Research Article
BibTex RIS Cite

Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Kliniği Gebe Okulunda Eğitim Alan Gebelerin Obstetrik Sonuçlarının Değerlendirilmesi (Doğum Şekli)

Year 2023, , 111 - 115, 23.03.2023
https://doi.org/10.18663/tjcl.1241040

Abstract

GİRİŞ
Son yıllarda sezaryen oranı tüm dünya genelinde önemli ölçüde artış göstermektedir. Gebelerin doğum yöntemine karar vermesinde gebelik izlemleri sırasında sağlık personeli tarafından yapılan bilgilendirmeler önem taşır. Özellikle normal doğumla ilgili olan bilgilendirmeler; bilinmezlikten ve halk arasındaki yaygın söylemlerden kaynaklanan korkuları engelleyerek artan sezaryen oranlarını azaltmaya yardımcı olabilir. Bu çalışmanın amacı gebe kadınlarda gebe okulu ile verilen eğitimin gebenin tercih etmiş olduğu doğum yöntemine etkisini araştırmaktır.
YÖNTEM
Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum polikliniğine başvuran nullipar gebelerden Haziran 2020 ve Kasım 2022 tarihleri arasında gebe okuluna katılım sağlayan ve katılmayan eşit sayıdaki gebeyi içermektedir.
Gebe okulunda eğitim alma durumu ve aynı dönemde kliniğimizde eğitim almamış gebe kadınlar arasından aynı sayıda nulipar gebelerde primer sezeryan oranı karşılaştırılarak doğum metoduna karar vermede eğitimin etkisi araştırıldı.
BULGULAR
Çalışmamızda 54 nulipar eğitim alan gebeden 44’ü (%81.5) normal doğum yaptı, 54 nulipar eğitim almayan gebeden 33’ü (%61.1) normal doğum yaptı. Doğum metodu açısından istatistisel olarak iki grup arasında anlamlı fark tespit edildi (p<0.05).
Gebe okulunda Ocak 2020 - Kasım 2022 arasında eğitim almış toplam 54 nullipar gebenin primer sezaryen oranı ile kliniğimizde aynı dönemde doğum yapan eğitim almamış gebeler içerisinden seçilen aynı sayıda nullipar gebenin primer sezaryen oranı karşılaştırıldı.
SONUÇ
Çalışmamızda değerlendirilen eğitim alan 54 nullipar gebenin 44’ü (%81,5) normal doğum yaparken eğitim almayanların ise 33’ü (%61,1) normal doğum yapmıştır. İki grup arasında doğum şekli açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu verilerden yola çıkarak gebe okulunda verilen eğitimin primer sezaryen oranlarını azaltmada bir etken olabileceği düşünülmüştür.
ANAHTAR KELİMELER
Gebe Okulu, Sezeryan, Normal Doğum, Eğitim

References

  • 1. World Health Organization. World Health Statistics 2014. Published March 2015. Accessed December 2022
  • 2. Eyi EGY, Mollamahmutoglu L. An analysis of the high cesarean section rates in Turkey by Robson classification. J Matern Fetal Neo M, 2019:1-11. doi:10.1080/14767058.2019.1670806
  • 3. T.C. Sağlık Bakanlığı gebe okulu genelgesi. Gebe Okulu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı, Doğumu Hazırlık ve Danışmanlık Merkezleri Çalışma Usul ve Esasları. pdf, Mart 2018’de yayınlandı.
  • 4. Ergül Ş, Kürtüncü M. Bir üniversite hastanesinde kadınların sezaryen doğum tercihlerini etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2004;1(3): 26-34.
  • 5. Abalı R, Metinoğlu M, Akkuş D, Yalçın IA. Doğuma hazırlık ve destek sınıflarının doğuma etkisinin incelenmesi. NKUBAP.00.20.AR.14.01.pdf. 2017, yılında yayınlandı.
  • 6. T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013. 2014 yılında yayınlandı. Aralık 2022
  • 7. Gao Y, Tang Y, Tong M, et al. Does attendance of a prenatal education course reduce rates of caesarean section on maternal request? A questionnaire study in a tertiary women hospital in Shanghai, China. BMJ Open 2019; 9: e029437
  • 8. Cesaroni G, Forastiere F, Perucci CA. Are cesarean deliveries more likely for poorly educated parents? A brief report from Italy. Birth. 2008 Sep; 35: 241-4.
  • 9. Sipahi M. Effects of childbirth preparation education on the preference of mode of delivery in pregnant nulliparous women. Pamukkale Medical Journal, 13, 61-67.
  • 10. Kadıoğlu B, Tanrıverdi E, Göktürk E. The effect of prenatal classes on pregnant women when deciding the delivery type and coping with labor pain. The European Research Journal 2020;6: 464-469
  • 11. Masoumi SZ, KazemiF, Oshvandi K, Jalali M, Esmaeili-Vadanjani A, Rafiei H. Effect of training preparation for childbirth on fear of normal vaginal delivery and choosing the type of delivery among pregnant women in Hamadan, Iran: a randomized controlled trial. J Family Reprod Health 2016;10: 115-21.
  • 12. Yaşar Ö, Şahin FK, Coşar E, Nadirgil GK, Cevrioğlu AS. Primipar kadınların doğum tercihleri ve bunu etkileyen faktörler. T Klin Jinekol Obst. 2007; 17: 414- 420.

Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery)

Year 2023, , 111 - 115, 23.03.2023
https://doi.org/10.18663/tjcl.1241040

Abstract

Abstract
Introduction: Recently cesarean section rate has increased significantly all over the world. The information provided by the healthcare provider during pregnancy follow-up is important for the pregnant women to decide on the delivery method. In particular, information about normal birth; may help reduce rising cesarean rates by curbing fears of obscurity and widespread public rhetoric. The aim of this study is to investigate the effect of the education given by the prenatal school on the delivery method preferred by the pregnant women.
Methods: This descriptive study includes equal number of nulliparous pregnant women who applied to Ankara Training and Research Hospital Gynecology and Obstetrics outpatient clinic, who attended or did not attend the prenatal school between January 2020 and November 2022. The effect of education on decision making was investigated by comparing delivery methods according to the status of being educated in the pregnancy school and the primary cesarean section rate of the same number of nulliparous pregnant selected from among the uneducated pregnant women who gave birth in the same period in our clinic were compared.
Results: In our study, 44 (81.5%) of the 54 nulliparous pregnant women who received education gave normal birth, while 33 (61.1%) of 54 those who did not receive education gave birth normally. A statistically significant difference was found between the two groups in terms of delivery mode (p<0.05).
Conclusion: It was thought that the education given in the pregnancy school may be a factor in reducing the primary cesarean section rates.
Keywords: Prenatal School, Cesarean, Normal Birth, Education

References

  • 1. World Health Organization. World Health Statistics 2014. Published March 2015. Accessed December 2022
  • 2. Eyi EGY, Mollamahmutoglu L. An analysis of the high cesarean section rates in Turkey by Robson classification. J Matern Fetal Neo M, 2019:1-11. doi:10.1080/14767058.2019.1670806
  • 3. T.C. Sağlık Bakanlığı gebe okulu genelgesi. Gebe Okulu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı, Doğumu Hazırlık ve Danışmanlık Merkezleri Çalışma Usul ve Esasları. pdf, Mart 2018’de yayınlandı.
  • 4. Ergül Ş, Kürtüncü M. Bir üniversite hastanesinde kadınların sezaryen doğum tercihlerini etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2004;1(3): 26-34.
  • 5. Abalı R, Metinoğlu M, Akkuş D, Yalçın IA. Doğuma hazırlık ve destek sınıflarının doğuma etkisinin incelenmesi. NKUBAP.00.20.AR.14.01.pdf. 2017, yılında yayınlandı.
  • 6. T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013. 2014 yılında yayınlandı. Aralık 2022
  • 7. Gao Y, Tang Y, Tong M, et al. Does attendance of a prenatal education course reduce rates of caesarean section on maternal request? A questionnaire study in a tertiary women hospital in Shanghai, China. BMJ Open 2019; 9: e029437
  • 8. Cesaroni G, Forastiere F, Perucci CA. Are cesarean deliveries more likely for poorly educated parents? A brief report from Italy. Birth. 2008 Sep; 35: 241-4.
  • 9. Sipahi M. Effects of childbirth preparation education on the preference of mode of delivery in pregnant nulliparous women. Pamukkale Medical Journal, 13, 61-67.
  • 10. Kadıoğlu B, Tanrıverdi E, Göktürk E. The effect of prenatal classes on pregnant women when deciding the delivery type and coping with labor pain. The European Research Journal 2020;6: 464-469
  • 11. Masoumi SZ, KazemiF, Oshvandi K, Jalali M, Esmaeili-Vadanjani A, Rafiei H. Effect of training preparation for childbirth on fear of normal vaginal delivery and choosing the type of delivery among pregnant women in Hamadan, Iran: a randomized controlled trial. J Family Reprod Health 2016;10: 115-21.
  • 12. Yaşar Ö, Şahin FK, Coşar E, Nadirgil GK, Cevrioğlu AS. Primipar kadınların doğum tercihleri ve bunu etkileyen faktörler. T Klin Jinekol Obst. 2007; 17: 414- 420.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Süheyla Aydoğmuş 0000-0003-3441-4597

Aybüke Kevser Abasıyanık

Publication Date March 23, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Aydoğmuş, S., & Abasıyanık, A. K. (2023). Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery). Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 14(1), 111-115. https://doi.org/10.18663/tjcl.1241040
AMA Aydoğmuş S, Abasıyanık AK. Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery). TJCL. March 2023;14(1):111-115. doi:10.18663/tjcl.1241040
Chicago Aydoğmuş, Süheyla, and Aybüke Kevser Abasıyanık. “Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery)”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14, no. 1 (March 2023): 111-15. https://doi.org/10.18663/tjcl.1241040.
EndNote Aydoğmuş S, Abasıyanık AK (March 1, 2023) Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery). Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14 1 111–115.
IEEE S. Aydoğmuş and A. K. Abasıyanık, “Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery)”, TJCL, vol. 14, no. 1, pp. 111–115, 2023, doi: 10.18663/tjcl.1241040.
ISNAD Aydoğmuş, Süheyla - Abasıyanık, Aybüke Kevser. “Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery)”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14/1 (March 2023), 111-115. https://doi.org/10.18663/tjcl.1241040.
JAMA Aydoğmuş S, Abasıyanık AK. Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery). TJCL. 2023;14:111–115.
MLA Aydoğmuş, Süheyla and Aybüke Kevser Abasıyanık. “Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery)”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, vol. 14, no. 1, 2023, pp. 111-5, doi:10.18663/tjcl.1241040.
Vancouver Aydoğmuş S, Abasıyanık AK. Evaluation of Obstetric Results of Pregnancy Who Applied Ankara Education and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinic Pregnancy School ( Mode of Delivery). TJCL. 2023;14(1):111-5.


e-ISSN: 2149-8296

The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of

Creative Commons Attribution Licence,

which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.