Research Article
BibTex RIS Cite

Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma

Year 2023, , 370 - 379, 30.06.2023
https://doi.org/10.18663/tjcl.1300346

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemisinin erken dönemlerinde görev yapan sağlık çalışanlarının enfekte olma riskine ilişkin kaygısını incelenmektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu nitel araştırmada durum çalışması deseni kullanılmış olup, görüşmeler 01 Haziran- 31 Temmuz 2020 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinde pandemi polikliniği, servisi ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan 32 sağlık çalışan ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara görüşmenin sonunda COVID-19 bulaşması konusunda kaygı düzeyini değerlendirmek amacıyla Vizüal Analog Skala 10 ve depresyon, anksiyete, stres düzeyini ölçmek için Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği-21 eş zamanlı uygulanmıştır. Elde edilen görüşmeler NVivo11 programına aktarılarak içerik analizi yapılmıştır.
Bulgular: Sağlık çalışanlarının enfekte olma kaygısını açıklayan dört tema (Kaygı Deneyimleri, Kaygı Nedenleri, Başa Çıkma Yolları ve Kaygının Etkileri), on üç ana kategori, sekiz alt kategori ve yüz otuz sekiz kod belirlenmiştir. Sağlık çalışanlarının kaygı deneyimlerinin enfekte olma ve enfekte etme riski, mesleki zorluklar, koruyucu donanım eksikliği, aileden ayrılık, temizlik ve hijyen gibi faktörlerden etkilendiği anlaşılmıştır. Kaygı nedenlerinin salgınla ilişkili, kişisel nedenler ve çalışma koşulları olduğu belirlenmiştir. Sağlık çalışanlarının kaygı ile başa çıkmak için çeşitli yöntemler kullandıkları belirlenmiştir. Sağlık çalışanları kaygının sağlık hizmetlerine, iş verimine ve psikolojilerine etkisinin olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca sağlık çalışanlarının kaygı ile ilgili duygularının olumsuz yönde etkilendiği ve somatik belirtilerinin ortaya çıktığı bulunmuştur.
Sonuç: Sağlık çalışanları COVID-19 salgınında hem enfeksiyon bulaşma ve hem de bulaştırma kaygısı ve buna bağlı stres yaşadıkları belirlenmiştir. Salgınlarda görev alacak sağlık personeli için tüm fiziksel, sosyal ve ruhsal tüm koruyucu önlemler alınmalıdır.

Supporting Institution

Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır.

References

  • 1. Yapar D. Forecasting for the number of the COVID-19 cases with Brown's linear exponential smoothing method: Comparison of the growth trends with 15, 30 and 60 days forecasts. Turk J Clin Lab 2022; 2: 232-241.
  • 2. JHU-CRC. Johns Hopkins University Coronavirus Resource Center. Coronavirus COVID-19 Global Cases by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). https://coronavirus.jhu.edu/map.html. 2022.
  • 3. Worldometer. COVID-19 Coronovirus Pandemic. https://www. worldometers.info/coronavirus/. 2022.
  • 4. Rothe C, Schunk M, Sothmann P, et al. Transmission of 2019- nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany. New England Journal of Medicine 2020;382:970-1.
  • 5. Lai J, Ma S, Wang Y, et al. Factors Associated With Mental Health Outcomes Among Health Care Workers Exposed to Coronavirus Disease 2019. JAMA Netw Open. 2020;3(3):e203976.
  • 6. Rossi, R., Socci, V., Pacitti, F., et al. Mental Health Outcomes Among Frontline and Second-Line Health Care Workers During the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Pandemic in Italy. JAMA network open. 2020;3(5), e2010185.
  • 7. Kim R, Nachman S, Fernandes R, et al. Comparison of COVID-19 infections among healthcare workers and non-healthcare workers. PLoS One 2020;15:e0241956.
  • 8. Lin S, Deng X, Ryan I, et al. COVID-19 Symptoms and Deaths among Healthcare Workers, United States. Emerg Infect Dis 2022;28:1624-41.
  • 9. Emiroğlu O, Tasarımlar D. Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Editör: İnci Erefe HEMAR-G Yayın 2004:91-124.
  • 10. Şimşek H, Yıldırım A. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık 2011.
  • 11. Hofmann SG, DiBartolo PM. Social anxiety: Clinical, developmental, and social perspectives: Elsevier; 2014.
  • 12. Taner Y. Çocuk ergen ve erişkinlerde anksiyete bozuklukları: Golden Print; 2006.
  • 13. Uzbay İT. Anksiyetenin nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2002;5:5-13.
  • 14. Mantar A. Anksiyete Duyarlılığı İndeksi-3'ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması: Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi; 2008.
  • 15. Beck AT, Emery G, Özakkaş T, Öztürk V. Anksiyete bozuklukları ve fobiler: Bilişsel bir bakış açısı: Litera yayıncılık; 2006.
  • 16. Estes WK, Skinner BF. Some quantitative properties of anxiety. Journal of Experimental Psychology 1941;29:390-400.
  • 17. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behav Res Ther 1995;33:335-43.
  • 18. Lovibond SH, Lovibond PF. Manual for the depression anxiety stress scales. In: Psychology Foundation of A, ed. 2nd ed ed. Sydney, N.S.W.: Psychology Foundation of Australia; 1995.
  • 19. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinson RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment 1998;10:176-81.
  • 20. Brown TA, Chorpita BF, Korotitsch W, Barlow DH. Psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical samples. Behav Res Ther 1997;35:79-89.
  • 21. Sarıçam H. The psychometric properties of Turkish version of Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21) in health control and clinical samples. 2018.
  • 22. Miller MD, Ferris DG. Measurement of subjective phenomena in primary care research: the Visual Analogue Scale. Family practice research journal 1993.
  • 23. Krippendorff K. Content analysis: An introduction to its methodology: Sage publications; 2018.
  • 24. Gibbs GR. Analytic quality and ethics. Analyzing qualitative data 2007:90-104.
  • 25. Ömer A, Sezerol MA, Taşçı Y, Hayran O. COVID-19 pandemisinde görev yapan sağlık çalışanlarında anksiyete belirtileri ve uykusuzluk. Turkish Journal of Public Health 2020;18:47-57.
  • 26. Fırat M, Kanbay Y, Utkan M, Gökmen BD, Okanlı A. COVID-19 pandemisinde hizmet veren sağlık çalışanlarının psikososyal zorlanmaları: Türkiyeden nitel bir çalışma. Gevher Nesıbe Journal Of Medıcal And Health Scıences 2021;6:74-80.
  • 27. Tanrıverdi Ö, Tanrıverdi S. COVID-19’un sağlık çalışanlarının ruh sağlığına etkisi ve ruhsal travmaların önlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2021;8:245-8.

The COVID-19 Experience as a Learning Opportunity for Future Outbreaks: A Qualitative Study on Infection Anxiety of Health Workers at a University Hospital

Year 2023, , 370 - 379, 30.06.2023
https://doi.org/10.18663/tjcl.1300346

Abstract

ABSTRACT

Aim: The aim of this study is to examine the anxiety of being infected by healthcare workers during the early stages of the COVID-19 outbreak.
Material and Methods: In this qualitative research, interviews were conducted with 32 healthcare workers who worked in a university hospital's in the pandemic departments between June 1st and July 31st, 2020. The Visual Analog Scale-10 (VAS-10) and the Depression, Anxiety, Stress Scale-21 (DASS-21) were administered simultaneously to measure anxiety about COVID-19 transmission. The interviews were transferred to the NVivo11 program and content analysis was made.
Results: Four themes (Anxiety Experiences, Causes of Anxiety, Coping Strategies, and Effects of Anxiety), thirteen main categories, eight subcategories, and one hundred and thirty-eight codes were determined to explain the anxiety of healthcare workers about being infected. It has been understood that healthcare workers' anxiety experiences were influenced by factors such as the risk of transmission, occupational challenges, lack of protective equipment, separation from family, cleanliness, and hygiene. The causes of anxiety were determined to be related to the outbreak, personal reasons, and working conditions. They expressed that anxiety impacted healthcare services, job performance, and psychological well-being. Furthermore, it was found that healthcare workers' emotions were negatively affected, and somatic symptoms appeared.
Conclusion: Healthcare workers experienced anxiety regarding both contracting and transmitting the infection during the initial phases of the COVID-19 pandemic, resulting in associated stress. It is crucial to implement comprehensive physical, social, and psychological protective measures for healthcare personnel involved in future outbreaks.

References

  • 1. Yapar D. Forecasting for the number of the COVID-19 cases with Brown's linear exponential smoothing method: Comparison of the growth trends with 15, 30 and 60 days forecasts. Turk J Clin Lab 2022; 2: 232-241.
  • 2. JHU-CRC. Johns Hopkins University Coronavirus Resource Center. Coronavirus COVID-19 Global Cases by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). https://coronavirus.jhu.edu/map.html. 2022.
  • 3. Worldometer. COVID-19 Coronovirus Pandemic. https://www. worldometers.info/coronavirus/. 2022.
  • 4. Rothe C, Schunk M, Sothmann P, et al. Transmission of 2019- nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany. New England Journal of Medicine 2020;382:970-1.
  • 5. Lai J, Ma S, Wang Y, et al. Factors Associated With Mental Health Outcomes Among Health Care Workers Exposed to Coronavirus Disease 2019. JAMA Netw Open. 2020;3(3):e203976.
  • 6. Rossi, R., Socci, V., Pacitti, F., et al. Mental Health Outcomes Among Frontline and Second-Line Health Care Workers During the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Pandemic in Italy. JAMA network open. 2020;3(5), e2010185.
  • 7. Kim R, Nachman S, Fernandes R, et al. Comparison of COVID-19 infections among healthcare workers and non-healthcare workers. PLoS One 2020;15:e0241956.
  • 8. Lin S, Deng X, Ryan I, et al. COVID-19 Symptoms and Deaths among Healthcare Workers, United States. Emerg Infect Dis 2022;28:1624-41.
  • 9. Emiroğlu O, Tasarımlar D. Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. Editör: İnci Erefe HEMAR-G Yayın 2004:91-124.
  • 10. Şimşek H, Yıldırım A. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık 2011.
  • 11. Hofmann SG, DiBartolo PM. Social anxiety: Clinical, developmental, and social perspectives: Elsevier; 2014.
  • 12. Taner Y. Çocuk ergen ve erişkinlerde anksiyete bozuklukları: Golden Print; 2006.
  • 13. Uzbay İT. Anksiyetenin nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2002;5:5-13.
  • 14. Mantar A. Anksiyete Duyarlılığı İndeksi-3'ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması: Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi; 2008.
  • 15. Beck AT, Emery G, Özakkaş T, Öztürk V. Anksiyete bozuklukları ve fobiler: Bilişsel bir bakış açısı: Litera yayıncılık; 2006.
  • 16. Estes WK, Skinner BF. Some quantitative properties of anxiety. Journal of Experimental Psychology 1941;29:390-400.
  • 17. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behav Res Ther 1995;33:335-43.
  • 18. Lovibond SH, Lovibond PF. Manual for the depression anxiety stress scales. In: Psychology Foundation of A, ed. 2nd ed ed. Sydney, N.S.W.: Psychology Foundation of Australia; 1995.
  • 19. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinson RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment 1998;10:176-81.
  • 20. Brown TA, Chorpita BF, Korotitsch W, Barlow DH. Psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical samples. Behav Res Ther 1997;35:79-89.
  • 21. Sarıçam H. The psychometric properties of Turkish version of Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21) in health control and clinical samples. 2018.
  • 22. Miller MD, Ferris DG. Measurement of subjective phenomena in primary care research: the Visual Analogue Scale. Family practice research journal 1993.
  • 23. Krippendorff K. Content analysis: An introduction to its methodology: Sage publications; 2018.
  • 24. Gibbs GR. Analytic quality and ethics. Analyzing qualitative data 2007:90-104.
  • 25. Ömer A, Sezerol MA, Taşçı Y, Hayran O. COVID-19 pandemisinde görev yapan sağlık çalışanlarında anksiyete belirtileri ve uykusuzluk. Turkish Journal of Public Health 2020;18:47-57.
  • 26. Fırat M, Kanbay Y, Utkan M, Gökmen BD, Okanlı A. COVID-19 pandemisinde hizmet veren sağlık çalışanlarının psikososyal zorlanmaları: Türkiyeden nitel bir çalışma. Gevher Nesıbe Journal Of Medıcal And Health Scıences 2021;6:74-80.
  • 27. Tanrıverdi Ö, Tanrıverdi S. COVID-19’un sağlık çalışanlarının ruh sağlığına etkisi ve ruhsal travmaların önlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2021;8:245-8.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Dilek Yapar 0000-0001-7656-1152

Yasemin Demir Avcı 0000-0002-0576-5948

Esra Tokur Sonuvar 0000-0002-1279-5192

İsmail Karakaya 0000-0003-4308-6919

Mustafa Necmi İlhan 0000-0003-1367-6328

Publication Date June 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Yapar, D., Demir Avcı, Y., Tokur Sonuvar, E., Karakaya, İ., et al. (2023). Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 14(2), 370-379. https://doi.org/10.18663/tjcl.1300346
AMA Yapar D, Demir Avcı Y, Tokur Sonuvar E, Karakaya İ, İlhan MN. Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. TJCL. June 2023;14(2):370-379. doi:10.18663/tjcl.1300346
Chicago Yapar, Dilek, Yasemin Demir Avcı, Esra Tokur Sonuvar, İsmail Karakaya, and Mustafa Necmi İlhan. “Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14, no. 2 (June 2023): 370-79. https://doi.org/10.18663/tjcl.1300346.
EndNote Yapar D, Demir Avcı Y, Tokur Sonuvar E, Karakaya İ, İlhan MN (June 1, 2023) Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14 2 370–379.
IEEE D. Yapar, Y. Demir Avcı, E. Tokur Sonuvar, İ. Karakaya, and M. N. İlhan, “Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma”, TJCL, vol. 14, no. 2, pp. 370–379, 2023, doi: 10.18663/tjcl.1300346.
ISNAD Yapar, Dilek et al. “Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 14/2 (June 2023), 370-379. https://doi.org/10.18663/tjcl.1300346.
JAMA Yapar D, Demir Avcı Y, Tokur Sonuvar E, Karakaya İ, İlhan MN. Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. TJCL. 2023;14:370–379.
MLA Yapar, Dilek et al. “Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, vol. 14, no. 2, 2023, pp. 370-9, doi:10.18663/tjcl.1300346.
Vancouver Yapar D, Demir Avcı Y, Tokur Sonuvar E, Karakaya İ, İlhan MN. Gelecek Salgınlara Ders Olması Gereken COVID-19 Deneyimi: Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Sağlık Çalışanlarının Enfekte Olma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. TJCL. 2023;14(2):370-9.


e-ISSN: 2149-8296

The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of

Creative Commons Attribution Licence,

which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.