Amaç: Bu çalışma 0-18 yaşları arasındaki işitme engelli çocukların ebeveynlerinin bakım yükünün aile işlevlerine etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Çalışmaya Konya il merkezinde bulunan iki özel rehabilitasyon merkezinde eğitim alan 91 çocuğun ebeveyni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak sosyo-demografik sorulardan oluşan bilgi formu, Aile Değerlendirme Ölçeği ve Bakım Yükü Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında ortalama, standart sapma, yüzde, t testi, ki-kare, ANOVA, Post-Hoc, basit doğrusal regresyon analiz, Pearson kolerasyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bakım yükünün aile değerlendirme ölçeği alt boyutlarından problem çözme, iletişim, roller, duygusal tepki verme, davranış kontrolü, genel işlevler ve aile değerlendirme toplam puanları arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Problem çözme alt boyutu ile genel işlevler, roller, duygusal tepki verme ve davranış kontrolü arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Roller alt boyutu ile duygusal tepki verme, genel işlevler, gereken ilgiyi gösterme alt boyutları arasında pozitif ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Aile değerlendirme ölçeğinde meydana gelen artışlar bakım yükünü pozitif yönde etkilemektedir.
Purpose: This study was carried out to determine the effect of parental care burden on family functions of hearing-impaired children aged 0-18.
Methods: Parents of 91 children who received education in two private rehabilitation centers in Konya city center participated in the study. In the study, data were collected using a data collection form consisting of socio-demographic questions, family evaluation scale and care burden scale. Data were evaluated using the SPSS 25.0 package program using standard deviation, percentage, mean, t-test, ANOVA, Post-Hoc, simple linear regression analysis, Pearson correlation analysis tests.
Results: It was determined that there is a positive and moderate relationship between the family evaluation scale sub-dimensions of care burden, problem solving, communication, roles, emotional response, behavior control, general functions and family evaluation total scores. It was found that there is a relationship between problem solving sub-dimension and general functions, roles, emotional response and behavioral control. A positive correlation was found between the roles sub-dimension and the sub-dimensions of emotional response, general functions, and showing the necessary attention
Conclusion: Increases in the family evaluation scale affect the burden of care positively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Audiology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | June 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |