city. In this study, which focuses on activities aiming to spread the idea of lifelong learning to all segments of the society in Konya, the content analysis method based on the examination and evaluation of Konya Metropolitan Municipality, KOMEK, and other sources related to the city was used. As a result of the data obtained, it was understood that these pieces of training were disseminated in society; however, it has been suggested that the quality of education should be improved, the contribution of people to their personal development and careers should be increased, especially innovation and entrepreneurship should be encouraged and their benefit to society should be increased.
Öğrenen kentler, hayatın her alanında, ailede ve diğer topluluklarda öğrenme kültürünün yaygınlaşmasına ve yeni öğrenme yöntem ve teknolojilerinin kullanılmasına odaklanan yerleşim alanlarıdır. UNESCO, bu kentlerin öğrenme fikirlerini ve deneyimlerini paylaşmaları için Öğrenen Kentler Küresel Ağı adlı bir program oluşturmuştur. Bu çalışma, programa Türkiye’den katılan ikinci öğrenen kent olan Konya hakkındadır. Çalışma, Konya’da, hayat boyu öğrenme düşüncesinin toplumun her kesimine yaygınlaşmasını amaç edinen eğitim faaliyetlerine odaklanmaktadır. Eğitim ve kültür şehri olarak bilinen Konya’da, büyükşehir belediyesinin hayat boyu öğrenme düşüncesi ile açtığı kurslara (KOMEK) toplumun her kesiminden katılım olmaktadır. Çalışmanın amacı hayat boyu öğrenme konusunda kentlerin rolünü ortaya koymak, bir öğrenen kent olarak Konya’yı elde edilen verilerle analiz etmektir. Çalışmada teorik bir çerçeve sunulduktan sonra, nitel araştırma desenlerinden vaka çalışması uygulanmış, Konya örnek şehir olarak incelenmiştir. Konya’da hayat boyu öğrenme düşüncesinin toplumun her kesimine yaygınlaşmasını amaçlayan faaliyetlere odaklanan bu çalışmada, Konya Büyükşehir Belediyesi, KOMEK ve kentle ilgili diğer kaynakların incelenmesi ve değerlendirilmesine dayanan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda bu eğitimlerin toplum içinde yaygınlaştırıldığı anlaşılmış; ancak eğitimlerin kalitesinin iyileştirilmesi, insanların kişisel gelişimlerine ve kariyerlerine katkısının arttırılması, özellikle inovasyonun ve girişimciliğin özendirilmesi ve topluma dönük faydasının artırılması gerektiği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration, Urban Sociology and Community Studies |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 9, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |