Amaç: Bu çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinin demografik özelliklerine göre su kullanımları ile ilgili bazı özellikler, ambalajlı su tüketim tercihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu çalışma, 2016 yılı Kasım ayında ortak eğitim alanını ve aynı su kaynaklarını kullanan tıp fakültesinin ilk üç sınıflarında eğitim gören 312 öğrencide anket yolu ile yapılmıştır. Veriler bilgisayar yardımıyla değerlendirilmiş, istatistiksel analizde ki kare testi kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin gündüz eğitim alanında hazır su, akşam ev ortamında şebeke suyu tükettikleri, içme harici diğer su tüketimlerinde çay, kahve, yemek gibi şebeke suyunu tercih ettikleri bulunmuştur. Öğrencilerin %57,4’ü ambalajlı su alırken etiketini okuduğunu belirtmiş, önem verdikleri özelliklerin sırasıyla son kullanım tarihi, pH, kimyasal içerik ve marka olduğunu belirtmişlerdir. Ambalajlı su alımı sırasında tercihini etkileyen bireysel faktörler çoğunlukla lezzet, içerik ve güvenilirlik olmuştur.Sonuç: Ev ortamında şebeke suyunu tercih eden öğrencilerin eğitim ortamındaki su kaynaklarının özellikleri de iyileştirilmeli ve öğrencilerin hazır su seçimi konusunda dikkat edilmesi gereken noktalar konusunda eğitilmeleri yararlı olacaktır
Objective: In this study, it was aimed to determine some characteristics of water usage of medical school students according to the demographic characteristics, the preferences of bottled water consumption and the factors affecting these preferences.Methods: This study was carried out in November 2016 through a questionnaire survey on 312 students using common training area and the same water resources in the 1st to 3rd grades of the medical faculty. The data were evaluated by computer and the chi square test were used in statistical analysis. Results: It was found that students prefer to use bottled water in the day time education area, but tap water in the evening home environment and other water consumption tea, coffee, food, etc. besides drinking. 57,4% of the students stated that they read the label when they received bottled water, and the features they care about were the expiration date, pH, chemical content and brand respectively. Among the individual factors influencing the choice of students during the purchase of bottled water are mostly flavor, content and reliability.Conclusion: The characteristics of water resources in the educational environment of the students who prefer the network water in the home environment should be improved and it will be beneficial for the students to be educated about the points that should be taken into consideration about the water selection
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 74 Issue: EK-1 |