Aim: Referrals to child and adolescent psychiatry may be due to the family,
school, the teenager’s own request or other units like paediatrics. In this
study, it was aimed to evaluate child and adolescent psychiatry applications,
diagnosis and comorbidities according to multiple referral complaints.
Materıal and Methods: Medical records of 1079 patients referred to the Children and
Adolescent Psychiatry outpatient clinic at Kirikkale University, between April
2017 and March 2018 were evaluated retrospectively.
Results: Most of the cases were boys (63.5%) and mean age was 9.2±4.0
years. Boys were mostly at school aged. Adolescent girls could apply due to
their own request. School directed mostly for externalizing problems,
peadiatrics directed mostly for neurodevelopmental problems and somatic
complatins. Hyperactivity, nervousness, speech problems/delay were common in
boys; somatic complaints, unhappiness/easy crying, self-harm behavior/suicide
attempt were common in girls. More than one complaint was seen mostly in boys. 75.3%
of patients had at least one diagnosis. Attention deficit hyperactivity
disorder (ADHD), communication disorders and autism spectrum disorder were
common in boys, depression, seperation anxiety disorder were common in girls. 17.7%
of boys and 12.7% of girls had comorbidites. The rate of comorbidity was 86.5%
in the presence of more than one complaints (p<0.05). The diagnosis rate of comorbidities
were 5.2% in preschool patients, 19.2% in school aged patients and 19.5% in adolescent
patients. They were mainly in ADHD and intellectual disability group.
Conclusıon: The findings were consistent with the
literature. This study would contribute to the improvement of child and
adolescent psychiatry services and may be beneficial for preventive mental
health. It is recommended to collect epidemiological data with structured
scales.
Amaç: Çocuk ve ergen psikiyatrisine aile, genç kendi isteğiyle veya başka
birimlerin yönlendirmesiyle başvurabilir. Bu çalışmada çocuk ve ergen
psikiyatrisi başvurularının, tanı ile eştanının birden çok başvuru şikayetine
göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Nisan
2017-Mart 2018 tarihlerinde Kırıkkale Üniversitesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi
polikliniğine ayaktan başvuruların dosyası geriye dönük olarak incelenmiştir.
Bulgular: %63,5’i erkek, yaş ortalaması 9,2±4,0 yıl olan 1079 hastanın dosyasından okul çağında
erkeklerin, ergenlikte kızların daha fazla başvurduğu; okulun erkekleri,
pediatrinin kızları daha sık yönlendirdiği; ergen kızların kendi isteğiyle
başvurabildiği saptanmıştır. Okul tarafından dışa vurum şikayetleri; pediatri
tarafından nörogelişimsel sorunlar ve somatik belirtiler belirtilmiştir.
Erkeklerde hareketlilik, sinirlilik/laf dinlememe, konuşma/telaffuz sorunları,
konuşmama/geç konuşma; kızlarda somatik yakınmalar, mutsuzluk/kolay ağlama,
kendine zarar verme davranışı/intihar girişimi daha fazladır. Birden fazla
şikayet erkeklerde daha fazladır. %75,3’ü en az bir tanı almıştır. Erkeklerde
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), iletişim bozuklukları, otizm
spektrum bozukluğu; kızlarda depresyon, ayrılık anksiyetesi bozukluğu daha
fazladır (p<0,05). Erkeklerin %17,7’si, kızların %12,7’si eştanı almıştır
(p<0,05). Eştanı sıklığı okul öncesinde %5,2, okul çağında %19,2, ergenlikte
%19,5 şeklindedir. İkinci şikayet belirtenlerin %86,5’i eştanı almıştır
(p<0,05). En fazla eştanı DEHB ve zihinsel yetersizlikte saptanmıştır.
Sonuç: Bulgular literatürle uyumludur. Bu çalışmanın çocuk ve ergen psikiyatrisinde
hasta profilinin oluşturulmasına, koruyucu ve tedavi edici hizmetlerin planlanmasına
katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılandırılmış ölçeklerle epidemiyolojik
verilerin toplanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orıgınal Artıcle |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.