Research Article
BibTex RIS Cite

KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 20 Issue: 40, 269 - 284, 16.12.2021

Abstract

Bu çalışmada, kentiçi raylı sistemlerin gelişimi ve önemi, kentiçi raylı sistem araçlarının özellikleri, bu araçların çevreye yaydığı gürültüler ve bu gürültülerin insan sağlığı üzerindeki etkisi detaylandırılmıştır. Raylı sistemlerin gürültü ölçüm standartlarından ve Gürültü Kontrol Yönetmeliği’nden bahsedilmiştir.

Kabataş-Bağcılar tramvay hattında çalışan araçların oluşturduğu gürültüler, raylı sistem gürültü standartlarına ve Gürültü Kontrol Yönetmeliği’ne göre ölçülmüştür. Araçlarda yolcuların maruz kaldığı gürültülerin şartnamelerde çoğunlukla belirlenmiş sınırların içerisinde olup olmadığı ölçülmeye çalışılmıştır. T1 Hattı’nda çalışan araçlar incelendiğinde şartnamelerde belirlenen üst limitleri büyük çoğunlukla uyduğu, ancak Gürültü Kontrol Yönetmeliği’ne uymadığı durumlar tespit edilmiştir. Gürültü Kontrol Yönetmeliği ve araç şartnamelerinde belirtilen durumlar kıyaslanmış mevcut farkları ortaya koyulmuştur.

Supporting Institution

İstanbul Ticaret Üniversitesi, Metro İstanbul A.Ş.

Thanks

Tez Danışmanım Yalçın EYİGÜN e teşekkür ederim.

References

  • Alstom Teknik Şartnamesi, (2007). Kabataş-Zeytinburnu-Bağcılar hattı tramvay araçları ve makinist simülatörü teknik şartnamesi. Alstom. 18.
  • Atalay, A., Unal, A. ve Codur M.Y. (2017). Performance evaluation of the ANN and ANFIS models in urban traffic noise prediction. Fresenius Environmental Bullet. 20(6), 4254-4260.
  • Arlı, V. (2010). Kent içi raylı sistemler, Teknik Dergi, EMO Antalya Şubesi Yayını, 2. http://www.emo.org.tr/ekler/2c1c8c7efa8da3f_ek.pdf?dergi=629 adresinden 31 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Armstrong ve Wright, (1986). Urban transit systems guidelines for examining options. World Bank Technical Paper, Washington, USA.
  • Baştuğ, G. (2014, Eylül). Kentiçi raylı toplu taşıma sistemleri incelemesi ve dünya örnekleri ile karşılaştırılması [Ulaştırma ve Haberleşme Tezi]. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Ankara.
  • Çelik, E., Aydın, N. ve Gümüş, A.T. (2014), A multiattribute customer satisfaction evaluation approach for rail transit network: A real case study for Istanbul, Turkey. Transport Policy. 36.
  • European Union (EU) (2002). Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise. http://data.europa.eu/eli/dir/2002/49/oj adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Gürültü Kontrol Yönetmeliği (1986, Aralık, 11). Resmi Gazete.
  • ISO 3095 (2013, Ağustos, 31). Acoustics- Railway Applications -Measurement of Noise Emitted by Railbound Vehicles.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological and social effects of noise. NASA Reference Publication, California.
  • MEB, (2011), Çevre Sağlığı ve Gürültü Kirliliği. Milli Eğitim Bakanlığı. 850CK0036.
  • Palacin, R. (2014). Rail Systems; Environmental Performance; Energy Consumption, Noise Pollution, Mobility. Transport Problems. 9 (Special Edition), 4.
  • Sharaf, A. ve Reyouf, A. (2021). Roadway trafffic noise modelling in the hot hyper arid Arabian Gulf rgion using adaptive neuro-fuzzy interference system. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 97. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102917
  • Toprak, R. ve Aktürk, N. (2002). Raylı ulaşım sistemlerinin neden olduğu gürültü ve çevresel etkileri, Türkiye Mühendislik Haberleri.417, 33.
  • Tutmez, B. ve Baranovskii, A. (2019). Quantifying uncertainty in railway noise. Measurement. 137, 1-6.
  • Wosniacki Gustavo, G. ve Zannin Paulo, H. T. (2021). Framework to manage railway noise exposure in Brazil based on field measurements and strategic noise mapping at the local level. Science of the Total Environment. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143721
  • Yener, H. M. (2017). Ulaşımdan kaynaklı gürültü rahatsızlığı : İzmir örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

KABATAS-BAGCILAR TRAM LINE VEHICLE NOISE MEASUREMENT AND EVALUATION

Year 2021, Volume: 20 Issue: 40, 269 - 284, 16.12.2021

Abstract

In this study, the development and importance of urban rail systems, the characteristics of urban rail system vehicles, the noise emitted by these vehicles to the environment and the effects of these noises on human health are detailed. Noise measurement standards of rail systems and Noise Control Regulation are mentioned.

The noise generated by the vehicles operating on the Kabataş-Bağcılar tram line was measured according to the rail system noise standards and the Noise Control Regulation. It has been tried to measure whether the noises that the passengers are exposed to in the vehicles are within the limits mostly determined in the specifications. When the vehicles operating on the T1 Line are examined, it has been determined that the upper limits determined in the specifications mostly comply,but they do not copmly with the Noise Control Regulation. The situations specified in the vehicle specification and Noise Control Regulation were compared and the existing differences were relealed.

References

  • Alstom Teknik Şartnamesi, (2007). Kabataş-Zeytinburnu-Bağcılar hattı tramvay araçları ve makinist simülatörü teknik şartnamesi. Alstom. 18.
  • Atalay, A., Unal, A. ve Codur M.Y. (2017). Performance evaluation of the ANN and ANFIS models in urban traffic noise prediction. Fresenius Environmental Bullet. 20(6), 4254-4260.
  • Arlı, V. (2010). Kent içi raylı sistemler, Teknik Dergi, EMO Antalya Şubesi Yayını, 2. http://www.emo.org.tr/ekler/2c1c8c7efa8da3f_ek.pdf?dergi=629 adresinden 31 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Armstrong ve Wright, (1986). Urban transit systems guidelines for examining options. World Bank Technical Paper, Washington, USA.
  • Baştuğ, G. (2014, Eylül). Kentiçi raylı toplu taşıma sistemleri incelemesi ve dünya örnekleri ile karşılaştırılması [Ulaştırma ve Haberleşme Tezi]. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Ankara.
  • Çelik, E., Aydın, N. ve Gümüş, A.T. (2014), A multiattribute customer satisfaction evaluation approach for rail transit network: A real case study for Istanbul, Turkey. Transport Policy. 36.
  • European Union (EU) (2002). Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise. http://data.europa.eu/eli/dir/2002/49/oj adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Gürültü Kontrol Yönetmeliği (1986, Aralık, 11). Resmi Gazete.
  • ISO 3095 (2013, Ağustos, 31). Acoustics- Railway Applications -Measurement of Noise Emitted by Railbound Vehicles.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological and social effects of noise. NASA Reference Publication, California.
  • MEB, (2011), Çevre Sağlığı ve Gürültü Kirliliği. Milli Eğitim Bakanlığı. 850CK0036.
  • Palacin, R. (2014). Rail Systems; Environmental Performance; Energy Consumption, Noise Pollution, Mobility. Transport Problems. 9 (Special Edition), 4.
  • Sharaf, A. ve Reyouf, A. (2021). Roadway trafffic noise modelling in the hot hyper arid Arabian Gulf rgion using adaptive neuro-fuzzy interference system. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 97. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102917
  • Toprak, R. ve Aktürk, N. (2002). Raylı ulaşım sistemlerinin neden olduğu gürültü ve çevresel etkileri, Türkiye Mühendislik Haberleri.417, 33.
  • Tutmez, B. ve Baranovskii, A. (2019). Quantifying uncertainty in railway noise. Measurement. 137, 1-6.
  • Wosniacki Gustavo, G. ve Zannin Paulo, H. T. (2021). Framework to manage railway noise exposure in Brazil based on field measurements and strategic noise mapping at the local level. Science of the Total Environment. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143721
  • Yener, H. M. (2017). Ulaşımdan kaynaklı gürültü rahatsızlığı : İzmir örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Fırat Toparlı 0000-0003-2232-2214

Yalçın Eyigün 0000-0001-9931-8294

Publication Date December 16, 2021
Submission Date March 17, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 20 Issue: 40

Cite

APA Toparlı, F., & Eyigün, Y. (2021). KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Commerce University Journal of Science, 20(40), 269-284.
AMA Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Commerce University Journal of Science. December 2021;20(40):269-284.
Chicago Toparlı, Fırat, and Yalçın Eyigün. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Commerce University Journal of Science 20, no. 40 (December 2021): 269-84.
EndNote Toparlı F, Eyigün Y (December 1, 2021) KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Commerce University Journal of Science 20 40 269–284.
IEEE F. Toparlı and Y. Eyigün, “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”, İstanbul Commerce University Journal of Science, vol. 20, no. 40, pp. 269–284, 2021.
ISNAD Toparlı, Fırat - Eyigün, Yalçın. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Commerce University Journal of Science 20/40 (December 2021), 269-284.
JAMA Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Commerce University Journal of Science. 2021;20:269–284.
MLA Toparlı, Fırat and Yalçın Eyigün. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Commerce University Journal of Science, vol. 20, no. 40, 2021, pp. 269-84.
Vancouver Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Commerce University Journal of Science. 2021;20(40):269-84.