Coğrafya, birçok alanla ilgili bir bilim dalıdır. Coğrafyanın birçok dalının birçok sanat ürününde yansımaları gözlenebilmektedir. Coğrafi verilerin izlenebileceği sanat dallarının başında sinema gelmektedir. Bu çalışma, coğrafyanın birçok dalına ilişkin veriler içeren yönetmenliğini Özcan Alper’in üstlendiği Sonba-har adlı filmin incelemesini içermektedir. Bu film, coğrafyaya dair pek çok yönden verilere sahiptir. Araştır-madaki temel amacımız bu verilerin Coğrafya eğitimine ilişkin zenginliğine dikkat çekmektir. Bu incelemeyi yaparken özellikle dikkat ettiğimiz husus, bir bilim dalı olarak Coğrafyanın farklı disiplinlerle kesişen nokta-larından hareketle farklı bir perspektif yakalamak olacaktır. Nitekim Coğrafya sadece yeryüzü şekilleri gibi dünyanın temel fiziki özellikleri inceleyen bir bilim dalı değildir; beşerî, sosyal ve kültürel durumlar hakkında da bize bir bakış açısı sunar. Çalışmaya konu olan film; kültür ve göç coğrafyası, feminist coğrafya bakı-mından pek çok öge barındırmaktadır. Filmin bütününde Karadeniz Bölgesi’nin iklimi, bitki örtüsü, yerleşme şekilleri ve fiziki coğrafyanın konusu olan daha pek çok unsuru gözlemleme imkânı doğmaktadır. Aynı zamanda bölgedeki günlük hayatın işleyişini ve yaşam koşullarını yansıtan sahneler davranışsal ve beşerî coğrafyaya ilişkin önemli veriler sunmaktadır. Filmde 2000’li yılların başındaki siyasî ve sosyal atmosferin film karakterlerinin yaşamlarına yansımalarını politik coğrafya açısından izlemek mümkündür. Bu çalışma, bahsi geçen yönleriyle zenginlik arz eden Sonbahar filminin içerik analizini sunarak bir sinema filmi üzerin-den coğrafi verilere ulaşılabileceğini göstermeye çalışacaktır. Elde edilen verilerden hareketle Sosyal Bilgiler ve Coğrafya dersinde bu verilerin kullanılabileceği varsaymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafya Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |